Näin syntyi hittipeli Pokémon Go: 20 vuoden työstä maailmanlaajuinen ilmiö yhdessä yössä

Suomessa viime lauantaina julkaistun ja hetkessä hitiksi nousseen mobiilipelin tarina alkoi jo vuonna 1996.

Hittipeli Pokémon Go valloitti maailman yhdessä yössä, mutta sen takana on parin vuosikymmenen mittainen työ.

Ihmiset ympäri maailmaa lapsista aikuisiin ovat innostuneet pokémonien jahtaamisesta ja valloittaneet kadut. Lieveilmiöiltäkään ei ole vältytty, ja pelaajat ovat jo esimerkiksi ehtineet aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä.

Pokémonien jahtaaminen pelaajan sijaintia ja kameraa hyödyntäen ei kutienkaan ole uutta: vastaavia pelejä on nähty aiemminkin. Kyse on silti merkittävästä ilmiöstä, jollaista ei ole aiemmin nähty.

Pokémonit tulivat tutuksi jo 20 vuotta sitten. Hahmot seikkailivat ensimmäisen kerran vuonna 1996 julkaistussa Nintendon Game Boy -pelissä. Vain muutama vuosi myöhemmin pokémoneja nähtiin jo sarjakuvissa, tv-piirrettynä sekä pelikortteina lukuisia muita oheistuotteita unohtamatta.

Pokémon Go ei ollut ensimmäinen laatuaan

Lopulta pokémon-huuma laantui, mutta unohtumattomat hahmot säilyivät tunnistettavina ympäri maailman. Samaan aikaan Googlen sisäinen startup-yritys Niantic kasvatti kuitenkin omaa fanijoukkoaan.

Niantic, jonka työntekijät ovat osin Google Mapsin kehittäneen kartoitusyhtiö Keyholen entisiä työntekijöitä, kehitti Ingress-pelin vuonna 2012. Ingress käyttää niin ikään avuksi lisättyä todellisuutta ja peliä pelataan älypuhelimella. Pelissä liikutaan ulkona karttapalveluita hyödyntäen ja vallataan niin kutsuttuja portaaleja, joita on sijoitettu kartalle. 

Pokémon Go perustuu puhtaasti Ingressiin ja siinä on muun muassa hyödynnetty Ingressin pelaajien luomia sijainteja tapaamispaikoille. Ingressin pelaajat saivat kahden ja puolen vuoden ajan merkitä paikkoja, joissa haluaisivat pystyä pelaamaan kyseistä peliä. Näitä tietoja on hyödynnetty myös Pokémon Go'ssa, ja pelejä voi pelata jopa Antarktiksella ja Pohjoisnavalla.

Kaikki lähti aprillipilasta

Vuonna 2014 Pokémon Go’sta saatiin maistiaisia aprillipilan muodossa, kun Google Maps haastoi ihmiset metsästämään kaikki pokémonit hyödyntäen apunaan Googlen karttoja ja älypuhelimen tai tabletin kameraa. Voittajalle luvattiin työpaikka Googlen palveluksessa. Aprillipila olikin jättimenestys ja pokémonien jahtaamisella oli selvästi kysyntää.


Vuonna 2015 Niantic jätti Googlen kehittääkseen uusia kaupallisia yhteistyökuvioita. Näin löytyi myös Nintendo ja The Pokémon Company.

Noin nelikymmenhenkinen tiimi toimitusjohtaja John Hanken johtamana julkaisi Pokémon Go’n heinäkuun 6. päivä USA:ssa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa.

Suosionsa vuoksi pelin alkuperäinen julkaisuaikataulu ei pitänyt, vaan peliä jouduttiin odottamaan jännityksellä ennen sen virallista julkaisua. Suomessa peli julkaistiin viime lauantaina 16. heinäkuuta.

Peliä ladattiin ensimmäisen viikkonsa aikana maailmalla yli 10 miljoonaa kertaa sovelluksen nousten suositummaksi kuin esimerkiksi Twitter, Facebook ja WhatsApp.

Yrittäjä sekä Dodgeballin ja Foursquaren perustaja Dennis Crowley kommentoi The Guardianille, että miljoonien jo tuntemat pokémonit olivat avain pelin menestykseen.

– En usko, että se olisi toiminut niin, että oltaisi keksitty uusia hahmoja ja kutsuttu peliä jollain hullulla nimellä, Crowley kommentoi.

Peli yhdistää toisilleen tuntemattomia ihmisiä

Kummallista pelin suosiossa on se, ettei se lopulta ole kovin käyttäjäystävällinen: pelin eri vaiheita ei kummemmin selitetä ja pelaajalle herää monia kysymyksiä pelin edetessä.

Tämä kuitenkin on myös yksi pelin parhaista puolista: peli pakottaa kommunikoimaan muiden kadulla vaeltavien pokémonien jahtaajien tai peliä pelaavien kavereiden kanssa jakaakseen pelivinkkejä ja selvitäkseen vaikeista kohdista.

Toinen koukuttava ominaisuus pelissä on lisätty todellisuus. Pokémonit eivät ole enää pelkkiä hahmoja pelin sisällä, vaan tulevat jo omaan ”todellisuuteen”. Tutut Bulbasaurit, Pikachut ja Squirtlet seikkailevat pelin myötä vapaina omassa olohuoneessa.


Tällainen peli on Pokémon Go:


Lue myös:

    Uusimmat