Nova Group kestitsi kansanedustajia Lapin-matkoilla

Vaalirahoittaja Nova Groupin ja poliitikkojen suhteet osoittautuvat entistä tiiviimmiksi. 45 minuuttia -ohjelman haltuunsa saamasta Nova Group Oy:n erityistarkastuksesta paljastuu uusia keinoja, joilla yritys kestitsi poliitikkoja ja rakennusalan yrityksiä. Raportista käy ilmi, että yhtiö käytti mittavan määrän rahaa erilaisiin matkoihin ja tapahtumiin. Reilun kahden vuoden aikana näitä kuluja syntyi lähes 400 000 euroa.

Tarkastuskertomuksen mukaan "kaikkien tilaisuuksien ja osallistujien liittymisestä yhtiön liiketoimintaan ei ole voitu varmistua".

Ylivoimaisesti suurimmat kulut henkilöä kohden syntyivät vuosittaisilla Lapin-seminaarimatkoilla. Esimerkiksi vuonna 2007 rahaa paloi lähes 35 000 euroa eli noin 1200 euroa vierasta kohden. Nelipäiväisen tapahtuman osallistujille kustannettiin lentoja, majoituksia, ruokia, juomia ja lippuja jazz-tapahtumiin.

Vuosina 2006 - 2007 vieraslistaan merkittiin kansanedustajia keskustasta ja kokoomuksesta: Eero Lankia (kesk.), Kauko Juhantalo (kesk.), Juhani Sjöblom (kok.), Eero Lehti (kok.) ja Matti Ahde (sd.).

Ahde ihmettelee nimensä esiintymistä vuoden 2006 vieraslistalla.

- En ole koskaan ottanut vastaan tällaista kutsua enkä ole ollut Nova Groupin järjestämällä matkalla. Tarkastin asian myös kalenteristani, Ahde selvittää.

Eduskunta maksoi Juhantalon ja Lankian lennot

Vuonna 2006 keskustan silloiset kansanedustajat Kauko Juhantalo ja Eero Lankiaarvioivat matkat työtehtäviksi ja maksattivat omat Ivalon-lentonsa eduskunnalla. Edestakaiset matkat maksoivat noin 500 euroa henkilöä kohden. Juhantalo kieltäytyi haastattelusta.

- Sinua varmasti kiinnostaa tämä, mutta minua ei. Eikö se ole tasapeli, Juhantalo tyytyi toteamaan.

Lankia puolestaan kertoo lähteneensä mukaan näyttävän vieraslistan takia.

- Siellä oli lukuisa määrä merkittäviä, rakentamista eri muodoissaan edustavien yritysten, yhteisöjen ja rahoittajien edustajia. Halusin olla mukana.

Miksi eduskunta maksoi lentonne?

- Olin silloin aktiivisesti politiikassa. Arvioin niin, että yhteiskunnallisessa mielessä oli järkevää ja perusteltua tavata tätä joukkoa.

Jälkimmäisen matkan aikaan Lankia oli Työeläkevakuuttajat TELA:n johtaja.

Eero Lehti sanoo olleensa matkalla yrittäjänä, ei poliitikkona. Hänen mukaansa vuoden 2007 seminaarimatka ei liittynyt millään tavalla kansanedustajan tehtäviin.

- Nova Group kehitti Suomen Lehtiyhtymän omistuksessa olevalle tontille liikekeskusideaa ja tästä hankkeesta keskustelin heidän kanssaan. Halusin myös kuulla mahdollisten vuokralaisten mielipiteitä.

Tuusulalainen liikemies-poliitikko Juhani Sjöblom ei vastannut yhteydenottopyyntöön.

Seminaarissa vain miehiä

45 minuuttia -ohjelman tietojen mukaan Nova Groupin sisällä tehtiin selväksi, että naisia ei haluttu mukaan matkoille. Miehistä ajanvietettä riitti peräti neljä päivää, osa vieraista viipyi lyhyempään.

Saariselällä ruokaa ja juomaa nautittiin runsaasti. Poliitikot korostavat seminaarin asiallisuutta - viihdepuolta ei juuri kommentoida.

- En osaa sanoa siitä mitään, koska minulla oli vain tämä yksi kiinteistöhanke, joka oli meille keskeinen, kertoo Lehti.

- Seminaariohjelmaan sisältyi todella seminaareja. Kyllä siellä illallinen taidettiin syödä ja viettää iltaa. Aamupäivällä lähdin jo takaisinpäin, selittää Lankia.

Nova-konsernia luotsannut liikemies Arto Merisalo kuvasi puhelimessa Kaamosjazz -matkaa normaaliksi kiinteistöseminaariksi. Hän kiistää, että naisia ei olisi haluttu mukaan.

- Naisia ei vain sattunut olemaan, koska kiinteistöala on hyvin miehinen.

Muuten hyvin julkisuudessa viihtynyt Merisalo ei halunnut kertoa tarkempia tietoja esimerkiksi seminaariohjelmasta. Hänen mukaansa vastuu asiasta oli entisellä toimitusjohtajalla Tapani Yli-Saunamäellä. Hän ei kuitenkaan vastannut 45 minuuttia -ohjelman yhteydenottopyyntöön.

Tärkeä rahalähde Kaamosjazzille

Kiinteistöseminaarin ohjelmaan kuului myös jazzin kuuntelua. Kaamosjazzin puuhamiehelle Kauko Launoselle miesjoukko on jäänyt mieleen, sillä yritys osti tapahtumiin kymmeniä lippuja.

- Yleensä yritykset ostavat ehkä keskimäärin kymmenen lippua.

Launonen epäilee jo puolitoista vuotta Suomessa velloneen vaalirahakohun heikentäneen myös jazz-tapahtuman lipunmyyntiä.

- Meillähän parhaimpina vuosina 80 prosenttia lipuista meni yrityksille. Tapahtuma on perustunut koko ajan pääsylipputuloihin, ei sponsorointiin.

Vielä viime vuonna Kaamosjazzista syntyi Nova Groupille yli 7000 euron kulut. Matkaa järjesteltiin vain hetkeä ennen kuin miljoonavelkainen yritys haettiin saneeraukseen. Jazz-seminaari peruuntui.

Lue myös:

    Uusimmat