FIA selvitti Sebastian Vettelin rangaistusta – myös tiimeille sapiskaa tapauksen hoitamisesta

Sebastian Vettelin kovempi rangaistus Lance Strollin vastaavaan tekoon nähden johtui Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtajan Michael Masin mukaan ensimmäisessä rikkeessä tapahtuneesta kontaktista.

Vettel sai sunnuntain Italian GP:ssä kymmenen sekunnin varikkorangaistuksen palattuaan varomattomasti radalle Ascari-shikaanissa tapahtuneen pyörähdyksensä jälkeen.

Ferrari-kuski palasi radalle poikittaissuunnassa leikaten suoraan Racing Pointin Lance Strollin eteen. Kanadalainen yritti viimeiseen asti väistää, mutta sai osuman Vettelin etusiivestä ja ajautui ulos radalta.

Heti perään Stroll teki saman Toro Rosson Pierre Gaslylle, kylläkin ilman osumaa, mutta tästä seurasi vain varikon läpiajorangaistus.

– Periaatteessa ero kahden tapauksen välillä on siinä, että Sebin tapauksessa kyse oli vaarallisessa radalle palaamisessa ja sen jälkeen kolarin aiheuttamisessa, Masi perusteli Autosportin mukaan.

–  Kun taas Lancen ja Pierren tilanteessa oli vain vaarallinen radalle palaaminen. Se ero kahdella rangaistuksella oli, Masi jatkoi.

Vettel puolustautui kisan jälkeen sillä, että hän ei asemastaan voinut nähdä tarpeeksi hyvin sivulleen. Taakse kuskit pystyvät näkemään sivupeileistään, mutta esimerkiksi ohjaamon niskatuki estää näköyhteyden suoraan sivuille.

Masi antaa sapiskaa tiimeille, jotka eivät tarpeeksi varoittaneet kuskejaan tapahtuneesta. Aikaa reagointiin oli kuitenkin kisan alkuvaiheen letkassa melko vähän.

– Kun jokin epäilyttää, varovaisuus olisi varmaankin ensimmäinen juttu. Tiimeillä on tässä myös osansa, Masi ohjeisti.

– Mutta kaikki tapahtui niin äkkiä. Siinä ei ollut mitään isoa aikaviivettä. Se oli suoraan sanottuna bang, bang ja bang.

Lue myös:

    Uusimmat