Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin asiakasta narutetaan – 5 kikkaa, joilla kaupat saavat sinut ostamaan enemmän!

Kappas! Tonnikalatarjous silmien korkeudella
Kappas! Tonnikalatarjous silmien korkeudellaCopyright:MTV3 Oyj/Lehtikuva,2010
Julkaistu 16.02.2012 13:41(Päivitetty 16.02.2012 13:55)

Kävelet ruokakauppaan ja mukanasi on tarkkaan mietitty ostoslista. Silti kärryysi on kuin taikaiskusta hypännyt kassalle tultaessa herkullisia heräteostoksia. Älä syytä itseäsi, syytä kauppaa!

Kaikkihan sen jo tietävät: ruokakaupat suunnitellaan mahdollisimman houkutteleviksi. Salakavalat kauppiaat sijoittavat sipsit ja karkit aivan kassojen läheisyyteen ja juuri silmiesi korkeudella sijaitsevilla hyllyillä notkuu toinen toistaan herkullisempia tarjouksia.Supermarketit ovat kaikenlisäksi niin jättimäisiä, että puolen tunnin kauppareissulta ilman heräteostoksia selviää ulos vain teräshermoinen ihminen.

Korttimaksuilla heräteostoksia

Maksupääte. Lehtikuva

Jos haluat välttää heräteostoksia, ota kauppareissulle mukaan käteistä. Tutkimusten mukaan ihmiset ostavat herkemmin impulssiostoksia, kun maksuvälineenä käytetään korttia. Tämä vuoksi kaupat suosivatkin omia bonuskorttejaan, jossa on kätevästi mukana maksutili!

Osta kärryllinen hyvää oloa

Jos jo pelkkä kaupan nimi huokuu luonnollisuutta ja terveellisyyttä ja myymälän sisustus muistuttaa ihanan idyllistä maatilaa, et välttämättä kiinnitä huomiota tuotteiden etiketteihin samalla tavalla kuin tavallisessa supermarketissa. Älä siis mene terveellisyysansaan ja kuvittele ostavasi kärrykaupalla hyvää oloa, kun todellisuudessa saatat ostaa tavallisia tuotteita kalliimpaan hintaan.

Musiikin tahdillakin vaikutus

Oletko koskaan ajatellut, millaista musiikkia ruokakaupassasi soi, ja miten se vaikuttaa ostoskäyttäytymiseesi? Tutkijoiden mukaan hitaalla musiikilla saadaan asiakkaatkin hitaammalle tuulelle, jolloin ihmiset viettävät enemmän aikaa tuotteiden keskuudessa. Nopeatahtinen musiikki taas käskee asiakkaita ostamaan ja nopeasti!

Ei ole mitenkään epätavallista, että kaupassa soi silloin espanjalainen musiikki, kun salsakastikkeet ovat tarjouksessa. Musiikilla voidaan siis vaikuttaa ostopäätöksiin. Ota kauppaan mukaan oma kannettava mediasoitin, jolloin kaupan musiikki ei voi vaikuttaa sinuun!

"Oho, hyllyyn oli jäänyt vanha hintalappu"

Monissa kaupoissa pidetään alhaista hintaa peruskulutustavaroissa, kuten maidossa, kananmunissa ja vessapaperissa, jolloin asiakkaalle jää helposti sellainen kuva, että kyseisestä kaupasta kannattaa ostaa tuotteita halvemmalla. Todellisuudessa muut kaupan tuotteet voivat hyvinkin olla 10 prosenttia kalliimpia kuin muualla. Olet kuitenkin jo päättänyt tehdä ostoksesi kyseisessä kaupassa, etkä välttämättä enää kiinnitä huomiota näihin hintoihin.

Lue siis aina hintalappu ja tarkista hinta myös kassalla. Kaupat saattavat joskus "unohtaa" vanhat hinnat hyllyihin ja kassakuitissa komeileekin lopulta aivan toisenlainen luku.

Salakavalat hyllyt

Kaupat ohjailevat ostoskäyttäytymistämme.Kaupat ohjailevat ostoskäyttäytymistämme.

Kuten jo alussa kerroimme, kaupat sijoittavat impulssituotteet hyllyihin, jotka ovat suurin piirtein silmiemme korkeudella. Jos siis etsit terveellisempiä tuotteita, avarra näköpiiriäsi ylös ja alas.

Supermarketit osaavat olla myös salakavalia tarjouslappusten kanssa. Näetkö horisontissa ison oranssin ale-plakaatin, mutta et millään pysty lukemaan, mitä lapussa lukee? Tämän jälkeen kävelet puoli kilometriä kaupan toiseen päähän ja huomaat, että tarjous ei oikeastaan ollut edes kovin kummoinen, mutta "otetaan nyt kärryyn varmuuden vuoksi näitä muutama, kun tänne asti käveltiin…"

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Älä hypi enää tällä hyppynarulla – Tukesilta varoitusKolme yllättävää faktaa koirien älykkyydestä – "Äärimmäisen vaikea nähdä koirasta"Sipuli kannattaakin pilkkoa näin – mullistavaa!Miten kumppanin pornon katseluun tulisi suhtautua? "Voitaisiin nähdä enemmän mahdollisuutena"Positiivisia uutisia: Nuorilla pyyhkii aiempaa paremminEliniän kasvu hidastuu – ennusteet satavuotiaaksi elämisestä uusiksi
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 09:15
    Takaisinvedot

    Älä hypi enää tällä hyppynarulla – Tukesilta varoitus

  • 08:19
    Koirat

    Kolme yllättävää faktaa koirien älykkyydestä – "Äärimmäisen vaikea nähdä koirasta"

  • 07:46
    Ruoka

    Sipuli kannattaakin pilkkoa näin – mullistavaa!

  • 06:31
    Nettiporno

    Miten kumppanin pornon katseluun tulisi suhtautua? "Voitaisiin nähdä enemmän mahdollisuutena"

  • Eilen19:30
    Nuoret

    Positiivisia uutisia: Nuorilla pyyhkii aiempaa paremmin