Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko tässä Helsingin matalin alikulkutunneli? MTV Uutiset Live katsasti Koskelan painajaismaisen kulkureitin ja kokeili, kolahtaako pää kattoon

2:15Onko tässä Helsingin matalin alikulkutunneli? MTV Uutiset Live katsasti Koskelan painajaismaisen kulkureitin ja kokeili, kolahtaako pää kattoonKatso videolta: näin matala on Lahdenväylän alittava alikulkutunneli.
Julkaistu 04.07.2020 11:26
Toimittajan kuva
Juho Lauri

juho.lauri@mtv.fi

Helsingin Koskelassa sijaitsee alikulkutunneli, joka voi olla kammottava kokemus siitä kulkeville.

1960-luvulla rakennettu tunneli alittaa vilkkaan Lahdenväylän. Sen korkeusrajoitus on kaksi metriä ja se on 47 metriä pitkä.

Väyläviraston yksikönpäällikkö Markku Äijälä kertoo, että tällaiset vilkkailla paikoilla sijaitsevat matalat alikulkutunnelit ovat nykypäivänä Suomessa äärimmäisen harvinaisia. Nykyisin alikulkutunnelin pitää olla vähintään 2,8 metrin korkuinen.

Lue myös: Tämä video sinun täytyy nähdä! Lokkilauma hyökkäsi toimittajan jäätelön kimppuun kesken haastattelun

Äijälän mukaan Koskelan alikulkutunneli on rakennettu aikoinaan matalaksi mitä luultavimmin olosuhteiden pakosta.

– Siinä menee nelostie päällä ja todennäköisesti siinä on ollut myös pohjavesi lähellä. Se on syy miksi se on nuin matalaksi tehty, Äijälä kertoo.

Jos alikulkutunneli haluttaisiin muuttaa korkeammaksi, olisi se Äijälän mukaan iso projekti. 

uutiskuvaa
Näin matalalia alikulkutunneleita ei saa enää rakentaa.

– Mahdollisuuksia on mutta kaikki maksaisi aika paljon tuollaisessa paikassa. Jos sitä nostetaan ylemmäksi, niin se tarkoittaisi sitä, että nelostie tulisi aika pitkältä matkalta remonttiin. Siihen ei voida tehdä kovin jyrkkää mäkeä.

MTV Uutiset katsasti tunnelin paikan päällä ja kokeili, voiko tunnelista kulkea lävitse esimerkiksi potkulaudalla, pollkupyörällä tai ihan vain juosten.

Katso video MTV Uutiset Liven reportaasi paikan päältä yläpuolelta löytyvältä videolta.

Lisää aiheesta:

Näin helposti Kluuvin surmamontulle pääsi: 500 läpikulkua yhdessä päivässäTältä näyttää kaivanto, johon pudonnut mies kuoli Helsingissä – rikosta epäilläänSuomen korkeimpien rakennusten lista on menossa uusiksi – Kirkkonummelle rakentumassa peräti 185-metrinen torniSuomen pisimmät ja syvimmälle menevät liukuportaat valmistuvat Espooseen – uusi metroasema on kooltaan kuin kauppakeskus maan alla26 senttiä, tästäkö pitäisi mahtua? MTV testasi Suomen ehkä kapeimman pyöräväylän, joka turhauttaa alueen autoilijoitakin: "Minkä takia niille pitää erikseen tie tehdä?"Tältä näyttää suljettujen ovien takana Suomen pisimmässä moottoritietunnelissa – toimi näin, jos tunnelissa tapahtuu onnettomuus
LiikenneHelsinkiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 15:17
    Tasoristeysonnettomuudet

    Dramaattinen video: Juna jyräsi rekan voimalla Alankomaissa

  • 11:59
    Helsinki

    Näin ratikkaliikenne muuttuu Helsingissä

  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • Eilen14:56
    Droonit

    Sotilastukikohdassa Belgiassa droonihavaintoja

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?