Netin merkitys kaupankäynnille kasvaa voimakkaasti. Asiantuntijoiden mukaan verkkoa käytetään tulevaisuudessa yhä enemmän paitsi ostamiseen myös hintojen vertailuun, arvostelujen lukemiseen ja tuotteista keskustelemiseen.
Samaan aikaan, kun päättäjät ovat pohtineet kauppojen sunnuntaiaukiolon vapauttamista, kauppa on käynyt netissä yhä vilkkaammin halki vuorokauden.
Verkkokaupan teknologinen kehitys, internetyhteyksien määrän kasvu ja kuluttajien hyvät kokemukset ovat tehneet verkkoasioinnista arkipäivää.
Verkossa luetaan arvosteluja
Verkkokauppa on muutakin kuin kauppaa verkossa: vaikka verkkokaupan osuus vähittäiskaupan kokonaismyynnistä on vasta muutamia prosentteja, moneen sellaiseenkin ostopäätökseen, joka toteutuu tavallisessa kaupassa, on vaikutettu verkossa.
Sähköiseen kauppaan keskittynen Smilehousen mukaan verkkoa käytetään yhä enemmän tuotetietojen hakemiseen, tuotteiden, kauppojen ja hintojen vertailuun, arvostelujen lukemiseen ja saatavuuden tarkastamiseen.
Ostokset puhuttavat Facebookissa
Koska ihmisten mediakulutus on muuttunut, heidän tavoittamisensa on perinteisin keinon entistä vaikeampaa. Yhä useammin vaikuttaminen tapahtuu sosiaalisessa mediassa, eli esimerkiksi Facebookissa ja muilla keskustelufoorumeilla. Verkossa keskustellaan tuotteista, eri liikkeiden valikoimista ja palvelusta.
