Näin ulkomainen matkustaminen sujuisi rajojen avauduttua ensi kesänä – pistokokeet Suomen päässä poistuisivat lähes kokonaan

Live klo 15.15: Miten rajoilla voidaan varmistaa ettei koronamuunnokset tule Suomeen? 1:19:14
Seuraa suoraa lähetystä

Vantaan kaupungin kokoama asiantuntijoista koostuva työryhmä esittää, että lento- ja laivayhtiöt tulee velvoittaa vaatimaan asiakkailtaan hyväksyttävät terveysdokumentit jo lähtömaassa, mikä on käytössä jo lähes kaikissa muissa EU-maissa.

Tiedot tarkistetaan lähtömaassa eikä enää Suomeen tullessa tarvita pistokokeita tiettyjä kohdennettuja ryhmiä lukuun ottamatta.

Poikkeuksena ovat EU:n ulkopuolisista, ns. kolmansista maista saapuvat matkustajat, jotka joutuisivat todentamaan terveydellisen matkustusoikeutensa sekä lähtömaassa että rajavalvonnan yhteydessä maahan saavuttaessa.

Työryhmä muistuttaa, että päätöksenteolla on kiire, rajavalvonta poistuu 25.5. ja korvaava toimintamalli on oltava tuolloin voimassa. Nykyinen toimintamalli lentokentällä tai satamassa ei enää ole mahdollinen matkustajamäärien kasvaessa nykyisestä. 

Kaupunginjohtajan Ritva Viljasen mukaan tavoitteena on, että julkaistu toimintamalli on vahva lento- ja satamaliikenteen asiantuntijanäkemys suunnittelun perustaksi, sillä ehdotus on valmisteltu laajassa yhteistyössä.

–Tämä ehdotus vaatii valtioneuvostolta lainvalmistelun käynnistämistä ja esitystä eduskunnan käsittelyyn. Tulevan kesän matkustajaliikenteen elpyminen on oltava mahdollinen myös Suomessa, jotta Suomen matkustajaliikenne nousee yhdessä muun Euroopan kanssa, toteaa Viljanen.

Tarvittavat toimenpiteet

Siirtymävaiheessa toukokuun aikana luovutaan matkan luonnetta koskevista maahantulorajoituksista ja ylläpidetään vielä testaustoimintaa niin kauan, kunnes liikenneyhtiöiden lähtömaan tarkistusprosessi on saatu kattavaksi tai lähtömaa on arvioitu turvalliseksi.

FINENTRY – järjestelmä otetaan sähköiseksi asiointipohjaksi valtakunnallisesti ja mahdollisimman kattavasti.  Kevään aikana tarvittavien testausaikojen varaaminen saadaan ohjatuksi FINENTRY –sovelluksen avulla testauspisteisiin terminaalien ulkopuolisiin näytteenottopisteisiin. 

EU Digital Green Certificate (DGC) otetaan käyttöön välittömästi sen valmistuttua, jolloin se korvaa tai on vaihtoehto FINENTRY –sovellukselle, kun maahantuloon liittyvästä testaustoiminnasta voidaan luopua.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner painottaa, että nyt tarvitaan konkreettiset askelmerkit siihen, miten terveysturvallista matkustusta avataan.

– Kun matkustajamäärät lisääntyvät tarvitsemme useampia toimia, muun muassa rokotetodistuksen käyttöä matkustusdokumenttina, ennakkotestausta lähtömaassa ja pikatestien käyttöä, sekä vapaan matkustuksen sallimista maihin, joissa ilmaantuvuusluku on alhainen. On kaikkien etu, että matkustus on sekä sujuvaa että terveysturvallista, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.


Lue myös:

    Uusimmat