Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko salamanisku lentokoneeseen vaarallinen?

Kuvituskuva. Lehtikuva.
Kuvituskuva. Lehtikuva.
Julkaistu 20.10.2011 10:48(Päivitetty 24.10.2011 22:26)

Eilisiltana ja viime yönä Etelä-Suomessa riehunut ukkosmyrsky sekoitti lentoliikenteen pahoin. Salamat osuivat kymmeneen Finnairin koneeseen, joista neljä palasi takaisin kentälle.

Koneet tarkastettiin heti laskeutumisen jälkeen. Se on rutiinitoimenpide salamaniskun jälkeen.

Kymmenen salamaniskua saman yhtiön lentokoneisiin yhden illan aikana on hyvin harvinaista, kerrotaan Finnairin viestinnästä.

– Tämä on ollut hyvin poikkeuksellista. Ei ole miesmuistiin tapahtunut vastaavaa, kertoo tiedottaja Inka Ikonen.

Yksittäiset salamaniskut lentokoneisiin eivät silti ole harvinaisia. Finnairin kokoiselle lentoyhtiölle sattuu kymmeniä salamaniskuja vuodessa, kertoo lentokapteeni Jussi Ekman Finnairin blogissaan.

Lentokone on ukkosen aikana kuin auto

Kaikki tietävät, että turvallisin paikka ukkosella on auto. Lentokoneen salamankestävyys perustuu samalle ilmiölle kuin autojen ukkosturvallisuus: kumpikin muodostaa niin sanotun Faradayn häkin.

Jussi Ekman kertoo, että lentokoneen alumiininen runko johtaa hyvin sähköä. Se ei päästä sähkönpurkausta lentokoneen sisäpuolelle, vaan salama etenee rungon ulkopintaa pitkin ja poistuu takaisin ilmakehään yleensä koneen siiven, ohjainpintojen tai koneen perän kärkiosista.

Jos kone on komposiittirakenteinen, on siihen asennettu jo valmistusvaiheessa sähköä johtavia kuituja. Ne muodostavat Faradayn häkin. Ekman kirjoittaa, että lentokoneelle ei myönnetä tyyppihyväksyntää, ellei sen valmistaja ole laajasti osoittanut koneen olevan salamilta suojattu.

– Periaatteessa lentokoneen kilometrien pituiseen sähköjohtoverkostoon voisi indusoitua sinne kuulumattomia virtapiikkejä, mutta tärkeimmät laitteet ja johdosto on suojattu ja maadoitettu tarkoin. Koko polttoainejärjestelmä on myös suunniteltu kestämään salamaniskuja ja niiden pistemäisiä suuria lämpötiloja, samoin moottorit.

– Salamaniskun matkustaja huomaa pamauksesta ja samanaikaisesta välähdyksestä koneen ulkopuolella. Se saattaa säikäyttää, mutta ei anna aihetta huoleen, sillä tilanne on jo ohi.

Miksi ukkosmyrskyt väistetään?

Jos lentokoneet on suunniteltu kestämään salamat, voi herätä kysymys, miksi ukkosmyrskyjä edes yritetään välttää.

Vaikka salamat eivät yleensä aiheuta lentokoneille mitään vakavampaa, tulee niistä lähes joka kerta pieniä vaurioita. Jussi Ekman kirjoittaa:

– Ohjaamossa salamanisku kuuluu ja näkyy, kuten matkustamossakin. Iskun jälkeen varmistetaan, että kaikki laitteet, kuten esim. radiot, toimivat normaalisti. Ohjaajat raportoivat salamaniskusta tekniselle henkilökunnalle ja lentokoneelle tehdään erityisesti salamaniskua varten suunniteltu tarkastus ennen seuraavaa lentoa.

– Tarkastus on tarpeen, sillä yleensä salama jättää signeerauksensa koneeseen. Isku- ja purkauskohdista löytyy usein pieniä, parin senttimetrin kokoisia salaman polttamia jälkiä, jotka korjataan ennen seuraavaa lentoa. Usein ohjainpintojen jättöreunassa olevia pieniä ”antenneja” on kadonnut kirjaimellisesti taivaan tuuliin.

Myös Finnairin tiedottaja Ikonen kertoo, että myrskyt väistetään, koska ei salama ikinä hyväksi ole. Lisäksi myrskytuulten aiheuttama turbulenssi voi joskus olla vaarallisen voimakasta. Ukkosmyrskyjen yhteydessä esiintyvät raekuurot voivat myös vahingoittaa konetta.

Lue kapteeni Jussi Ekmanin blogikirjoitus!

Katso video salamaniskusta lentokoneeseen YouTubessa:

Upotettavan Youtube-videon id(MTV3)

Lisää aiheesta:

Pekka Halosen teokset hurmaavat Champs-Elyséen kupeessa – MTV paikalla näyttelyssäMinisteri ei tullut mielenosoittajien eteen: "Kaisa tuu ikkunaan, täällä huutaa kansa!"Valtiolle uudet suositukset etätyöstäTimo R. Stewart on vuoden tieteentekijäSEO haluaa Teboil-yrittäjät omaan talliinsa: "Tarjoamme auttavaa kättä"HS: Teboil ajaa toimintojaan alas
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 15:45
    Taide

    Pekka Halosen teokset hurmaavat Champs-Elyséen kupeessa – MTV paikalla näyttelyssä

  • 15:41
    Mielenosoitus

    Ministeri ei tullut mielenosoittajien eteen: "Kaisa tuu ikkunaan, täällä huutaa kansa!"

  • 15:26
    Etätyö

    Valtiolle uudet suositukset etätyöstä

  • 14:56
    Israel

    Timo R. Stewart on vuoden tieteentekijä

  • 13:41
    Teboil

    SEO haluaa Teboil-yrittäjät omaan talliinsa: "Tarjoamme auttavaa kättä"