Muistatko urheiluankkuri Anette Latva-Piikkilän? Vaihtoi alaa ja muutti Lappiin – saa vastailla jatkuvasti yhteen kysymykseen

Korona-aika ajoi Lapin matkailuyrittäjät ahtaalle –"Täällä on vedetty hirveän hyvin yhteen hiileen" 7:15
Korona-aika ajoi Lapin matkailuyrittäjät ahtaalle – näin Anette Latva-Piikkilä kertoi poikkeuksellisista ajoista Viiden jälkeen -ohjelmassa pääsiäisen jälkeen

"Ralli-Anettenakin" tunnettu Anette Latva-Piikkilä raportoi vuosia moottoriurheilusta ja oli yksi MTV:n suosituimmista urheiluankkureista. Viisi vuotta sitten hän toteutti pitkään kyteneen päätöksen ja valitsi elämälleen täysin uuden suunnan.

Anette Latva-Piikkilä tuli 2000-luvulla tunnetuksi etenkin moottoriurheilufanien keskuudessa. Pirtsakka nainen raportoi MTV:lle formula 1- ja rallikilpailuista ja nousi nopeasti yhdeksi kanavan suosituimmista urheilutoimittajista.

Huhtikuussa 2021 Latva-Piikkilä vastaa puhelimeen kotonaan Levillä. Moni asia on muuttunut tv-vuosien jälkeen. Helsinki jäi taakse vuonna 2016. Samalla jäi myös pesti Red Bullin viestintäpäällikkönä, johon hän oli siirtynyt lopetettuaan työt televisiossa. 

Nykyisin työt tapahtuvat toimistorakennusten sijaan Lapin luonnossa. Yrittäjäksi hypännyt Latva-Piikkilä on vuodesta 2017 lähtien järjestänyt erilaisiin aktiviteetteihin pohjautuvia retkiä Tunturi-Lapin ja Käsivarren alueella.

– Lumettomaan aikaan on vaelluksia ja maastopyöräilyä, lumiseen aikaan hiihtovaelluksia ja vapaalaskua, kertoo Latva-Piikkilä, joka kouluttautui pohjoiseen muutettuaan luontoelämysohjaajaksi.

Hänellä on koulutus köysitoiminnan ohjaajaksi sekä kajakki- ja kanoottiohjaajan että koskikipparin paperit. Vetovastuu kulloiseenkin aktiviteettiin on kuitenkin tavallisesti koulutuetulla ammattilaisella. 

– Heillä on pitkä kokemus ja he tietävät ja tuntee alueen sekä aktiviteetteihin liittyvä asiat hyvin, perustelee Latva-Piikkilä, joka itse on harvemmin mukana retkillä.

Urheilun piiriin entinen urheilutoimittaja ei laske nykyisen työnsä lukeutuvan, vaan puhuisi pikemminkin liikunnasta.

– Retkillä ei suoriteta tai mennä suu mutrussa: Nautitaan luonnosta ja ulkona olemisesta, ja mahdollisesti opitaan uusia taitoja. Osa haluaa oppia vaelluksilla, miten karttaa ja kompassia käytetään, mutta yhtä lailla voi myös keskittyä nauttimaan maisemista ja syödä eväitä, hän kertoo.

"Tahdoimme elää sellaista elämää kuin itse haluamme"

Muutto pohjoiseen ei ollut Latva-Piikkilän mukaan pitkään harkittu päätös. Sen sijaan lähtöä Helsingistä he suunnittelivat puolisonsa kanssa pidemmän aikaa ennen kuin asiat lähtivät etenemään vuonna 2016. 

– Sanotaan näin, että meillä oli monta vuotta ajatuksissa muuttaa pois Helsingistä. Mutta kun ratas lähti lopuksi pyörimään isommin ja teimme päätöksen muutosta, se oli sitten vain kahden kuukauden prosessi, kun olimmekin jo Lapissa, Latva-Piikkilä summaa.

Muuttoa ei tehty työ edellä, vaan päinvastoin. Taustalla oli päätös, jonka Latva-Piikkilä teki lähdettyään Red Bullin viestintäpäällikön paikalta vuonna 2014.

– Päätin silloin, että elämääni tulee jatkossa kuulumaan enemmän vapaa-aikaa kuin töitä. Tämä voi kuulostaa hirveältä jonkun korvaan, mutta en koe, että olet hyvä tai yhteiskuntakelpoinen ihminen vain, jos painat niska limassa töitä ja yrität säästää rahaa, ostaa omistusasuntoa ja hienoa autoa. Se varmasti toimii toisille, mutta minulle se ei ole tärkeää, hän taustoittaa.

– Työ edellä emme tulleet tänne, vaan paremminkin sillä ajatuksella, että tahdoimme elää sellaista elämää kuin itse haluamme. Meille se tarkoittaa sitä, että luonto on lähellä ja harrastuksiin pääsee kotiovelta. Se oli meille tärkeä juttu, ja ajattelimme, että kyllä ne asiat aikanaan järjestyvät.

"Saatoin valehdella, että on hirveä kiire"

Latva-Piikkilä kertoo, ettei hänet onnelliseksi tekevien asioiden tunnistaminen ollut hankalaa, mutta se, että todella käytännössä lähti toteuttamaan päätöstä uudenlaisesta elämäntyylistä, oli vaikeaa. Siihen vaikutti osin se, että Suomessa korostetaan mieluusti, kuinka pitkää päivää töissä painetaan. Tähän liittyvät paineet kummittelivat myös Latva-Piikkilän päässä pitkään, vaikka hän uskoo, ettei kaikki paine tullut ulkopuolelta vaan osin myös häneltä itseltään. 

Nykyisin hän työskentelee kolmena päivänä viikossa ja pyrkii tuolloinkin keskittämään tehokkaimman työajan aamuihin, jolloin ajatus juoksee parhaiten.

– Se oli aluksi tosi vaikeaa, että kehtasi sanoa sen ääneen. Jos joku soitti ja olin vaikkapa pyöräilemässä, saatoin valehdella, että on hirveä kiire ja kauheasti hommaa. Oli pitkä prosessi käydä se läpi, että on ihan hyväksyttävää elää näin. 

Latva-Piikkilä muistuttaa, ettei nykyisellä elämäntyylillä pidettäisi yllä kulutuskeskeistä elämäntapaa. 

– Se, että minulla on viikossa enemmän vapaa-aikaa kuin töitä, tarkoittaa myös sitä, että rahaa ei voi tehdä paljon. Teen juuri sen verran töitä, että pystyn elämään ja maksamaan laskuni, toteaa nainen, joka sanoo pyrkivänsä elämään rauhallista elämää ja kuluttamaan mahdollisimman vähän – oli kyse sitten luonnonvaroista tai rahasta.

– Loppupeleissä on ihan sama, paljonko tilillä on rahaa, jos teet koko ajan töitä, etkä ehdi käyttää niitä rahoja.

Kun sekä ammatti että asuinpaikka muuttuvat yhdellä kertaa, on arki nykyisin kaiken kaikkiaan hyvin erilaista kuin kymmenen vuotta sitten.

– Varmaankin isoin ero on se, ettei tarvitse istua enää liikennevaloissa. Se ahdisti minua tosi paljon, huokaa Latva-Piikkilä.

– Kun menin Red Bullin toimistolle töihin, käytin päivästäni vähintään 1,5 tuntia siihen, että istuin autossa, hän muistelee.

Tuolloin työmatka oli noin 25 kilometriä. Haastattelua edeltävänä päivänä Latva-Piikkilä on ajanut 1,5 tunnissa noin 140 kilometrin päähän Hettaan viemään hiihtovaelluksella tarvittavat vermeet asiakkailleen.

– Lähimmät liikennevalot taitavat olla Rovaniemellä. Kahden tunnin ajomatkan päässä, hän naurahtaa.

Yhtä asiaa kysellään toistuvasti

Julkisuudesta samaan syssyyn kadonnut Latva-Piikkilä ei koe, että hänen olisi pitänyt selitellä muuttoaan ihmisille. Yhtä kysymystä hän kuulee yhä usein: "Mitä sä oikein teet siellä?".

– En tiedä, ajattelevatko ihmiset, että täällä rakennetaan igluja tai juostaan metsässä porojen kanssa kilpaa. Mutta ihan samaa minä teen täällä kuin sinäkin kotonasi: Elän omaa elämääni, toteaa Latva-Piikkilä, joka on aistinut, etteivät kyselyt liity työhön, vaan ennemminkin siihen, miten joku voi asua Lapissa.

– Ei ehkä pystytä käsittämään sitä, että joku muuttaa tänne vapaaehtoisesti. Mutta ei minun koskaan ole tarvinnut varsinaisesti selitellä mitään. En ole muutenkaan ikinä ollut sellainen ihminen, että välittäisin muiden mielipiteistä, vaan kulkenut omaa polkuani ja tehnyt, miten itsestäni tuntuu parhaalta. Tietenkin muita loukkaamatta.

Helsinkiin ei ole tullut ikävä. 

– Aika näyttää. On turhaa sanoa, että ei koskaan, mutta nyt ainakaan ei ole halua lähteä kaupunkiin. Alun perin sovimme, että katsellaan vuosi, että viihdytäänkö. Kun olemme edelleen täällä, niin se varmasti kertoo jotain.

Myös kysymykseen siitä, onko Latva-Piikkilä ikävöinyt rallikisoihin tai formulavarikoiden säihkeeseen, hän vastaa painokkaasti ei. Vaikka hänellä on myös omaa taustaa moottoriurheilijana, ei elämään kuulu nykyisin enää moottorien pärinää siinä mielessä.

– Se oli sitä aikaa se motorsportti. Enää se ei määritä, kuka minä olen. Se oli pieni pala elämää ja muutama hyvä tyyppi jäi sieltä matkan varrelle. Nykyisin minulla on sähköpyörä, jolla tykkään ajella. Se on ihana peli ja tunturinousut menevät lauleskellen.

Lue myös:

    Uusimmat