Orjakuljettajan pärjättävä hapankaalilla ja vesimelonilla

Suomenkin teillä raskaita ajoneuvoja ajaa paljon sellaisia kuljettajia, joiden palkka on kymmenesosa tavallisen rekkakuskin palkasta. Eväinä kotoa tuotua hapankaalia. Ulkomailta tulleita kuljettajia kutsutaan kabotaasikuskeiksi.

Kabotaasi tarkoittaa tieliikennekuljetuksia, joita ajetaan vieraan maan rekisterissä olevilla ajoneuvoilla. Esimerkiksi Suomen teillä liikkuu paljon virolaisia ja puolalaisia kuljettajia Viron ja Puolan rekistereissä olevilla autoilla.

Suomen auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT on huolissaan kabotaasista monesta eri syystä.

– Kabotaasikuljettajat syövät suomalaisten kuljettajien leipää, sanoo aluetoimitsija Ari Lehtola AKT:sta.

Kabotaasikuljettajien palkka on mitätön verrattuna suomalaiskuskeihin. He ajavat Suomessa 300-400 euron kuukausipalkoilla. Kuljettajat asuvat autoissa ja syövät kotoa tuotuja eväitä. Tänään vietetään ympäri Eurooppaa kabotaasi-päivää.

– Puolalaiset syövät hapankaalia ja vesimelonia. Ei näillä palkoilla käydä lounaalla shellsimpukoissa, Lehtola sanoo.

Ulkomailta Suomeen tulleet kuskit eivät aina pärjää suomalaisen talven kanssa.

– Siinä mielessä he ovat liikenteessä myös turvallisuusriski. Heidän tuomansa polttoaine ei välttämättä kestä pakkasta. Pari vuotta sitten Orimattilaan hyytyi puolalaiskuljettajan auto joulun tienoilla ja kuski jäi odottamaan apua Puolasta. Sitä tuli sitten joskus helmikuun tienoilla, Lehtola kertoo.

Eurooppalaisia orjatyöläisiä

Euroopan kuljetustyöntekijöiden kattojärjestö ETF on tutkinut kabotaasikuljettajien työoloja. Kuljettaja ei saa työstä lomakorvauksia, ajaa ylipitkiä työpäiviä, ei voi majoittua muualla kuin autossaan eikä hänellä ole varaa syödä muuta kuin mukaan otettuja eväitä. Kabotaasikuljettajien työnantajat ovat usein postilaatikkofirmoja.

Ulkomainen kuljetusyrittäjä saa tehdä Suomessa vain kolme kuljetusta viikossa. Sen jälkeen auton pitäisi poistua maasta.

– Lisäksi kabotaasissa pitää noudattaa työntekijöiden kohdalla kabotaasivaltion kansallista lainsäädäntöä ja kaikkia kansallisia velvotteita, muistuttaa AKT:n sihteeri Harri Pasanen.

Se, seuraako sääntöjen rikkomisesta mitään rangaistusta, riippuu EU-maasta. Muualla Euroopassa kabotaasikuljetuksia valvotaan ja kabotaasista voi saada jopa tuhansien eurojen sakkoja. Suomessa valvonta on käytännössä olematonta, sanoo AKT.

– Suomessa viranomaiset eivät oikein näe tässä mitään ongelmaa, aluetoimitsija Lehtola sanoo.

AKT kävi eilen tarkastamassa autoja Helsingin Pasilassa VR Transpointin varikolla. Vastaan tuli paljon puolalaisia kuljettajia.

– He kertoivat tulleensa tänne viikoksi ja odottavansa keikkoja varikolla. Eräs kuljettaja sanoi, että he ovat täällä ikään kuin kaiken varalta, jos Transpoint heitä tarvitsee. Moni kertoi tehneensä keikkaa esimerkiksi Tampereella ja Oulussa, Lehtola sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat