Kuluttajaviranomaiselle kuluvana vuonna tulleiden valitusten perusteella vaatteiden, asusteiden ja kenkien nettimyyntiä harjoittava saksalaisyritys Zalando on aiheuttanut asiakkailleen Suomessa runsaasti päänvaivaa.
Yrityksestä on tehty jo 25 valitusta kuluttajavirastoon.
Valitusten määrä on kuluttajaviraston mukaan kohtuullisen suuri, koska kyseessä on iso ja kansainvälinen toimija. Pääasiallinen syy valituksille ovat epäselvyydet tilauksissa ja laskutuksessa.
Anne Porista yritti alkusyksystä tilata kyseisestä verkkokaupasta tavaraa.
Hän maksoi ostoksensa Zalandon nettisivuilla pankkisiirrolla.
Parin päivää maksun jälkeen verkkokauppa lähestyi asiakastaan maksumuistutuksella ja huomautuksella, että tavara pitää maksaa tai sitä ei lähetetä.
– He eivät löytäneet maksua, jonka olin maksanut verkkokaupassa tilatessani tavaraa.
Sähköpostilla tuli parin päivän jälkeen maksumuistutus, Anne muistelee nettiostoskokeiluaan.
Myyjän asiakaspalvelu vastasi, että jos lähetys on maksettu, ei muistutuksista tarvitse välittää.
Rahat menivät myyjälle, mutta paketti ei lähtenytkään kohti Poria.
– Minulle sitten kerrottiin kysyessäni, että tilaukseni peruuntui, koska maksamani rahat eivät näkyneet myyjän tilillä tarpeeksi nopeasti. Eli siinä kävi niin, että tilaukseni raukesi.
