Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nettikauppa käy läpi vuorokauden

Julkaistu 27.10.2009 09:04(Päivitetty 16.11.2009 19:13)

Netin merkitys kaupankäynnille kasvaa voimakkaasti. Asiantuntijoiden mukaan verkkoa käytetään tulevaisuudessa yhä enemmän paitsi ostamiseen myös hintojen vertailuun, arvostelujen lukemiseen ja tuotteista keskustelemiseen.

Samaan aikaan, kun päättäjät ovat pohtineet kauppojen sunnuntaiaukiolon vapauttamista, kauppa on käynyt netissä yhä vilkkaammin halki vuorokauden.

Verkkokaupan teknologinen kehitys, internetyhteyksien määrän kasvu ja kuluttajien hyvät kokemukset ovat tehneet verkkoasioinnista arkipäivää.

Verkossa luetaan arvosteluja

Verkkokauppa on muutakin kuin kauppaa verkossa: vaikka verkkokaupan osuus vähittäiskaupan kokonaismyynnistä on vasta muutamia prosentteja, moneen sellaiseenkin ostopäätökseen, joka toteutuu tavallisessa kaupassa, on vaikutettu verkossa.

Sähköiseen kauppaan keskittynen Smilehousen mukaan verkkoa käytetään yhä enemmän tuotetietojen hakemiseen, tuotteiden, kauppojen ja hintojen vertailuun, arvostelujen lukemiseen ja saatavuuden tarkastamiseen.

Ostokset puhuttavat Facebookissa

Koska ihmisten mediakulutus on muuttunut, heidän tavoittamisensa on perinteisin keinon entistä vaikeampaa. Yhä useammin vaikuttaminen tapahtuu sosiaalisessa mediassa, eli esimerkiksi Facebookissa ja muilla keskustelufoorumeilla. Verkossa keskustellaan tuotteista, eri liikkeiden valikoimista ja palvelusta.

Esimerkiksi USA:n suurimmista verkkotoimijoista kolme neljästä on Smilehousen mukaan tällä hetkellä läsnä erilaisissa yhteisöllisissä medioissa. Käytetyin on Facebook, jossa yrityksillä on faniklubeja. Suosittuja ovat myös Youtube.com, Twitter ja MySpace.

Tulevaisuudessa myös sähköpostimainonta kuulunee lähes kaikkien yritysten markkinointiin. Yleisimmin postitse lähetetään tarjouksia.

Netissä ostetaan tallenteita ja lippuja

Nettikauppa on kasvanut Smilehousen keräämien tietojen mukaan viime vuosina 17 prosentin vuosivauhtia. Verkkokaupasta ostetaan erityisesti pääsylippuja, matkailupalveluja, musiikkia, elokuvia ja pelejä. Myös muun muassa kirjojen, lehtien, vaatteiden ja kenkien ostaminen on lisääntynyt.

Aktiivisimpia verkko-ostajia ovat 25–34-vuotiaat. Muita ryhmiä harvemmin ostavat yli 55-vuotiaat. Naiset ostavat eniten kotiin liittyviä tuotteita. Miehet hankkivat netistä koneita ja laitteita.

Ulkomaisia sivustoja suosivat harrastajat ja musiikin ostajat. Kotimaisia kauppoja suosivat ostavat enemmän asusteita, kodin sisustustuotteita ja kosmetiikkaa.

Kuluttajat arvostavat nettiostamisessa ajallista vapautta, ostamisen vaivattomuutta ja tarjouksia.

Lähde: Verkkokaupan rautaisannos 2010 (Smilehouse Oy, 2009.)

Lue myös: .

Lisää aiheesta:

Pekka Poudan säälähetys keskeytyi erikoisella tavalla – "Paljon uusia meteorologeja"Ulla Tapanisella kriisi kesken suoran lähetyksen – antoi palautetta MTV:n johdolleJärkyttävä tilanne: Suomalaisnuorten ottelu päättyi väkivaltaan TurkissaMusta hirviö leimahti kymmenen biljoonan auringon voimallaTenniksessä edessä kutkuttava suomalaiskohtaaminenJanakkalassa pamahtelee