HUS toteutti idean työntekijöiden kesken printattavista kiitoskorteista. Veto sai aikaan vastareaktion, ja nyt HUS pahoittelee syntynyttä mielipahaa.
Viikonloppuna yhteiskunnalliseen keskusteluun nousi HUSin lanseeraamat itse printattavat kiitoskortit, joilla halutaan kiittää työntekijöitä erinomaisesta hoitotyöstä. Kortit on tehty niin, että kollegat voivat tulostaa niitä toisilleen, kun ilmenee jokin erityinen kiitoksen arvoinen asia.
Keskustelun aloitti HUSin lastensairaalan hoitajan Facebook-julkaisu, jossa esiin nostetiin vaativat työolosuhteet, henkilökuntavaje sekä lomien lyhennykset.
Kiitoskortteja ei arvostettu. Useat hoitajat ja julkaisuun kommentoineet ovat pitäneet kortteja mauttomina ja osoituksena kunnioituksen puutteesta.
– Arvostus näkyy numeroina tilillä ja palkallisena vapaana. Tuollaiset kiitoskortit aikuisella voisi toimia vessapaperina, kommentoi eräs julkaisuun.
"Henkilöstö on todella väsynyttä"
Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyn johtaja Sari Viinikainen ymmärtää hoitajien ärsyyntymisen.
– Hoitotyöntekijöiden reaktiot kuvastavat sitä, missä tilanteessa terveydenhuollossa nyt ollaan. Työpaine on valtava, henkilöstöpula on valtava ja korona on kestänyt pitkään.
Viinikainen kertoo hoitajien olevan väsyneitä ja alan kuormittunutta.
– Hoitohenkilökunnan reaktiot ovat täysin inhimillisiä.
Kiitosta palkalla
Viinikainen pitää hoitajien palkkausta jatkuvana ongelmana hoitoalalla, kun vaativasta työstä ei makseta riittävästi palkkaa.