Pääministeri Juha Sipilän kannatus on puolen vuoden aikana laskenut rajusti. Enää reilu neljännes pitää pääministerin toimia melko hyvänä, ilmenee Helsingin Sanomien TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.
Pääministerille myös buuattiin kuuluvasti Suomen 100-vuotisjuhlallisuuksissa Helsingissä uutenavuotena. Epäsuosion takana voi olla hallituksen päätöksenteon lisäksi myös toimimaton viestintä, päivätyönsä viestinnän parissa tekevät Katleena Kortesuo ja Antti Mustakallio arvioivat.
Kortesuon mukaan Sipilän kannattaisi opetella kertomaan asioista negaation sijasta positiivisuuden kautta.
– Esimerkiksi Yle-kohusta hän antoi lausunnon, että sananvapausjupakka ei vaikuta Suomen maineeseen ulkomailla. Hänen olisi pitänyt kuitenkin sanoa mieluummin, että Suomen maine ulkomailla on hyvä ja meitä arvostetaan esimerkiksi eksoottisuuden takia.
– Kieltolause kertoo siitä, että sen vastakohdan on epäilty olevan olemassa tai on olemassa: eli Suomen maineeseen vaikutti tai Suomen maine on mennyt pieleen, kuvailee Kortesuo.
Kortesuo sanoo kiinnittäneensä huomiota siihen, että pääministeri on aiemminkin käyttänyt negaatiota.
Esimerkiksi jutussa, jossa kerrottiin hänen sijoituksistaan, Sipilä sanoo, ettei osakeomistusta ole piilotettu mihinkään, kun hän olisi voinut sanoa, että kaikki sijoitukseni ovat julkisia.
Toinen kehityspiste on Kortesuon mukaan se, että asiakeskeisen asian perillemenoa voisi vahvistaa käyttämällä sanatonta viestintää eli ilmeitä ja eleitä enemmän.

