Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Näkökulma: Kimi Räikkösen rangaistus paljastaa FIA:n tuomaroinnin järjettömyyden – miten aika-ajossa menestymisestä voidaan sakottaa?

Julkaistu 09.09.2019 18:30
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kimi Räikkösen kesken sunnuntain F1-kisaa saama rangaistus yllätti älyttömyydellään niin meidät toimittajat kuin näköjään myös Alfa Romeolla vuosikymmeniä toimineet huippuosaajat. Kansainvälisen autoliiton FIA:n tuomaritoiminta esiintyi muutenkin viikonlopun aikana varsin erikoisessa valossa.

Räikkönen joutui lauantain ulosajonsa jälkeisen autoremontin myötä starttaamaan Monzan kisaan koko joukon takaa varikkosuoralta. Tässä kohtaa kenellekään ei tullut mieleen, että suomalaiskuskia olisi yhä koskenut sääntö, jonka mukaan kärkikymmenikköön aika-ajossa yltäneen renkaat on jo ennakolta määriltelty kisastarttiin.

Nykysääntöjen mukaan aika-ajon päätösosioon selviytyneet kuljettajat lähtevät sunnuntain kisaan niillä renkailla, joilla ovat tehneet toisen osion nopeimman kierrosaikansa. Tämän säännön turvin huipputiimit ovat voineet tehdä pientä taktikointia valiten kakkososioon keskikovat renkaat, jotta saavat kisan alussa ajaa pidemmän stintin paremmin kestävillä renkailla ja näin ollen pysähtyä myöhemmin.

Räikkönen myönsi tuntevansa itse säännöt huonosti, mutta olisi odottanut Alfa Romeon talliväestä jonkun tajuavan, että tämä kohta koski häntä edelleen, vaikka hän oli autonsa rusikoituaan määrätty starttaamaan kisaan varikkosuoralta. Vaan eipä sitä kukaan tajunnut, eikä tiimiä siitä oikein kehtaa syyttääkään. Varsinkaan, kun mokan tekijäksi ilmoittautui Räikköstä jo tämän tulokasvuonna Sauberilla johtanut Beat Zehnder.

Suomalaiskuskille määrättiin pehmeiden renkaiden valitsemisesta keskikovien sijaan joka tapauksesta kymmenen sekunnin stop-and-go-rangaistus. Siis FIA:n asteikolla teko oli samaa vakavuusluokkaa kuin . Toki ilman niitä rangaistuspisteitä, jotka .

Sebastian Vettelin
samassa kisassa tekemä pähkähullu radalle palaaminen muun liikenteen sekaan
toivat Vettelin jo lähelle yhden kisan ajokieltoa

On vaikea ymmärtää, miten tällainen älyttömyys on FIA:n sääntökirjaan jäänyt. Kimi Räikkösen kohdalla oli siis ilmeisesti rangaistavaa, että hän tyri viikonloppunsa vasta aika-ajon kolmososiossa eikä jo toisessa. Silloinhan hän olisi ollut kärkikymmenikön ulkopuolelle jäädessään vapaa valitsemaan kisarenkaansa.

Viikonloppu ei kovin vahvasti mennyt muutenkaan tuomariston osalta. Charles Leclercille ei uskallettu antaa varoitusta enempää, vaikka Ferrarin uusi kultapoika temppuili tuon tuosta Lewis Hamiltonin nokan edessä voittotaistelua käytäessä.

Toinen tapaus oli Sebastian Vettelin vapauttaminen aika-ajon parhaan tuloksen hylkäämisestä, vaikka tämä oli tv-kuvan perusteella ilmiselvästi ylittänyt ratalinjan Parabolica-mutkassa, jossa kuskeja eri toteen varoitettiin hylkäysvaarasta. Toni Vilander totesi hyvin C Moren lähetyksessä, että jostain löydettiin kuvakulma auton toiselta puolelta, missä koko viivaa ei näkynyt auton takaa. Ongelma ratkaistu.

Myös hidastelut aika-ajon ratkaisevaan vaiheeseen lähdettäessä olivat tapetilla jo Belgian tapahtumien jälkeen. Siitä huolimatta monen kuskin annettiin kärkkyä radalla toisiaan tarpeettoman hitaasti ajaen, jotta saisivat parhaan mahdollisimman vetoavun muista. Tätä tutkittiin taas tuntikausia sen jälkeen, kun suurin osa väestä oli jo lähtenyt pois Monzan rata-alueelta, mutta mitään rangaistavaa ei varoitteluista huolimatta löytynyt.

Tässä tapauksessa tiimit saivat suurimman rangaistuksensa sinä häpeänä, jota tällainen aika-ajon jännityksen tappaminen aiheuttaa.

On aina parempi, mitä vähemmän rangaistukset vaikuttavat kisojen lopputuloksiin, mutta pahempaa tässä on se, että jatkuvista lupauksista huolimatta FIA ei onnistu selkeyttämään sääntöjään ja soveltamaan niitä tasapuolisesti huippukuskien ja jämäpetterien, noviisien ja nestoreiden välillä.

Lisää aiheesta:

Singaporen GP:n topit ja flopit: Kilpailujohto mokasi riipivästi – pelissä paljon F1-tuloksia vakavammat asiatKimi Räikkösen pomolta tulikivenkatkuinen palaute tuomaristolle: "Saa kaikki näyttämään tyhmiltä!"Venäjän GP:n topit ja flopit: Paha Bottas haistattaa jälleen – Lewis Hamiltonin omat säännöt nostivat taas päätään kabinetissaItalian GP:n topit ja flopit: Kartat ja kompassit hukassa Mercedeksellä ja FIA:lla – hullu kisa vain verhosi alleen epäonnistuneen uudistuksenItalian GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottaksen tappajan vaistot yhä pahasti kateissa – sääli Sebastian Vetteliä kohtaan loppuu kolarivideota katsomallaHuijasiko Kimi Räikkösen talli tarkoituksella? Alfa Romeon rangaistuksessa iskettiin kohtaan, jota on F1:ssä suitsittu viime vuosina
F1Kimi RäikkönenAlfa RomeoItalian GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"