Vuodenvaihteessa käyttöön tullut tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta tulotiedoille. Se sisältää jatkossa kattavat palkka-, eläke- ja etuustiedot.
Ensimmäisessä vaiheessa eli vuodesta 2019 lähtien tulorekisteriin ilmoitetaan tiedot palkoista ja ansiotuloista. Jokainen voi katsella rekisteristä omia tulotietojaan.
Tulorekisteriin ilmoitetaan palkat, luontoisedut, palkkiot, työkorvaukset ja muut ansiotulot. Myös verovapaat ja veronalaiset kustannusten korvaukset on ilmoitettava. Rekisterissä näkyvät tiedot 1.1.2019 jälkeen maksetuista palkoista. Takautuvasti tietoja ei ilmoiteta.
Vuodesta 2020 alkaen ilmoitetaan myös eläke- ja etuustiedot. Sen jälkeen yksityishenkilöt voivat katsoa rekisteristä omia palkka-, eläke- ja etuustietojaan. Tiedot löytyvät rekisteristä kootusti ja reaaliaikaisesti.
Tulorekisterihankkeen viestintäpäällikkö Marjo Björk, mitä hyötyä tulorekisteristä on?
– Tulorekisteri helpottaa asioiden hoitamista viranomaisten kanssa. Tulotietoja ei enää tarvitse toimittaa esimerkiksi paperisella palkkalaskelmalla, vaan viranomainen voi hakea tiedot tulorekisteristä silloin, kun niitä tarvitsee, esimerkiksi etuushakemuksen tullessa vireille.
– Jatkossa etuushakemusten perusteena ovat ajantasaiset tiedot tuloista, jolloin etuuspäätökset ovat oikeampia ja ajantasaisempia. Näin etuuksien takaisinperintä vähenee.
– Tulonsaaja voi tilata tulorekisteristä tulotietojaan koskevan tulorekisteriotteen esimerkiksi pankkia varten hakiessaan lainaa.