Ostitko verkosta? Ilmainen palautusoikeus loppumassa

Netissä tehtyjen ostosten ilmainen palautusoikeus loppuu Suomessa kesäkuussa. Käytännössä moni yritys maksanee tuotteiden palautuskulut sen jälkeenkin.

Suomalaiskuluttaja joutuu ensi kesästä alkaen harkitsemaan aiempaa tarkemmin, mitä ja miten paljon verkkokaupasta tilaa.

Epäsopivat ja -mieluisat ostokset joutuu nimittäin palauttamaan kesäkuusta alkaen ehkä omalla kustannuksellaan. Tähän asti tuotteiden palautus on ollut Suomessa kuluttajalle aina maksutonta.

Uudistuksen taustalla on EU:n kuluttajaoikeusdirektiivi, jolla halutaan yhtenäistää EU-maiden käytännöt. Koska direktiivi on "täysharmonisoiva", se tulee jäsenmaiden lainsäädäntöön sellaisenaan.

Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus säilyy vastaisuudessakin entisellään.

Kuluttaja- ja kilpailuviraston lakimies Katri Väänänen toteaa, että tilanne on ollut Suomessa tähän asti muuhun Eurooppaan verrattuna poikkeuksellinen.

– Meillä on ollut tässä asiassa vähän muita korkeampi kuluttajan suoja. Aika monessa muussa Euroopan maassa asiakas on joutunut maksamaan palautuskulut tähänkin saakka.

Ilmaisesta palautusoikeudesta voi tulla kilpailuvaltti

Suomalaisyrityksillä on kevät aikaa muuttaa omia käytäntöjään uuden lainsäädännön mukaiseksi. Väänänen arvelee, että moni yritys päättää jatkaa vastaisuudessakin nykyisellä mallillaan.

– On jännä nähdä, ottavatko yritykset maksuttoman palautusoikeuden kilpailuvaltikseen. Olemme eri järjestöjen kautta saaneet sellaista viestiä, että aika moni iso toimija aikoo tehdä jatkossa niin. 

– Ehkä yritykset miettivät sitä, että kuluttajat alkavat tilata varovaisemmin, jos palautuksesta joutuukin maksamaan. Voi olla, että kuluttajan asema ei siis paljon muutu tässä suhteessa.

Peruutusoikeuksia tulkittu väärin

Tuotteiden palautuksiin liittyvistä ongelmista valitetaan kuluttajavirastoon harvoin. Useammin palaute koskee sitä, että tuotteita ei ole toimitettu ajoissa.

Toisaalta kaikki yritykset eivät ole Väänäsen mukaan sisäistäneet kaikkia palautus- ja peruutusoikeuden ehtoja.

– On voitu rajata palautus- tai peruutusoikeuden ulkopuolelle vaikkapa aletuotteet. Tai on otettu käyttöön ylimääräisiä sanktioita niille, jotka ovat halunneet palauttaa tuotteen. Yleensä tällaista ovat harrastaneet pienemmät yritykset. Tätä lainsäädäntöä ei voi kuitenkaan kiertää omilla ehdoillaan, koska se on pakottavaa lainsäädäntöä.

Lue myös:

    Uusimmat