Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Neljä asiaa Etelä-Korean tappavassa lentoturmassa herättivät asiantuntijoiden huomion: "Miksi?"

2:13Etelä-Korean lentoturmassa kuoli 179 ihmistäMatkustajakone suistui pois kiitoradalta ja törmäsi aitaan Etelä-Koreassa tuhoisin seurauksin.
Julkaistu 29.12.2024 18:15
Toimittajan kuva
Nelli Hyttinen

nelli.hyttinen@mtv.fi

Asiantuntijat kyseenalaistavat arviot siitä, että Etelä-Korean historian tappavimman lento-onnettomuuden syynä olisi lintuparvi.

Etelä-Korean Muanin kansainvälisellä lentokentällä sunnuntaiaamuna Suomen aikaa sattuneen lento-onnettomuuden aiheuttajaksi on arveltu törmäystä lintuparven kanssa. 

Ennen Jeju Air Flight 7C2216 –matkustajakoneen maahansyöksyä lentäjät olivat tehneet ilmoituksen hätätilanteesta ja lähteneet yrittämään hätälaskua vain muutama minuutti sen jälkeen, kun lennonjohtotornista oli annettu varoitus mahdollisesta lintutörmäyksestä.

Viranomaisten mukaan tässä vaiheessa ei kuitenkaan ollut selvää, oliko lentokone osunut lintuihin.

Silminnäkijöiden kuvaamista videoista nähdään, että hätälaskun aikana koneessa ei ollut lainkaan laskutelineitä, minkä vuoksi se luisui pohjallaan pitkin kiitotietä ja lopulta ulos kiitotieltä törmäten aitaan.

Törmäys aiheutti räjähdyksen ja tulipalon.

Lue lisää: Etelä-Korean turmakoneen viimeiset hetket tallentuivat videolle

Nämä neljä yksityiskohtaa mietityttävät ilmailuasiantuntijoita

Airline News -lehden toimittajan Geffrey Thomasin mukaan onnettomuuden yksityiskohdat nostavat esiin neljä kysymystä, joihin tarvitaan vastauksia, kertoo uutistoimisto Reuters.

Miksi palokunta ei ollut paikan päällä levittämässä vaahtoa kiitotielle koneen mahalaskun aikana? Miksi palokunta ei ylipäätään ollut valmiustilassa paikalla koneen osuessa maahan? Miksi lentokone laskeutui niin pitkälle kiitotiellä? Ja miksi kiitotien päässä oli tiiliseinä?

Thomasin mukaan lentokoneiden törmääminen lintuihin ei ole epätavallista, kuten eivät myöskään laskutelineongelmat, mutta lintutörmäykset harvemmin aiheuttavat koneiden traagisia onnettomuuksia.

Samoilla linjoilla on myös australialaisen lentoyhtiön turvallisuusasiantuntija Geoffrey Dell, joka kertoo Reutersille, ettei ole koskaan nähnyt lintujen törmäyksen estäneen laskutelineiden käyttöä.

Kuitenkin Jeju Airin turmakoneen on kerrottu yrittäneen hätälaskua laskutelineissä havaitun vian vuoksi ja tuon vian aiheuttajana on alustavasti pidetty koneen osumista lintuparveen.

Lue lisää: Suuri lentoturma Etelä-Koreassa

Miksi palokunta ei ollut valmiina?

Epätavallista on myös se, etteivät palo- ja pelastuspalvelut olleet valmiina toimimaan, kun matkustajakone ilmoitti yrittävänsä mahalaskua.

Tavallisesti mahalaskut tehdään niin, että koneessa on minimimäärä polttoainetta ja paikalla on paloautot suihkuttamassa vaahtoa kiitotielle. Mahalasku kuuluisi myös aloittaa kiitotien alkupäästä, ei kiitotien puolivälistä.

– Toiminta vaikuttaa suunnittelemattomalta, kommentoi australialainen ilmailukonsultti Trevor Jensen.

Dellin mukaan lintutörmäys olisi voinut vaikuttaa lentokoneen moottoreihin, jos linnut olisivat imeytyneet niihin, mutta moottorit eivät siinä tapauksessa olisi sammuneet heti. Toisin sanoen lentäjillä olisi pitänyt olla riittävästi aikaa reagoida tilanteeseen.

– On epäselvää, miksi koneen vauhti ei hidastunut sen osuttua kiitotielle, sanovat Dell ja Jensen.

– Tyypillisesti mahalaskussa, koneella laskeudutaan moottoreille ja matka on kuoppainen, Thomas sanoo.

Varaliikenneministeri: Seinät kiitoteiden päissä standardien mukaiset

Kun lennonjohtotorni antoi varoituksen lintutörmäyksestä ja lentäjät tekivät ilmoituksen hätälaskun yrittämisestä, lähtivät he laskeutumaan kiitotielle vastakkaisesta suunnasta, kertoo liikenneministeriön virkamies.

– Laskeutuessaan kone osui paikantimeen ja törmäsi seinään, virkamies kertoo.

Etelä-Korean varaliikenneministeri Joo Jong-wan sanoi, että kiitotien 2 800 metrin pituus ei vaikuttanut asiaan ja että päissä olevat seinät on rakennettu standardien mukaan.

Ministeri kertoi tiedotustilaisuudessa, että kiitotien molemmissa päissä on turvavyöhykkeet ennen ulkoseinää. Hänen mukaansa lentokenttä on suunniteltu lentoturvallisuusohjeiden mukaan, vaikka muuri näyttäisikin olevan lähempänä kuin se todellisuudessa on.

Turmassa tuhoutunut kone oli Boeing-malli 737–800, joka on yksi maailman eniten käytetyistä matkustajakoneista.

Kyseisellä mallilla on yleisesti ottaen vahva turvallisuushistoria, ja se kehitettiin paljon ennen MAX-versiota, joka joutui äskettäiseen Boeingin turvallisuuskriisiin, kertoo Reuters.

Lisää aiheesta:

Tämä Intian lentoturmasta tiedetään – suomalaisasiantuntija: "Aivan kuin moottoritehot olisivat menneet"Asiantuntija kertoo, missä piilee suurin syy lentoturmiinKarmaisevia uusia tietoja keskelle asutusta syöksyneestä turmakoneesta – amatöörivirhe johti koneen ylösvetoon, jossa tapahtui ratkaiseva erheUkraina tutkii, johtuiko Iranin lentoturma sittenkin ohjuksesta – teoria saa tukea asiantuntijalta: "Kone ei pala noin, ellei paloa tai räjähdystä ole saatu aikaan tahallisesti"Hyväkuntoinen kone muuttui tulipalloksi, mihin katosi hätäviesti? Useat Iranin lentoturman yksityiskohdat ja erikoiset yhtäaikaisuudet kummastuttavatLentoturman syy arvoitus – ensitiedot viittaavat tekniseen vikaan
Lento-onnettomuudetEtelä-KoreaUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lento-onnettomuudet
  • 11:45
    Jämijärven turma

    Tutkinta valmis: Jämijärven lento-onnettomuus todennäköisesti usean asian loppusumma

  • Eilen20:27
    Lentokoneet

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 24.10.16:18
    Pelastuslaitos

    Vesitaso on tehnyt pakkolaskun Salossa

  • 20.10.07:32
    Lentokoneet

    Lentokone suistui mereen Hongkongissa

  • 14.10.21:05
    Lentokoneet

    Airbus A320 rökitti Boeingin suosikkikoneen