Nettikauppa Zalandosta lukuisia valituksia

Kuluttajaviranomaiselle kuluvana vuonna tulleiden valitusten perusteella vaatteiden, asusteiden ja kenkien nettimyyntiä harjoittava saksalaisyritys Zalando on aiheuttanut asiakkailleen Suomessa runsaasti päänvaivaa.

Yrityksestä on tehty jo 25 valitusta kuluttajavirastoon.

Valitusten määrä on kuluttajaviraston mukaan kohtuullisen suuri, koska kyseessä on iso ja kansainvälinen toimija. Pääasiallinen syy valituksille ovat epäselvyydet tilauksissa ja laskutuksessa.

Anne Porista yritti alkusyksystä tilata kyseisestä verkkokaupasta tavaraa.

Hän maksoi ostoksensa Zalandon nettisivuilla pankkisiirrolla.

Parin päivää maksun jälkeen verkkokauppa lähestyi asiakastaan maksumuistutuksella ja huomautuksella, että tavara pitää maksaa tai sitä ei lähetetä.

– He eivät löytäneet maksua, jonka olin maksanut verkkokaupassa tilatessani tavaraa.

Sähköpostilla tuli parin päivän jälkeen maksumuistutus, Anne muistelee nettiostoskokeiluaan.

Myyjän asiakaspalvelu vastasi, että jos lähetys on maksettu, ei muistutuksista tarvitse välittää.

Rahat menivät myyjälle, mutta paketti ei lähtenytkään kohti Poria.

– Minulle sitten kerrottiin kysyessäni, että tilaukseni peruuntui, koska maksamani rahat eivät näkyneet myyjän tilillä tarpeeksi nopeasti. Eli siinä kävi niin, että tilaukseni raukesi.

Anne joutui menemään lopulta pankkiin selvittelemään, minne rahat oikein menivät.

Anne sai selvitettyä asiansa, eikä kärsinyt lopulta muuta tappiota kuin asian selvittämiseen menettämänsä ajan.

– Ärsyttävää. Olen tosin tilannut sieltä uudestaan tavaraa, koska Zalandon sivustoa on niin helppo ja mukava käyttää.

Myöhemmät tilauksensa Anne kertoo tehneensä laskulla, ei pankkisiirrolla.

Luottohäiriöiden tarkastuksessa huolimattomuutta

"Kuten verkkokaupassa yleensä, tarkastamme asiakkaan luottotiedot maksuhäiriöiden varalta riippumattomasta luottotietorekisteristä. Luottokelpoisuus tarkastetaan jokaisen tilauksen yhteydessä, ja tarkastuksen tulos voi vaikuttaa asiakkaan valittavissa olevaan maksutapaan."

Ylläoleva teksti on suora lainaus yrityksen sivuilta.

Asiakkaan on siis mahdollista tehdä ostoksia myös laskulle, jolloin luottokorttia tai pankkisiirtoa ei tarvita.

Yrityksen mukaan laskutus edellyttää asiakkaalta puhdasta luottorekisteriä, ja siksi verkkokauppa pyytää asiakkaaltaan tarkastusta varten myös henkilötunnuksen.

Kuluttajaviranomaiselle on kuitenkin viime kuussa tullut kaksi valitusta koskien laskulle myyntiä.

Toinen valittajista on lahtelainen Mitte Westerbacka.

Hän kertoo, että moni hänen henkilökohtaisesti tuntemansa luottohäiriöinen henkilö on onnistunut ostamaan isojakin tilauksia laskulle Zalandosta.

– Mulla on lähipiirissä ihmisiä, jotka tulevat olemaan kusessa firman takia.

He ovat tilanneet satojen eurojen lähetyksiä, vaikka heillä on maksuhäiriöitä eikä tuloja kattaa laskuja.

Mitten tekemä valitus on kirjattu kuluttajaviranomaisen tietokantaan otsikolla "epäeettinen toiminta, tilausten toimittaminen maksuhäiriöisille"

Puhelimessa hän kertoo vieläkin omituisemman havainnon kyseisestä nettimyymälästä.

– Sähköpostiosoitteita muuttamalla yksi tuttavani tilasi 5-6 lähetystä Zalandolta.

Minä tiedän, ettei hän luottotiedottomana kykene maksamaan toimituksia.

Yhtiön toimintaan suivaantunut Mitte sanoo, että nettiostoksen yläraja per lasku on 600 euroa.

– Mä en tiedä onko olemassa muita toimijoita, jotka lähettävät laskulla noin isoja tilauksia.

Zalandon nettisivuilta ei kuitenkaan löydy vahvistusta sille, että yrityksellä olisi kattosumma laskulla toimitettaessa.

Minne voi soittaa?

Nettihakujen perusteella yrityksen pääkonttori on Berliinin Prenzlauer Bergissa ja sinne löytyy kaksi puhelinumeroa, faksinumero sekä yleinen sähköpostiosoite.

MTV3 Uutiset otti useita kertoja yhtiöön puhelimitse yhteyttä kysyäkseen kommenttia Suomessa ilmenneistä ongelmista.

Yksi numeroista on kroonisesti varattu tai siihen ei vastata.

Toiseen numeroista vastataan kerran, mutta puhelu katkaistaan hetimmiten, mitään sanomatta.

Soitto yrityksen sivuilla mainostettuun suomenkieliseen puhelinpalveluun vie Ruotsiin.

Ystävällinen, suomenkielinen asiakaspalvelija ei osaa kertoa, minne toimittajan kannattaisi soittaa esittääkseen kysymyksiä yhtiön toiminnasta Suomessa. Hän tietää vain, minne voin ottaa yhteyttä asiakkaana.

Zalandon puhelinpalvelu Britanniassa on hieman enemmän kartalla.

Kysyttäessä vastuuhenkilöiden yhteystietoja asiakaspalvelija antaa numeron Zalandon pääkonttoriin juuri tämän kaltaisia tiedusteluja varten.

Tällä kertaa numero ei ole varattu tai puhelua ei katkaista. Saksankielinen tervehdys pyytää jättämään viestin äänimerkin jälkeen.

---

Yhtiöstä otettiin lopulta yhteyttä MTV3 Uutisiin. Yhtiön edustaja kertoi pahoitellen, että he eivät ole saaneet tietoon ilmoituksia suomalaisviranomaisilta, mutta suhtautuvat vakavasti nyt saamiinsa tietoihin palvelun ongelmista. Asiaan luvataan palata ensi viikolla.

Lue myös:

    Uusimmat