Virtuaalilaseista povataan vuoden 2016 kuuminta hittiä viihde-elektroniikan sektorilla. Teknavi listaa kolme kiinnostavinta tuotetta.
Suurin mielenkiinto kohdistuu laitteen käyttökokemuksen ohella hintoihin. Vielä ei tiedetä, ovatko lasit tavallisen mattimeikäläisen kukkaron ulottuvilla.
Playstation VR
Sony muutti vastikään Project Morpheus -lasiensa nimen Playstation VR:ksi. Lasit toimivat yhdessä Sonyn Playstation 4:n kanssa ja saapuvat myyntiin ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla.
Sonyn lasien etuna on kuvan tarkkuus. Monista muista VR-laseista tuttua ”kalaverkkoefektiä” ei synny.
Playstation VR:n tarkkuus on 1920 x 1080 ja lasien pinta-ala on 5,7 tuumaa. Tämä antaa käyttäjälle 100 asteen näkökentän virtuaalimaailmassa. Lasit käyttävät oled-näyttötekniikkaa.
Sonyn lasien välittämä kuva on nopea ja sulava. Syynä on korkea 120 hertsin virkistystaajuus. Se on selvästi korkeampi kuin kilpailijoilla Oculuksella ja HTC:lla, joiden lasien virkistystaajuus on 90 hertsiä. Laseissa on yhdeksän pään liikkeitä seuraavaa lediä.
Teknavin tämän vuoden IFA-messuilla Berliinissä kokeilema Playstation VR on verrattain mukava käyttää. Lasit eivät paina päätä ja oletettavaa on, että niitä voi pitää pitkiäkin aikoja. Lasien painopiste on pään päällä, eikä silmien kohdalla. Päähineessä on nappi, jota painamalla lasit saa nopeasti pois päästä esimerkiksi pahoinvoinnin takia.



