Eilisessä Viking Gracen onnettomuudessa ja syyskuussa tapahtuneessa Viking Amorellan onnettomuudessa ei vaikuta olevan yhteyttä, kertoo onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.
– Näiden tietojen perusteella tällaista yhteyttä ei tuntuisi olevan, Nurmi toteaa.
Viking Line on kertonut, että myrskyä ja erityisesti kovaa tuulta on pidetty todennäköisenä syynä eiliselle onnettomuudelle. Otkesin mukaan tuulella on ollut merkittävä rooli, mutta muutkin tutkintalinjat ovat auki.
– Onko jotain muuta? Onko aluksen tekniikassa jotain, joka selittäisi tätä tapahtunutta? Meidän pitää tarkastella, miten alusta on ohjailtu. On selvää, että tuulella on iso vaikutus, koska aluksessa on iso tuulipinta, se on ikään kuin purje, Nurmi toteaa.
– Toisaalta niiden, jotka ohjailevat alusta, heidän pitää tuntea alus ja tuulen vaikutus ja ohjailla niin, että tuuli ei pääse aiheuttamaan tällaista.
Tarkat sääolosuhteet selvityksessä
Onnettomuushetkellä vallinneet tarkat sääolosuhteet ovat selvityksessä. Tietojen saamista vaikeuttaa se, ettei Ilmatieteen laitoksella ole havaintoasemia jokaisessa satamassa.
– Havaintopisteet voivat olla kilometrien päästä satamasta, josta on kyse, Nurmi kertoo.
– Maarianhaminankin osalta havaintopisteet ovat aika etäällä, jolloin tällaisessa dynaamisessa tilanteessa voi olla eroja havaintopisteen ja sataman olosuhteiden välillä. Kun on pienet marginaalit satamassa ja tällaista isoa alusta manoveerataan, voi tulla epäselvyyttä ja virheitä.
Manoveerauksella tarkoitetaan aluksen käsittelyä eli niitä toimenpiteitä, jota tehdään aluksen liiketekijöiden säilyttämiseksi tai muuttamiseksi.
Tutut reitit
Suomessa laivaliikenteellä on paljon haastavia paikkoja. Lounais-saaristossa, joka kattaa Turun ja Ahvenanmaan saariston, on ahtaita, kapeita ja mutkaisia paikkoja. Myös satama-alueet ovat Suomessa ahtaita.
– Olosuhteet ovat vaativat, mutta toisaalta se on jokapäiväistä näille aluksille. Henkilökunta on koulutettu ja alukset ovat suunniteltuja tällaisille olosuhteille.
Yö laivalla
Matkustajat viettivät yön laivalla, eikä heitä evakuoitu eilen. Syy yöpymiseen oli se, että alus oli tukevasti kiinni pohjassa.
– Kaikkein turvallisinta on, ettei laivaa lähdetä tyhjentämään, koska aluksen evakuointiin sisältyy aina omia riskejä, Nurmi kertoo.
Uusimmat
-
00:01
Kelan laskelmat: Näin etuuksien leikkaaminen vaikuttaa työn vastaanottamiseen
-
23:50
Puoluetilaisuuteen hyökättiin Tukholmassa – kolme sairaalaan
-
23:24
Näin Tappara-kapteeni kommentoi Pelicansin törkytekoa – "Lapsus"
-
22:55
Rikard Grönborg jyrisi Pelicansin törkytempusta – tuimia syytöksiä SM-liigafinaalin tapahtumista
-
22:48
Tommi Niemelä murahti Tappara-leirin rajuista syytöksistä: "Minkä helvetin takia?"
-
22:46
Yhdysvallat lähettänyt salaa Ukrainaan pitkänkantaman ohjuksia
-
22:40
Zelenskyi: 16 Venäjälle vietyä ukrainalaislasta päässyt takaisin
-
22:32
Ruotsi sai tuta Leijonien kovuuden – jälki oli kylmää
-
22:20
Harkovassa asuva Nika ei aio lähteä kaupungista, vaikka Venäjä on tuhonnut hänen baarinsa jo kolmesti
-
22:17
Vili, 17, on väliinputoaja vammaispalveluissa – nyt kommentoi hyvinvointialueen vastaava
-
22:14
14 ruumista löytyi Tunisian rannikolta – siirtolaisveneiden määrä kasvanut viime päivinä
-
22:05
ADHD on Pirjo Lonkan supervoima: "Kuvauksissa keskittymistäni ei häiritse mikään"
-
22:04
Tässä on hurjien talvien ja eilisen rajun takatalven syy
-
21:59
Patrik Carlsson ratkaisi melkoisen finaalitrillerin Tampereella, Christian Heljankoon kohdistunut isku puheenaiheena – näin peli eteni
-
21:44
SDP:n Berg: 20 euron korotus Kela-korvaukseen terveydenhuollossa eriarvoistaa järjestelmää
-
21:30
Ari Vallin antoi palaa törkytempusta Tappara-vahtiin: "Jos minä olisin pelaajana tuolla"
-
21:02
Siim Liivik latasi kovaa tekstiä Tappara-tähtivahdin päälleajosta – uutta tietoa Pelicans-pakista
-
21:00
70-luvun mökit – tässä on kahdeksas Suomen kaunein koti: Kesämökit -finalisti
-
20:44
Thaimaa takoi jääkiekossa 57-0-murskalukemat
-
20:39
"Moro Youtube! Tänään testataan…", mies sanoi videolla ja ampui ilmakiväärillä toiselta keuhkon puhki
-
Lataa lisää