Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mustakari: Alonson ja Renault'n vuosi

Erkki Mustakari
Erkki MustakariCopyright MTV Oy 2004
Julkaistu 23.10.2006 10:14

Renaultin Fernando Alonso valloitti toistamiseen kuljettajien maailmanmestaruuden ja Renault teki saman valmistajien sarjassa. Taistelu kummastakin mestaruudesta ratkesi kauden päättävässä Brasilian osakilpailussa, joten siltä osin koko kauden kestänyt F1-näytelmä ei olisi voinut parempaa loppua saada.

Tämäkin kausi osoitti sen, että jos haluaa olla mukana mestaruustaistelussa kauden loppupuolella, silloin on oltava vahva myös kauden alkupuoliskolla ja Renaultin kohdalla tilanne toteutui jo toisena perättäisenä kautena. Luonnollisesti nykyinen pistejärjestelmä, jossa jokainen kilpailu otetaan huomioon, on osasyyllinen siihen, että pahempia notkahduksia ei voi kauden aikana tapahtua.

Luotettavuus on nopeuden lisäksi asia, mistä ei voi tinkiä. Vaikka käytössä olisi ylivoimaisen nopea auto, kuten oli tilanne viime kaudella McLarenin kohdalla ja ainakin loppukauden osalta tällä kaudella Ferrarilla, niin keskeytyksiä ei mestaruuden metsästäminen juuri salli. Jopa virheet varikkopysähdyksissä tai kilpailun kuluessa tapahtuneet rengasrikot saattavat osoittautua ratkaiseviksi.

Mestaruuksien voittaminen on aina ansaittu. Kukaan ei F1:ssä voita mestaruuksia hyvän onnen avulla. Joillakin kuljettajilla voi kauden aikana olla jossakin kilpailussa huonoa onnea, mutta kovin usein nekin kömmähdykset johtuvat kuljettajista tai tallin työskentelystä. Mahdollisimman suuri virheettömyys kaikilla tasoilla on ainoa avain onneen ja menestykseen. Tämäkin vuosi jää F1-historiaan Renaultin voimannäyttönä ja siitä suuri kiitos kuuluu erinomaiselle kuljettajalle, Fernando Alonsolle.

Samalla kun esirippu on laskeutunut tämän vuoden F1-näyttämön eteen, talleissa alkaa välittömästi valmistautuminen ensi kauteen, joka pyörähtää käyntiin maaliskuun 18. päivänä 2007. Ja kuten jo nyt tiedämme, siitä tulee meidän suomalaisten kannalta hyvin mielenkiintoinen.

Teksti: Erkki Mustakari 22.10.2006

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Renault’n moottoritaktiikka onnistui BrasiliassaFisichella: En tiennyt osuneeni SchumacheriinRäikkösen tokaisusta nousi kohuMassa ei aio kumarrella RäikköstäFormuloissa useita jäähyväisiäRenault järjestää mestaruusjuhlat Pariisissa
Brasilia 2006F1

Tuoreimmat aiheesta

Brasilia 2006
  • 28.10.200613:06
    Brasilia 2006

    Renault’n moottoritaktiikka onnistui Brasiliassa

  • 28.10.200613:05
    Brasilia 2006

    Fisichella: En tiennyt osuneeni Schumacheriin

  • 24.10.200622:46
    Brasilia 2006

    Räikkösen tokaisusta nousi kohu

  • 24.10.200619:49
    Brasilia 2006

    Massa ei aio kumarrella Räikköstä

  • 24.10.200619:41
    Brasilia 2006

    Formuloissa useita jäähyväisiä