Nettikauppa käy läpi vuorokauden

Netin merkitys kaupankäynnille kasvaa voimakkaasti. Asiantuntijoiden mukaan verkkoa käytetään tulevaisuudessa yhä enemmän paitsi ostamiseen myös hintojen vertailuun, arvostelujen lukemiseen ja tuotteista keskustelemiseen.

Samaan aikaan, kun päättäjät ovat pohtineet kauppojen sunnuntaiaukiolon vapauttamista, kauppa on käynyt netissä yhä vilkkaammin halki vuorokauden.

Verkkokaupan teknologinen kehitys, internetyhteyksien määrän kasvu ja kuluttajien hyvät kokemukset ovat tehneet verkkoasioinnista arkipäivää.

Verkossa luetaan arvosteluja

Verkkokauppa on muutakin kuin kauppaa verkossa: vaikka verkkokaupan osuus vähittäiskaupan kokonaismyynnistä on vasta muutamia prosentteja, moneen sellaiseenkin ostopäätökseen, joka toteutuu tavallisessa kaupassa, on vaikutettu verkossa.

Sähköiseen kauppaan keskittynen Smilehousen mukaan verkkoa käytetään yhä enemmän tuotetietojen hakemiseen, tuotteiden, kauppojen ja hintojen vertailuun, arvostelujen lukemiseen ja saatavuuden tarkastamiseen.

Ostokset puhuttavat Facebookissa

Koska ihmisten mediakulutus on muuttunut, heidän tavoittamisensa on perinteisin keinon entistä vaikeampaa. Yhä useammin vaikuttaminen tapahtuu sosiaalisessa mediassa, eli esimerkiksi Facebookissa ja muilla keskustelufoorumeilla. Verkossa keskustellaan tuotteista, eri liikkeiden valikoimista ja palvelusta.

Esimerkiksi USA:n suurimmista verkkotoimijoista kolme neljästä on Smilehousen mukaan tällä hetkellä läsnä erilaisissa yhteisöllisissä medioissa. Käytetyin on Facebook, jossa yrityksillä on faniklubeja. Suosittuja ovat myös Youtube.com, Twitter ja MySpace.

Tulevaisuudessa myös sähköpostimainonta kuulunee lähes kaikkien yritysten markkinointiin. Yleisimmin postitse lähetetään tarjouksia.

Netissä ostetaan tallenteita ja lippuja

Nettikauppa on kasvanut Smilehousen keräämien tietojen mukaan viime vuosina 17 prosentin vuosivauhtia. Verkkokaupasta ostetaan erityisesti pääsylippuja, matkailupalveluja, musiikkia, elokuvia ja pelejä. Myös muun muassa kirjojen, lehtien, vaatteiden ja kenkien ostaminen on lisääntynyt.

Aktiivisimpia verkko-ostajia ovat 25–34-vuotiaat. Muita ryhmiä harvemmin ostavat yli 55-vuotiaat. Naiset ostavat eniten kotiin liittyviä tuotteita. Miehet hankkivat netistä koneita ja laitteita.

Ulkomaisia sivustoja suosivat harrastajat ja musiikin ostajat. Kotimaisia kauppoja suosivat ostavat enemmän asusteita, kodin sisustustuotteita ja kosmetiikkaa.

Kuluttajat arvostavat nettiostamisessa ajallista vapautta, ostamisen vaivattomuutta ja tarjouksia.

Lähde: Verkkokaupan rautaisannos 2010 (Smilehouse Oy, 2009.)

Lue myös: .

Lue myös:

    Uusimmat