Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko sattumaa, että kaksi laivaa on ajanut karille hiljattain? Otkes vastaa polttaviin kysymyksiin

Lehtikuva
Julkaistu 22.11.2020 15:35
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Eilisessä Viking Gracen onnettomuudessa ja syyskuussa tapahtuneessa Viking Amorellan onnettomuudessa ei vaikuta olevan yhteyttä, kertoo onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.

– Näiden tietojen perusteella tällaista yhteyttä ei tuntuisi olevan, Nurmi toteaa.

Viking Line on kertonut, että myrskyä ja erityisesti kovaa tuulta on pidetty todennäköisenä syynä eiliselle onnettomuudelle. Otkesin mukaan tuulella on ollut merkittävä rooli, mutta muutkin tutkintalinjat ovat auki.

– Onko jotain muuta? Onko aluksen tekniikassa jotain, joka selittäisi tätä tapahtunutta? Meidän pitää tarkastella, miten alusta on ohjailtu. On selvää, että tuulella on iso vaikutus, koska aluksessa on iso tuulipinta, se on ikään kuin purje, Nurmi toteaa.

– Toisaalta niiden, jotka ohjailevat alusta, heidän pitää tuntea alus ja tuulen vaikutus ja ohjailla niin, että tuuli ei pääse aiheuttamaan tällaista.

Tarkat sääolosuhteet selvityksessä

Onnettomuushetkellä vallinneet tarkat sääolosuhteet ovat selvityksessä. Tietojen saamista vaikeuttaa se, ettei Ilmatieteen laitoksella ole havaintoasemia jokaisessa satamassa.

– Havaintopisteet voivat olla kilometrien päästä satamasta, josta on kyse, Nurmi kertoo.

– Maarianhaminankin osalta havaintopisteet ovat aika etäällä, jolloin tällaisessa dynaamisessa tilanteessa voi olla eroja havaintopisteen ja sataman olosuhteiden välillä. Kun on pienet marginaalit satamassa ja tällaista isoa alusta manoveerataan, voi tulla epäselvyyttä ja virheitä.

Manoveerauksella tarkoitetaan aluksen käsittelyä eli niitä toimenpiteitä, jota tehdään aluksen liiketekijöiden säilyttämiseksi tai muuttamiseksi.

Tutut reitit

Suomessa laivaliikenteellä on paljon haastavia paikkoja. Lounais-saaristossa, joka kattaa Turun ja Ahvenanmaan saariston, on ahtaita, kapeita ja mutkaisia paikkoja. Myös satama-alueet ovat Suomessa ahtaita.

– Olosuhteet ovat vaativat, mutta toisaalta se on jokapäiväistä näille aluksille. Henkilökunta on koulutettu ja alukset ovat suunniteltuja tällaisille olosuhteille.

Yö laivalla

Matkustajat viettivät yön laivalla, eikä heitä evakuoitu eilen. Syy yöpymiseen oli se, että alus oli tukevasti kiinni pohjassa.

– Kaikkein turvallisinta on, ettei laivaa lähdetä tyhjentämään, koska aluksen evakuointiin sisältyy aina omia riskejä, Nurmi kertoo.

Lue myös: Video näyttää hetket ennen Gracen ajautumista rantaan – myös Amorella taistelee tuulta vastaan vain muutaman kivenheiton päässä

Lisää aiheesta:

Otkesin johtaja: Liian aikaista sanoa, oliko sää syynä Viking Gracen karilleajoon – ensitietojen perusteella kyseessä hyvin erilainen tilanne Amorellaan verrattunaVielä ei tiedetä, milloin matkustajat pääsevät pois Viking Gracelta – syövät parhaillaan illallista laivayhtiön piikkiinViking Amorella ajoi karille samoilla vesillä vuonna 2013 – Otkesin mukaan kyse on todennäköisesti sattumasta, mutta väylä tutkitaan tarkkaan: "Se on selvä"Amorella ajoi karille kapeikossa, joka on laiva-asiantuntijan mukaan "konstikas paikka" – tämä haastavasta saaristoreitistä tiedetäänKokenut merikapteeni Viking Amorellan turmapaikasta: Kapeassa kohdassa tehtävä haastava käännös – ”Ei siinä kauheasti jää pelivaraa”Otkes uskoo, että totuus Amorellan onnettomuudesta selviää tutkinnan myötä – "Erinomaiset mahdollisuudet selvittää, mitä on tapahtunut"
LaivaonnettomuudetMTV Uutiset LiveViking Line MaarianhaminaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Laivaonnettomuudet
  • 24.10.10:13
    Estonian onnettomuus

    Epäily: Venäjä käyttänyt Estonian hylkyä vakoiluun, mediat kertovat

  • 12.10.14:25
    Historia

    Suomalaisprofessori selvitti Endurance -laivan uppoamissyyn vuonna 1915

  • 10.10.06:42
    Pelastusoperaatiot

    Lohjalta löytyy ainutlaatuinen allas, jossa harjoitellaan myrskystä pelastautumista – katso video

  • 13.8.14:14
    Japani

    Huvialus ja rahtilaiva törmäsivät Japanin edustalla – yksi kuollut, useita kateissa

  • 6.7.17:49
    Venäjä

    Laukaansuun satamassa vaarallisen aineen vuoto: Liikenneministeriö hätäkokoukseen