Mainos

F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Nyt F1-tiimit syynäävät Mercedeksen yksityiskohtaa – onko tässä selitys Ferraria parempaan kisavauhtiin?

6:16
C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen käy läpi vuoden 2021 sääntöuudistuksia.

Juuri kun keskustelu Ferrarin mahdollisista väärinkäytöksistä moottorisääntöjen kanssa on päässyt kunnolla vauhtiin, F1-kilpailijoiden katseet ovat kiinnittyneet nyt Mercedeksen jäähdytyksensä suhteen tekemiin ratkaisuihin.

Kauden loppupuolella on nähty mielenkiintoista kehitystä, kun Ferrari on ottanut lauantain aika-ajot haltuunsa, mutta Mercedes on pystynyt vastaamaan vauhdissa kisasunnuntaisin. Erot ovat syntyneet toisaalta Ferrarin moottoriasetusten hyödyntämisestä ja Mercedeksen paremmasta renkaiden hallinnasta.

Autosport-lehti kertoo verkkosivuillaan, että samaan aikaan, kun kilpailijat ovat haastaneet Kansainvälisen autoliiton FIA:n teknisen osaston tutkimaan Ferrarin moottoria, katseet ovat kohdistuneet myös Mercedeksen jäähdytysratkaisuihin.

Yksi Mercedeksen etu saattaa olla tallin kyky jäähdyttää pyöriään. Tämä tapahtuu lehden mukaan ottamien valokuvien mukaan takajousituksiin sijoitetun kanavan kautta. Siitä ohjataan viileää ilmaa jarrurummun ja vanteen väliin.

FIA on aiemmin puuttunut tallien tapaan ohjata jäähdytysilmaa renkaisiin jarrurumpujen läpi akselin välityksellä, mutta tässä tapauksessa Mercedes onnistuu kiertämään sääntöä tuomalla ilmaa jarrurummun päältä.

Samalla Mercedes saattaa kuitenkin rikkoa sääntöä, joka kieltää jousituksen käytön aerodynaamisen edun tavoitteluun. Silloin kilpailijoiden täytyisi pystyä osoittamaan, että saksalaistalli syyllistyy ratkaisullaan nimenomaan tähän.

Autosportin tietojen mukaan yksi talli oli jo aiemmin kaudella kyseenalaistanut keinon, mutta FIA olisi tuolloin katsonut sen lailliseksi, joten ilmakanavan voi odottaa ilmestyvän muihinkin autoihin kaudella 2020.

Kilpailijoiden mielenkiinto Mercedeksen takajousituksia kohtaan on herännyt voimakkaammin tiimin alettua viime kisojen katsastustilanteissa pimittää takapyöriensä kiinnityskohtia  renkaidenlämmittimillä.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja