Tunnettu suomalaismalli Niina Kurkinen pyörittää Helsingin Bulevardilla omaa putiikkiaan. Taantuma ei ainakaan vielä ole vaikuttanut Nina's-liikkeen kenkien, laukkujen tai vaatteiden myyntiin.
Liikkeensä vahvuudeksi Niina Kurkinen mainitsee toimivan nettikaupan, jonka ansiosta ostoksia varten ei tarvitse matkata Helsinkiin.
− Nettikaupasta voi tilata tuotteita postitse joka paikkaan Suomessa.
Niina Kurkinen pitää suomalaisia entistä sofistikoituneimpina kuluttajina. Hänen mukaansa asiakkaat tuntevat merkkiliikkeet ja ovat myös uskollisia tietyille tuotemerkeille.
− Ne asiakkaat, joiden taloustilanne ei ole muuttunut, ymmärtävät suomalaisyritysten tukemisen tärkeyden, Kurkinen tiivistää.
− Toistaiseksi taantuma ei ole juurikaan vaikuttanut liikkeeni toimintaan.
Nykyään on muodikasta ostaa Suomesta
Niina Kurkinen kertoo, että merkkituotteiden ostaminen Suomesta on kasvattanut suosiotaan. Aikaisemmin kun oli muodikkaampaa lähteä ostoksille ulkomaille.
− Ennen oli hienompaa ostaa esimerkiksi kengät Tukholmasta, vaikka samat olisi saanut Helsingistäkin, Kurkinen kommentoi.
Esimerkiksi Nina's-putiikin valikoimiin kuuluvat Christian Louboutinin kengät ovat olleet jättimenestys.
− Asiakkaat jonottavat kyseisiä kenkiä. Myymme Louboutineja nettikaupassamme Rovaniemeltä Ruotsiin saakka.
Tuotteen alkuperällä on väliä
Yrittäjä Kurkinen tietää, että merkin tunnettuus ja laatu ovat Nina'sin asiakkaille tärkeitä tekijöitä.
− Jatkamme toimintaamme tuomalla myyntiin merkkejä, joita ei muualta Suomesta saa.
Kurkinen haluaa pitää liikkeensä mallistot tuoreina ja mielenkiintoisina. Syksyllä putiikin valikoimaan saapuu kaksi uutta tuotemerkkiä.
− Sisäänostoissa ei liika varmistelu kannata, Kurkinen kommentoi.
Asiakkaita kiinnostaa merkin lisäksi myös tuotteen alkuperä ja hinnan muodostuminen. Kauppojen kannattaakin pohtia huolella asiakkaiden ostohaluja, eikä tukeutua myynnissään niin sanottuihin hittituotteisiin.
− Brändien varjolla ei voi myydä "halpaa kalliilla", Niina Kurkinen neuvoo.