Palkankorotuksia toivoville hoitajille tarjottiin kiitoskortteja – vastareaktio sai HUSin pahoittelemaan: "Palkkiot ovat jääneet korupuheiksi"

Kaikki hoitajat eivät halua koronapiikkiä – HUS kertoo, miten kieltäytyjiin suhtaudutaan 3:25
Katso myös: Kaikki hoitajat eivät halua koronarokotusta – HUS kertoo, miten kieltäytyjiin suhtaudutaan.

HUS toteutti idean työntekijöiden kesken printattavista kiitoskorteista. Veto sai aikaan vastareaktion, ja nyt HUS pahoittelee syntynyttä mielipahaa.

Viikonloppuna yhteiskunnalliseen keskusteluun nousi HUSin lanseeraamat itse printattavat kiitoskortit, joilla halutaan kiittää työntekijöitä erinomaisesta hoitotyöstä. Kortit on tehty niin, että kollegat voivat tulostaa niitä toisilleen, kun ilmenee jokin erityinen kiitoksen arvoinen asia.

Keskustelun aloitti HUSin lastensairaalan hoitajan Facebook-julkaisu, jossa esiin nostetiin vaativat työolosuhteet, henkilökuntavaje sekä lomien lyhennykset.

Kiitoskortteja ei arvostettu. Useat hoitajat ja julkaisuun kommentoineet ovat pitäneet kortteja mauttomina ja osoituksena kunnioituksen puutteesta.

– Arvostus näkyy numeroina tilillä ja palkallisena vapaana. Tuollaiset kiitoskortit aikuisella voisi toimia vessapaperina, kommentoi eräs julkaisuun. 

"Henkilöstö on todella väsynyttä"

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyn johtaja Sari Viinikainen ymmärtää hoitajien ärsyyntymisen.

– Hoitotyöntekijöiden reaktiot kuvastavat sitä, missä tilanteessa terveydenhuollossa nyt ollaan. Työpaine on valtava, henkilöstöpula on valtava ja korona on kestänyt pitkään.

Viinikainen kertoo hoitajien olevan väsyneitä ja alan kuormittunutta.

– Hoitohenkilökunnan reaktiot ovat täysin inhimillisiä.

Kiitosta palkalla

Viinikainen pitää hoitajien palkkausta jatkuvana ongelmana hoitoalalla, kun vaativasta työstä ei makseta riittävästi palkkaa. 

– Henkilöstö kokee ettei heidän työpanostaan ole arvostettu, vaan palkkiot ja lisäkannustimet ovat jääneet korupuheiksi. Työnantajilla ja kunnilla olisi jatkuvasti mahdollisuus tehdä korjausliikkeitä palkkauksessa.

Viinikainen ymmärtää HUSin tarkoitusperät lisätä positiivista palautteen antoa, mutta projektin ulostulo ei mennyt tässä yhteydessä maaliin. Viinikaisen mukaan työntekijöiden huomiointi pitäisi olla osa normaalia työkulttuuria.

– Se ei välttämättä tarvitse kiitoskortteja tai tarroja. Tässä hyvä ajatus kääntyi itseään vastaan.

Työryhmän puheenjohtaja pahoittelee

HUSin hoitotyön laadun ja turvallisuuden asiantuntijatyöryhmän puheenjohtaja Terhi Mäkelä on seurannut viime päivien keskustelua tiiviisti.

– Työryhmän puheenjohtajana voin todeta, että olen äärimmäisen pahoillani siitä, että asia on herättänyt mielipahaa hoitajien keskuudessa. Voin vakuuttaa, että tämä ei ollut työryhmän tarkoitus.

Työryhmän johtajan mukaan ryhmän tavoitteena on "kehittää arvostuksen kulttuuria, jossa palautetta ja kiitoksia annetaan myös työkavereiden kesken sekä työntekijältä esihenkilölle."

Mäkelä selventää, että kyse on pysyvästä työryhmästä, jossa hoitotyön ammattilaiset kehittävät hoitotyötä.

– Ryhmää ei siis nimenomaisesti ole perustettu tähän palkitsemisasiaan, Mäkelä selittää.

Mäkelän mukaan ulkomailla ja muualla Suomessa kiitoskortti on saanut hyvän vastaanoton.

– Ihmiset ovat olleet aidosti iloisia tilanteissa, joissa sitä on käytetty. Hoitotyön arjen tilanteet ovat niin moninaiset, että tällaisellekin kiitokselle on tilaa.

Lue myös:

    Uusimmat