Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näitä virtuaalilaseja kannattaa odottaa: Tässä 3 kiinnostavinta

Julkaistu 23.09.2015 22:45
Toimittajan kuva

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@teknavi.fi

@digipauli

Virtuaalilaseista povataan vuoden 2016 kuuminta hittiä viihde-elektroniikan sektorilla. Teknavi listaa kolme kiinnostavinta tuotetta.

Suurin mielenkiinto kohdistuu laitteen käyttökokemuksen ohella hintoihin. Vielä ei tiedetä, ovatko lasit tavallisen mattimeikäläisen kukkaron ulottuvilla.

Playstation VR

Sony muutti vastikään Project Morpheus -lasiensa nimen Playstation VR:ksi. Lasit toimivat yhdessä Sonyn Playstation 4:n kanssa ja saapuvat myyntiin ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Sonyn lasien etuna on kuvan tarkkuus. Monista muista VR-laseista tuttua ”kalaverkkoefektiä” ei synny.

Playstation VR:n tarkkuus on 1920 x 1080 ja lasien pinta-ala on 5,7 tuumaa. Tämä antaa käyttäjälle 100 asteen näkökentän virtuaalimaailmassa. Lasit käyttävät oled-näyttötekniikkaa.

Sonyn lasien välittämä kuva on nopea ja sulava. Syynä on korkea 120 hertsin virkistystaajuus. Se on selvästi korkeampi kuin kilpailijoilla Oculuksella ja HTC:lla, joiden lasien virkistystaajuus on 90 hertsiä. Laseissa on yhdeksän pään liikkeitä seuraavaa lediä.

Teknavin tämän vuoden IFA-messuilla Berliinissä kokeilema Playstation VR on verrattain mukava käyttää. Lasit eivät paina päätä ja oletettavaa on, että niitä voi pitää pitkiäkin aikoja. Lasien painopiste on pään päällä, eikä silmien kohdalla. Päähineessä on nappi, jota painamalla lasit saa nopeasti pois päästä esimerkiksi pahoinvoinnin takia.

Sonyn lasien tehon taustalla on Playstation 4:n prosessori, jossa riittää potkua. Lasien seurana on erillinen boksi, joka kytketään PS4-konsoliin usb- ja hdmi-liitännän avulla. Laatikossa on myös hdmi-ulostulo, jonka ansiosta muut kuin lasin käyttäjä voivat nähdä tv-ruudulla, mitä pelaaja kokee.

Ocuus Rift

Oculuksen VR-laseja on odotettu myyntiin pitkään ja hartaasti. Näillä näkymin lasit tulevat kauppoihin ensi vuoden alkupuolella. Oculus esitteli kaupallista versiotaan laseista ensimmäistä kertaa viime kesänä. Lopullisen myyntiversion odotetaan olevan vielä kevyempi ja mukavampi käyttää. Lasien ilmankiertoa on tarkoitus parantaa, jotta käyttäjä ei hikoile pelaamisen aikana.

Oculuksen kuva on tarkkuudeltaan 2160 x 1200 eli hieman tarkempi yhtä silmää kohden kuin Playstation VR -laseissa. Ero on kuitenkin niin pieni, ettei käyttäjä sitä välttämättä edes huomaa.

Oculuksen näkymä toistetaan 110 asteen laajuisena, eli tässä mielessä lasit tarjoavat hieman laajemman kuvakulman verrattuna Sonyn malliin. Oculus käyttää laseissaan oled-näyttötekniikkaa. Oledin etuna on näytön erittäin korkea kirkkaus, hyvä kontrasti ja luonnolliset värit.

Oculus Riftin viimeisimmässä versiossa audio on liitetty VR-kokemukseen siten, että kuulokkeet on integroitu laseihin.

Oculuksen lasien kanssa voi käyttää valmistajan omia Touch-liikkeentunnistusohjaimia. Niitä tosin odotetaan myyntiin vasta Rift-lasien julkaisun jälkeen.

HTC Vive

HTC erottuu kahdesta kilpailijastaan liikkeentunnistustekniikallaan. Lasien etupuolella on peräti 37 sensoria, jotka yhdistyvät kahteen langattomaan infrapunakameraan. Kamerat sijoitetaan huoneen kahteen nurkkaan, 3-4 metrin etäisyydelle. Tämän jälkeen kamerat tunnistavat käyttäjän liikkeet huoneessa, kohtuullisen pienellä alueella. Kilpailevat kamerat kuten Oculus ja Playstation VR tunnistavat ainoastaan käyttäjän pään liikkeet.

HTC Viven kanssa käytetään langattomia liikkeentunnistusohjaimia. Ohjaimen pohjassa on nappi, jota painamalla käyttäjä voi esimerkiksi poimia tavaroita tai ampua aseelle virtuaalimaailmassa. Ohjaimen etupuolella, peukalon alla on suuntapadi, jonka avulla navigoidaan esimerkiksi valikoissa.

HTC on kehittänyt Viven yhteistyössä pelitalo Valven kanssa, mikä lupaa hyvää pelirintamalla. Vive on suunniteltu toimimaan nimenomaan pc-pelien kanssa.

Vielä on epäselvää, mihin hintaluokkaan HTC:n lasit asettuvat. Lasit ovat markkinoilla ensi vuoden alkupuolella.

Lisää aiheesta:

Apple esitteli 3 500 dollarin hintaiset virtuaalilasitTestissä Samsungin uudistunut Gear VR – ei mullistava, mutta ihan hauskaKokeilussa tänään myyntiin tullut Playstation VR: Varo, voit säikähtää!Virtuaalitodellisuus tulee kotiisi, lue tietopaketti: Näin VR-lasit eroavat toisistaanTestissä Samsung Gear VR: Vau-efekti on taattuKokeilussa LG:n virtuaalilasit: Tämän todemmaksi vuoristorata ei tule kotisohvalla
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • Eilen22:32
    Nokia

    Nokia kiihdyttää 6G-aikaan amerikkalaisen jätin siivellä: "Rahaa kuin roskaa"

  • Eilen20:33
    Tekoäly

    Itsetuhoisten keskusteluun tekoälyn kanssa puututaan vihdoin – näin ChatGPT puuttuu hätään

  • Eilen19:45
    Nokia

    Nokialle miljardi Amerikasta – analyytikko: Tätä se tarkoittaa

  • Eilen11:54
    Tietoturva

    Aktialle liki miljoonan euron rapsut – laiminlöi tietoturvallisuuden

  • Eilen05:50
    Huijaukset

    Useat suomalaiset peloteltiin menettämään kaikki säästönsä – puhelinhuijausvyyhdin käsittely alkaa