Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Oikeusministeri Henrikssonin mukaan on pohdittava, mitä isojen veneiden kuljettajilta vaaditaan: "Onnettomuus Turun saaristossa oli erittäin vakava"

Airistossa sattui viikonloppuna veneonnettomuus, jossa kuoli kaksi ihmistä.
Airistossa sattui viikonloppuna veneonnettomuus, jossa kuoli kaksi ihmistä.Lehtikuva
Julkaistu 07.08.2019 05:18

MTV UUTISET – STT

Oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin (r.) mukaan olisi syytä laatia jonkinlainen suunnitelma siitä, mitä suurikokoisten ja suuritehoisten veneiden kuljettajilta vaaditaan. Henriksson sanoo STT:lle, että voitaisiin esimerkiksi selvittää mahdollisuus jonkinlaiseen yhdistettyyn teoria- ja käytännön kurssiin.

– En kuitenkaan usko, että veneajokortti kaikille on tarkoituksenmukainen. 

Henriksson esitti vuonna 2012 olleessaan oikeusministerinä harkittavaksi, että suurikokoisten, yli kymmenen metrin mittaisten ja nopeiden veneiden kuljettajilta vaadittaisiin ajokortti.

Vesiturvallisuus on noussut jälleen keskusteluun, kun lauantaina kaksi miestä kuoli Airistolla veneturmassa. Kuolonuhrit olivat purjeveneessä, joka onnettomuushetkellä kävi moottorivoimalla.

Heihin törmänneen moottoriveneen kuljettajaa epäillään kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

– Onnettomuus Turun saaristossa oli erittäin vakava. Meidän on mietittävä huolellisesti, mitä voitaisiin tehdä meriturvallisuuden parantamiseksi. Merellä liikkuessa hyvä veneilytapa on erittäin tärkeää, Henriksson sanoo lähettämässään sähköpostissa.

Hänen mukaansa on tärkeä keskustella asiasta eri näkökulmista ja löytää ratkaisuja, jotka voisivat parantaa liikenneturvallisuutta merellä.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) ei vastannut STT:n yhteydenottoon, mutta kommentoi asiaa Lännen Medialle. Hän ei suoraa ota kantaa veneajokortin tarpeellisuuteen.

– On varmasti hyvä arvioida laajasti keinoja, joilla onnettomuuksia voidaan tehokkaimmin ehkäistä, Marin kommentoi Lännen Medialle.

"Ajokortti olisi hallinnollinen taakka, mutta ei tarpeeksi tehokas toimenpide"

Kesällä 2020 vesiliikennelaki uudistuu. Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtajan Laura Vilkkosen mukaan vesiliikennelain valmistelun yhteydessä käytiin laajaa keskustelua eri sidosryhmien kanssa siitä, tarvitaanko Suomessa veneilyajokorttia.

– Kaikki sidosryhmät olivat sitä mieltä, ettei ole yksiselitteistä näyttöä siitä, että veneilyajokortti olisi ratkaisu veneilykulttuurin parantamiseen, hän sanoo.

Hän sanoo sidosryhmien katsoneen, että asiaa olisi vaikea valvoa. Pohdintaa herätti myös se, kuka ajokortin myöntäisi ja millä perusteilla. Keskusteluissa myös pohdittiin, toimisiko ajokortti ennaltaehkäisevästi ja pystyttäisiinkö sillä aidosti vaikuttamaan asenteisiin ja opettamaan ihmisiä käyttäytymään.

– Yleinen tunnelma oli se, ettei tästä (ajokortista) olisi sellaista hyötyä, että se ratkaisisi ongelmat. Se olisi iso hallinnollinen taakka, mutta ei tarpeeksi tehokas toimenpide.

Vilkkonen perää porkkanaa kepin sijaan

Nykyisen vesiliikennelain mukaan alle 24-metristä moottorivenettä saa ajaa 15 vuotta täyttänyt. Tämä ei suoraan tarkoita sitä, että kuka tahansa 15-vuotias saa ajaa 24-metristä muskelivenettä Viking Linen risteilyalusten seassa. Vilkkosen mukaan laissa sanotaan myös, että vesikulkuneuvon kuljettajana ei saa toimia henkilö, jolla ei ole olosuhteisiin nähden tarvittavaa ikää, kykyä ja taitoa.

– Kyse on kokonaisharkinnasta, jota mietitään sitten, kun joku onnettomuus tapahtuu tai poliisi tai rajavartiolaitos pysäyttää. He voivat puuttua siihen, kuka siellä on toiminut kuljettajana ja voivat esimerkiksi estää veneen kulkemisen, hän sanoo.

Airiston kaltaiset onnettomuudet, joissa on osallisena iso moottorivene, ovat harvinaisia. Valtaosa veneilyonnettomuuksista tapahtuu soutuveneillä ja pienillä perämoottoreilla varustetuilla veneillä, joissa on osallisena alkoholia juonut mies ilman pelastusliivejä.

Vilkkosen mukaan suomalaisessa yhteiskunnassa on lujasti sellainen usko, että jos joku asia on laissa, se on kunnossa.

– Tosiasiassa se vastuu on ruorissa. Asenteet ratkaisevat, ei lainsäädäntö, Vilkkonen sanoo.

Vilkkosen mielestä hyvä ratkaisu olisi se, että kuljettajatutkinto olisi vapaaehtoisuuteen perustuva, ja siitä saisi esimerkiksi alennusta veneiden vakuutusmaksuista.

– Tällä hetkellä huviveneen katsastus on vapaaehtoista, mutta katsastuksella saa venevakuutuksesta merkittävän alennuksen. Tällainen porkkana toimii ehkä paremmin, Vilkkonen sanoo. 

Lisää aiheesta:

Kaikille 17-vuotiaille ajokortin mahdollistava laki on jämähtänyt eduskuntaan – poliisi ei ehtisi valvoa Psykologi satsaisi ajokoulutuksessa tunnetaitoihin ja riskinhallintaan – kesäöinen viikonloppu on riskialtteinVuokraamisen helpottuminen räjäytti veneilyn suosion mutta toi vesille tukun taitamattomia, pelastustehtäviä ennätysmäärä: "Ei tiedetä, miten väistetään – itsekkyys on lisääntynyt"Veneilykulttuuri oli jo siistiytymässä, mutta sitten saapuivat vauhtiveikot vesiskoottereineenKaksi ihmistä kuoli turmassa Airistolla: Iso huvivene ajoi pienemmän purjeveneen perään – asiantuntijan mukaan veneilykulttuuriin pesiytynyt "holtitonta ajotyyliä"Jopa 24-metrisellä veneellä saa seilata ilman lupakirjaa – turvallisuuspäällikkö: "Huviveneilijöille jonkinlainen kurssi ja kortti voisivat olla paikallaan"
TurkkiLiikenneturvallisuusVeneet ja laivatLait ja lainsäädäntöKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Turkki
  • 30.11.17:31
    Kurdit

    Kurdijärjestö PKK painostaa Turkkia – rauhanneuvottelut jäissä ilman Öcalanin vapautusta

  • 24.11.21:46
    Konfliktit

    Turkin parlamenttipuolueiden edustusto vieraili PKK-johtaja Öcalanin luona vankilassa

  • 11.11.16:19
    Recep Tayyip Erdogan

    Erdoganin haastajalle vaaditaan yli 2 400 vuoden tuomiota

  • 8.11.11:36
    Tulipalot

    Kuusi on kuollut tehtaan hajuvesivaraston tulipalossa Turkissa

  • 7.11.20:59
    Benjamin Netanjahu

    Netanjahusta pidätysmääräys Turkissa