Olisiko b-ryhmän Lancia Delta vionut olla tasapäinen sen aikaisten F1 autojen kanssa. Tästä olemme väitelleet F1 foorumissa jo kauan aikaa.

Julkaistu 02.12.2008 17:45

Moottoriurheilupiireissä on liikkunut sitkeä huhu, jonka mukaan Henri Toivonen olisi ajanut vuonna 1986 B-ryhmän Lancia Delta -ralliautolla Estorilin radalla kierrosajan, joka olisi oikeuttanut kuudenteen lähtöruutuun saman vuoden Portugalin GP:ssä. Vaikka B-ryhmäläiset olivat hurjia vehkeitä, tuntuu mahdottomalta ajatukselta, että ralliautolla olisi päästy nopealla asfalttiradalla F1-autojen vauhtiin. F1-autojen teho-painosuhde on kuitenkin selvästi parempi ja autot on suunniteltu aerodynamiikaltaan ja alustaltaan kilparadoilla ajamiseen. Monacon kaltaisella hitaalla, mutkaisella ja pomppuisella radalla B-ryhmäläinen ralliauto olisi mahdollisesti voinut päästä melko lähelle formuloiden vauhtia.

Huhu on saattanut lähteä liikkeelle siitä, että Toivonen ajoi aikansa Estorilin radan lyhennetyllä versiolla tai Portugalin rallin yhteydessä ajetulla erikoiskokeella, jota ei edes ajettu varsinaisella radalla.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

F1