Muistatko vielä Habbo Hotelin? Elää koronaviruskriisin myötä uutta kulta-aikaa: "Myös vanhat pelaajat ovat tulleet verestämään muistoja"

0:38
"Kuka tuli?" 1980-luvun nuoret soittelivat lankapuhelimella 059-linjalle – olitko sinäkin "linjoilla"?

Kahvilassa yksi tilaa kahvia samalla, kun muut juttelevat nurkassa. Pihalla ei ole ketään, mutta sairaalassa hahmo valittelee rannettaan. Nyt ei kuitenkaan olla tosimaailmassa, vaan Habbo Hotelissa, joka elää koronakriisin myötä uutta tulemistaan.

Kotona, eikä mitään tekemistä? Lähde kahvilaan, hotellin aulaan tai pihalle hengailemaan – virtuaalisesti tietenkin. Kotoa ei tarvitse poistua, sillä kahvilla voi notkua myös virtuaalisesti Habbo Hotelissa.

Habbo Hotel on verkkoyhteisö, jossa käyttäjät liikuskelevat ympäri kuvitteellista hotellia omalla pikselihahmollaan. Se tuo monen mieleen kaikuja ajalta, jolloin elokuvateattereissa pyöri Mission Imbossible -leffasarjasta vasta kakkososa Vaarallinen tehtävä II, ja Destiny's Childin Say My Name hallitsi musiikkilistoja. Koronakriisin pakotettua ihmiset koteihinsa Habbo Hotel kuitenkin elää uutta kukoistustaan.

– Habboon on virrannut paljon uusia käyttäjiä, mutta myös vanhat pelaajat ovat tulleet verestämään muistoja. Trendi on maailmanlaajuinen, ja suomalaiset ovat olleet hyvin mukana, kertoo Sulake Oy:n toimitusjohtaja Valtteri Karu.

25.2. ja 24.3. välisenä aikana Habbon käyttäjämäärät kasvoivat Valtteri Karun mukaan maailmanlaajuisesti 213 prosenttia.

Miten ensikertalainen pääsisi alkuun?

Aluksi luodaan tunnus, kirjaudutaan sisään. Valitaan pikkuiselle pikselihahmolle, Habbolle, vaatteet, hiukset ja kengät.

Tämän jälkeen käyttäjä siirtyy omaan huoneeseensa, jonka ulkoasun voi valita kolmesta erilaisesta vaihtoehdosta. Aluksi hahmo saa Frank-nimiseltä hahmolta, vastaanottovirkailijalta, tutoriaalinomaisesti neuvoja. Sitten vain taivas on rajana.

Hotellin eri huoneissa hahmot harrastavat kaikenlaista. Kahvilassa yksi hahmo tilaa kahvia samalla, kun muut juttelevat nurkassa. Pihalla ei ole ketään, mutta Habbo-sairaalassa hahmo valittelee kipeää rannettaan. Yksi huoneista on tubettaja Roni Bäckin bilekeidas, jossa ei keskellä päivää ole ketään. Toisessa huoneessa pelataan kuvauksen mukaan "K18-pullonpyöritystä". Myös korona-ajalle löytyy omia huoneita.

Kaikki tämä vaikuttaa Habbo-ensikertalaisesta kovin hämmentävältä. Miten tässä kaikessa pääsisi alkuun?

– Suosittelisin löytämään mielenkiintoisen huoneen ja keskustelemaan siellä pelaajien kanssa. Habboon tutustuminen on paljon hauskempaa ystävien kanssa. Habbo on rakennettu joskus vanhojenkin ystävyyksien varaan, Karu sanoo.

Siihen, miten keskustelun voisi avata toisen habbolaisen kanssa, on vaikeaa antaa kaikkiin tilanteisiin sopivaa kaavaa. Eihän kaikkia voi lähestyä baarissakaan samalla tavalla.

– Habbossa tapahtuva kanssakäyminen peilaa myös oikeaa maailmaa. Jokaisella lienee oma tapansa avata keskustelu vieraiden kanssa. Taustalla voivat olla esimerkiksi yhteiset harrastukset. Jos vaikkapa päädyt keskiaikaiseen roolipeliin, luultavasti siellä pelaavat ovat asiasta kiinnostuneita, Karu vinkkaa.

"Käyttäjien peliin rakentama sisältö on hyvin luovaa"

Karun mukaan Habbossa on paljon pitkään pelanneita ja aktiivisia käyttäjiä, osa taas käy pelissä "vain kääntymässä". Pitkään pelanneet ovat investoineet paljon aikaa, toisinaan myös rahaa, hahmoihinsa ja huoneisiinsa. Pelissä on myös kamera, jolla käyttäjä voi ottaa tilannekuvan huoneestaan tai vaikkapa hahmostaan.

– Käyttäjien peliin rakentama sisältö on hyvin luovaa, ja Suomessa on myös useita aktiivisia fanisivustoja, Karu kehuu.

Vaikka Habbo Hotel eli kulta-aikaansa 2000-luvun alkupuolella, pelaajien toiveet ovat 20 vuoden jälkeen melko samanlaisia kuin ennenkin. Kokeneemmat pelaajat tekevät Karun mukaan edelleen samoja asioita, joita he harrastivat liittyessään Habboon.

– Pelistä löytyy pelaajien toisilleen rakentamia huoneita roolipelaamiseen, pelien pelaamiseen tai erilaisiin tapahtumiin osallistumiseen. Habbot jakavat omia kokemuksiaan, meemejään, taidettaan tai rakentamiaan huoneita sosiaalisessa mediassa, Karu kuvailee.

Habbon ydin on ainutlaatuinen. Niin Karu uskoo. Taika perustuu paitsi pelillisyyteen, myös ulkoasuun.

– Habbo on yksi vanhimmista sosiaalisista peleistä, ja tällä on varmasti ollut merkitystä. Eikä Habbon ainutlaatuisen pikseligrafiikan merkitystä pidä aliarvioida, Karu kuvailee.

– Työntekijät, jotka ovat tehneet töitä vuosia Habbon parissa, löytävät hekin pelistä tavaroita, joita he eivät ole ennen nähneet. Habbo on täynnä luovia yksilöitä, ja mielestäni juuri tämä luovuus ja pelaajien yhteisöllisyys tekevät Habbosta kestävän.

Pelaamisesta on tullut hyväksytympää

Vuonna 2020 Habbo Hotel täyttää 20 vuotta. Sen kunniaksi pikselihotellista rakennetaan uutta versiota.

– Pelaaminen noin yleisesti on erilaista verrattuna vuoteen 2000, jolloin Habbo ensimmäistä kertaa avattiin. Näiden vuosien aikana Habbo on kehittynyt muun pelaamisen mukana, Karu myöntää.

– 20 vuodessa mukaan ovat tulleet mobiilipelaaminen, pikaviestimet, sosiaalinen media ja sosiaalisessa mediassa jakaminen. Lisäksi pelaamisesta on tullut tänä aikana myös "hyväksytympää" toimintaa, jota jokainen voi ikään tai sukupuoleen riippumatta harrastaa.

Myös Karu itse viettää aikaa paitsi Habbo Hotelissa, myös Sulakkeen toisessa pelissä, Hotel Hideaway:ssä. 

– Viettämäni aika kuluu pitkälti tutkimusmatkaillen pelaajien rakentamissa ympäristöissä. Monet työntekijöistämme ovat vanhoja Habboja ja pelaavat peliä edelleen myös huvin vuoksi. Habbo on yhteisö. Sitä ei ole helppo jättää taakseen. 

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja