Nordealla ja Osuuspankilla massiivisia palvelukatkoja viikonloppuna: Käteistä ei voi nostaa, tunnistautuminen ei toimi ja korttimaksukin takkuilee

Palvelukatkojen aikana todella monet Nordean ja Osuuspankin palvelut ovat poissa pelistä. Käteistä rahaa ei esimerkiksi voi nostaa ollenkaan eikä korttimaksaminenkaan välttämättä onnistu. Myös verkko- ja mobiilipankit ovat poissa käytöstä.

Nordean pankkipalveluiden katko on sunnuntaina ja kestää useita tunteja. Palvelukatko alkaa aamuyöllä kello 04.00 ja korttien osalta sen arvioidaan päättyvän kello 14.00. Muiden palveluiden arvellaan palaavaan ennalleen ja käyttöön kello 17.00.

Palvelukatkon aikana Nordean korteilla ei voi nostaa käteistä, eikä Nordean pankkitunnuksia voi käyttää sähköiseen tunnistautumiseen. Lisäksi verkko- ja mobiilipankit ovat pois käytöstä katkon ajan.

– Korttimaksaminen onnistuu rajoitetusti esimerkiksi kaupoissa ja kylmäasemilla, mutta siinä voi esiintyä hitautta eikä maksaminen välttämättä onnistu, tiedotteessa kerrotaan.

Katko koskee myös Nordea Rahoituksen maksukortteja Stockmann Mastercard, Finnair Plus Mastercard ja TUOHI Mastercard sekä palveluita kuten OmaLuotto, Autoluoton tiedot 24/7 ja Nordea Rahoitus Portaali. 

Palvelukatko vaikuttaa myös henkilöasiakkaiden Nordean asiakaspalveluun sekä yritysten Nordea Business Center asiakaspalveluun. Asiakaspalvelussa ei voi katkon aikana hoitaa henkilökohtaisia pankkiasioita, koska asiakas ei voi tunnistautua palveluun pankkitunnuksillaan.

Osuuspankillakin katkoksia lauantaina ja sunnuntaina

Myös Osuuspankin palveluissa on viikonlopun aikana huoltotöistä johtuvia käyttökatkoja.

Ensimmäinen katko alkaa perjantai-iltana kello 19.00 ja jatkuu lauantaihin kello 18.00 saakka.

Silloin käytöstä ovat poissa vakuutuspalvelut, osa lainahakemuksista, arvopaperisäilytyksen raportit, yritysten verkkopalvelusopimusten muutokset ja sopimuksiin liittyvät dokumentit. takausten verkkopalvelu sekä valtion sopimustenhallinta.

Ihmisten jokapäiväiseen elämään vaikuttaa kuitenkin enemmän jälkimmäinen katko, joka kestää lauantai-illasta kello 22.00 sunnuntaiaamuun kello 10.00.

Tuolloin Osuuspankin verkko- ja mobiilipalvelut eivät ole käytössä, verkkomaksaminen ei onnistu, tunnistautuminen Osuuspankin tunnuksilla ei toimi ja Pivollakaan ei voi siirtää rahaa.

Otto-automaattien käteisnostojen ja käteistalletuksien kanssa voi myös olla ongelmia.

Korttimaksaminen Osuuspankin debit-korteilla voi toimia, mutta siinä voi olla häiriöitä. Credit-maksut toimivat kuitenkin pankin mukaan normaalisti.

Valmistaudu etukäteen

Pankkipalvelujen katkoon on hyvä varautua etukäteen.

Päivittäiset pankkiasiat sekä asiointi sähköistä tunnistautumista käyttävissä julkisissa tai muiden kolmansien osapuolien tarjoamissa palveluissa kannattaa hoitaa etukäteen. Lisäksi kannattaa nostaa etukäteen tarpeeksi käteistä rahaa. 

Nordean tiedotteessa huomautetaan, että on hyvä ottaa huomioon myös se, että koronaviruspandemian vuoksi osa palveluntarjoajista vastaanottaa tällä hetkellä ainoastaan korttimaksuja. Kaupankäynti tällaisten palveluntarjoajien kanssa ei siis välttämättä onnistu tuolloin ollenkaan.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja