Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko sairautesi vaara liikenteessä? Tällaista näköä kuskilta vaaditaan

Useat sairaudet voivat vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Kuvituskuva.
Useat sairaudet voivat vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Kuvituskuva.Colourbox.com/Andrey Arkusha
Julkaistu 30.09.2014 14:06
Toimittajan kuva

Piia Turunen

piia.turunen@mtv.fi

Millainen näkökyky autoa ajaessa pitää vähintään olla? Entä mitkä sairaudet voivat vaikuttaa näkökykyyn tai laajemmin liikenneturvallisuuteen? Liikennelääketieteen professori Timo Tervo kertoo.

Se, kuinka usein näkö pitää tarkistuttaa, riippuu ajokortin luokasta ja henkilön iästä. Ryhmässä 1, joka kattaa muun muassa ajokorttiluokat A ja B, tarkistus on pakollinen ajokorttia myönnettäessä sekä 70 ikävuodesta eteenpäin viiden vuoden välein.

Riittävänä näkönä ryhmässä 1 pidetään vähintään 0,5 yhteisnäköä, linssien kanssa tai ilman. 0,5 on riittävä näöntarkkuus myös siinä tapauksessa, että ihminen on sopeutunut näkemään vain toisella silmällä.

Tarvittaessa lääkäri voi määrätä näöntarkistukseen laissa määriteltyjä aikoja nopeamminkin, jos sairauden seuranta sitä edellyttää.

– Seuranta on järjestettävä esimerkiksi silloin, kun henkilöllä todetaan krooninen sairaus. Näön suhteen etenkin näkökenttää supistava glaukooma, harmaakaihi ja silmänpohjan ikärappeuma ovat tyypillisiä sellaisia, Timo Tervo sanoo.

Näkökyky arvioidaan yleislääkärin vastaanotolla. Jos jotakin epäilyttävää havaitaan, potilas ohjataan silmälääkäriin.

Millaisista merkeistä voi itse huomata, ettei enää näe tarpeeksi hyvin ajaessa?

– Usein ensioire on lisääntynyt vaikeus nähdä pimeässä sekä häikäisy.

– Useimmat eivät kuitenkaan koe ollenkaan oireita, vaikka näkö olisi jo riittämätön. Glaukooma taas ei aina aiheuta mitään oireita, vaan paljastuu lääkärin tarkastuksessa. Varminta on keski-iän jälkeen tutkituttaa näkö ja silmänpaine vähintään viiden vuoden välein, vaikka se ei ajokortin vuoksi olisi tarpeen.

Terveysongelmat onnettomuuksien takana

Tervo huomauttaa, että heikentynyt näkö on – ehkä tiukasta valvonnasta johtuen – erittäin harvoin kuolemaan johtaneen onnettomuuden syy. Pienemmissä vahingoissa se on syynä hieman useammin.

– Näköä syytetään usein silloin, kun onnettomuuden todellinen syy on viretila, päihtymys, vauhti tai muu puuhastelu eli huomion jakaminen, Tervo sanoo.

Toisaalta terveysongelmat laajemmin ovat kyllä hyvin usein ihmishenkiä vaatineiden onnettomuuksien taustoilla.

– Valitettavan usein onnettomuuksiin liittyy äkillinen – useimmiten sydänperäinen – sairaskohtaus, neurologinen sairaus, diabetes, dementia, ADHD:n kaltainen kehityksellinen häiriö, nukahtaminen esimerkiksi alkoholin ja unilääkkeiden käytöstä johtuen tai päihderiippuvuus. Lisäksi itsemurhaonnettomuuksien kohdalla näkyvät masennus- ja mielenterveysongelmat. 

Edellä mainituista sairauksista diabetes voi vaikuttaa näköön aiheuttamalla retinopatiaa eli verkkokalvon sairauden, joka hoitamattomana johtaa vakavaan näön heikkenemiseen. Verisuonisairaudet puolestaan muodostavat riskitekijän glaukoomalle. Glaukooman riskitekijöitä ovat myös ikä ja tupakan poltto.

– Vaarallisin näköön liittyvä ongelma on neurologinen näkökenttäpuutos, joka on aivosairauden oire. Se on oikeastaan ainut näköongelma, joka on tullut esiin 12 vuotta jatkuneen onnettomuustutkijan urani aikana, Tervo sanoo.

Kuva: Colourbox.com

Onko ikä vaaraksi liikenteessä? Sitä mietittiin Studio55.fi-ohjelmassa syyskuussa 2014. Katso lähetys alta.

17:32Onko ikä vaaraksi liikenteessä?

Lisää aiheesta:

Ethän ohita näitä oireita näkökyvyssäsi? Varhainen puuttuminen pienentää riskiä vakavaan näön alenemaanPentti, 72, joutuu maksamaan tuhansia, ettei olisi vaaraksi liikenteessä: "Keljuttaa hirveästi"Joka kolmannella kuljettajalla on vaikeuksia nähdä hämärässä – syy ei välttämättä ole silmissäSilmäsairaus voi iskeä salakavalasti – optikko kertoo, kuinka usein näkö tulisi tutkituttaaLiikenteessä pelkkä "hyvä näkö" ei riitä: "Ihan kuin kiinnittäisi vielä toisen turvavyön"Iäkkään terveys tarkastetaan ajokorttia uusiessa – nämä asiat syynissä
NäköLiikenneStudio55

Tuoreimmat aiheesta

Näkö
  • 25.9.10:15
    Vammaiset

    Miten sokea lukee tekstiviestin? Näkövammainen Sari kertoo

  • 14.9.13:45
    Silmälasit

    Ikänäkö on ikääntymiseen liittyvä normaali ilmiö: Nämä merkit kertovat, että laseille on tarvetta

  • 29.8.06:29
    Silmäsairaudet

    Ilmestyikö näkökenttään "roskaa"? Yleinen vaiva voi olla syypää

  • 9.8.07:05
    Silmäsairaudet

    Suomalaiset tuijottavat älylaitteita liian läheltä – varaudu näihin silmäoireisiin

  • 4.7.06:28
    Silmäsairaudet

    Silmät kertovat paljon terveydestä – voivat antaa viitteitä monista sairauksista