Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Osa Nordean pankkipalveluista takkuaa edelleen – katkon venyminen oli yllätys myös pankille itselleen

Julkaistu 08.03.2021 12:12(Päivitetty 08.03.2021 18:33)

MTV UUTISET–STT

Nordean palvelukatko on venynyt poikkeuksellisen pitkäksi, arvioi Finanssivalvonnan toimistopäällikkö Markku Koponen STT:lle.

Pankki oli tiedottanut laajasta palvelukatkosta jo etukäteen, ja alun perin katkon piti päättyä sunnuntai-iltana. Katko kuitenkin venyi pitkälle maanantaihin, ja päivän aikana monia toimintoja saatiin otettua käyttöön. Osa pankkipalveluista on kuitenkin edelleen pois käytöstä.

Nordean viestinnästä ei osattu iltapäivällä neljän tienoilla arvioida STT:lle, miten kauan kestää, että loputkin toiminnot saadaan toimimaan.

Koponen sanoo, että sääntöjen mukaan alustava häiriöilmoitus on tehtävä heti, kun häiriötilanne tulee. Kun häiriön syy on analysoitu, vuorossa on tarkempi selvitys sekä arviointi siitä, miten vastaavat tilanteet voitaisiin välttää jatkossa.

– Tietysti käydään täällä (Finanssivalvonnassa) läpi heidän selvityksensä ja tarvittaessa käydään tilannetta läpi valvottavan kanssa. Se on ihan yleinen toimintamalli, Koponen kertoo.

Mahdollisia seuraamuksia palvelukatkon venymisestä Koponen ei vielä ennakoi. Hän painottaa, että nyt tärkeintä on saada palvelut jälleen toimimaan.

Yleensä katkot pysyvät aikataulussa

Aivan täydessä pankkipimeydessä Nordean asiakkaat eivät ole olleet. Esimerkiksi kortilla maksaminen myymälöissä toimi pääsääntöisesti läpi katkon.

Nordea ilmoitti aiemmin olevansa äärimmäisen pahoillaan asiakkailleen aiheutuneesta haitasta ja mielipahasta.

Palvelukatkon taustalla olivat Nordean tietojärjestelmiin tehdyt muutos- ja ylläpitotyöt. Esimerkiksi kaksi vanhaa it-konesalia siirrettiin kokonaan uuteen moderniin konesaliympäristöön.

– Tehdyt muutostyöt olivat aivan välttämättömiä, mutta emme missään tapauksessa odottaneet, että katko venyisi, Nordean henkilöasiakkaista Suomessa vastaava johtaja Jani Eloranta sanoi aamupäivällä tiedotteessa.

Finanssivalvonnan Koponen ei muista, että vastaavaa palvelukatkon venymistä olisi ainakaan viime vuosina tapahtunut.

– Viime aikoina pankkien antamat arviot ovat pitäneet hyvin paikkansa, ja on sellaistakin muistikuvaa, että jo ennen luvattua aikaa on saatu palvelut pystyyn, hän kertoo.

Koposta haastatteli aiheesta aiemmin Helsingin Sanomat.

Uutista päivitetty kauttaaltaan 8.3.2021 kello 18.32.

Lisää aiheesta:

Nordean vakava häiriö ohi – "Päivitys ei mennyt suunnitelmien mukaan"Nordea tilisotkuistaan: Yhteydenottoja asiakkailta on tullut satoja, mutta vain pieni osa on kärsinyt taloudellisia tappioitaNäin Kuluttajaliitto ohjeistaa Nordean tilisotkuista kärsiviä asiakkaita – mukana yllättävä vinkki!Nordean palvelukatkos vaikutti asiakkaisiin vielä tiistaina – kuluttaja-asiamies huolestui asiakkaiden pärjäämisestä, vaikka katkosta tiedotettiin etukäteenNordean palvelukatko venyi reippaasti – palvelut pois käytöstä pitkälle maanantaihin: "Olemme erittäin pahoillamme"Nordealla palvelukatko: Nosta käteistä etukäteen
NordeaPankitAsiakaspalveluKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Nordea
  • 30.10.19:57
    Tietoturva

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija

  • 17.10.06:10
    Pankit

    Yrittäjät kokevat lainavaikeuksia pankkien kanssa – Nordea sanoo haluavansa enemmän riskiä

  • 8.10.08:07
    Kotimaa

    Nordean palveluissa ollut häiriö ohi

  • 26.9.18:08
    Talous

    Pankkikonttoreita on kadonnut Suomesta yli 2 000 – nyt tapahtui käänne

  • 23.8.07:59
    Talous

    Nordea-pomo isoimmasta erosta Suomen ja muiden Pohjoismaiden välillä: "Lopetetaan itsemme mollaaminen"