Kimi Räikkösen kesken sunnuntain F1-kisaa saama rangaistus yllätti älyttömyydellään niin meidät toimittajat kuin näköjään myös Alfa Romeolla vuosikymmeniä toimineet huippuosaajat. Kansainvälisen autoliiton FIA:n tuomaritoiminta esiintyi muutenkin viikonlopun aikana varsin erikoisessa valossa.
Räikkönen joutui lauantain ulosajonsa jälkeisen autoremontin myötä starttaamaan Monzan kisaan koko joukon takaa varikkosuoralta. Tässä kohtaa kenellekään ei tullut mieleen, että suomalaiskuskia olisi yhä koskenut sääntö, jonka mukaan kärkikymmenikköön aika-ajossa yltäneen renkaat on jo ennakolta määriltelty kisastarttiin.
Nykysääntöjen mukaan aika-ajon päätösosioon selviytyneet kuljettajat lähtevät sunnuntain kisaan niillä renkailla, joilla ovat tehneet toisen osion nopeimman kierrosaikansa. Tämän säännön turvin huipputiimit ovat voineet tehdä pientä taktikointia valiten kakkososioon keskikovat renkaat, jotta saavat kisan alussa ajaa pidemmän stintin paremmin kestävillä renkailla ja näin ollen pysähtyä myöhemmin.
Räikkönen myönsi tuntevansa itse säännöt huonosti, mutta olisi odottanut Alfa Romeon talliväestä jonkun tajuavan, että tämä kohta koski häntä edelleen, vaikka hän oli autonsa rusikoituaan määrätty starttaamaan kisaan varikkosuoralta. Vaan eipä sitä kukaan tajunnut, eikä tiimiä siitä oikein kehtaa syyttääkään. Varsinkaan, kun mokan tekijäksi ilmoittautui Räikköstä jo tämän tulokasvuonna Sauberilla johtanut Beat Zehnder.
Suomalaiskuskille määrättiin pehmeiden renkaiden valitsemisesta keskikovien sijaan joka tapauksesta kymmenen sekunnin stop-and-go-rangaistus. Siis FIA:n asteikolla teko oli samaa vakavuusluokkaa kuin . Toki ilman niitä rangaistuspisteitä, jotka .


