Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

MTV vieraili jättimäisten ovien takana, jotka eivät aukea tavalliselle lentomatkustajalle: Näin digitaalisuus jyrää lentoyhtiössä – paperit veks ja iPhonet tilalle

1:25MTV vieraili Finnairin jättimäisessä lentokoneiden huoltohallissa
Julkaistu 17.12.2017 12:12
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Finnair ei näe digitalisoitumista uhkana: yhtiö on kehittänyt viime vuosina digitaalisia palveluita sekä matkustajille että henkilökunnalle - kurkkasimme kulisseihin!

Kuuden jalkapallokentän kokoisen huoltohallin jättimäiset ovet jyrähtävät auki. Sisään lipuu Finnairin Airbus a350 -laajarunkolentokone, joka on juuri laskeutunut Helsinkiin 12-tuntiselta lennolta Singaporesta. 

Kone pysähtyy sopivasti toisen moottorihuollossa olevan laajarunkokoneen viereen ja huoltomiehet aloittavat tarkoin ennalta suunnitellun huoltoprosessin. Ennen työtehtävät ja huoltosuunnitelmat tarkastettiin paperilta, mutta nykyään ne löytyvät mekaanikon mukana kulkevasta iPhonesta.

– Tieto on nykyään paremmin löydettävissä yhdestä paikasta. Ennen mekaanikon täytyi käydä tietokonepäätteellä ja kirjautua eri järjestelmiin huoltoprosessin aikana. Nyt lentokoneen huoltopakettiin liittyvät tiedot saa suoraan puhelimesta. Näin työntekijä tietää esimerkiksi töihin tulleessaan, pukeeko ulkovaatteet päälle vai tapahtuuko työ hallissa, kertoo Finnairin huollon Production Development Engineer Atte Luomala MTV:lle.

finnair 3
Työnjohto voi suunnitella mobiilisovelluksen avulla huoltotoimenpiteet etukäteen sekä seurata niiden edistymistä reaaliajassa.

Mekaanikkojen lisäksi lentokonehuollon työnjohtajat ovat saaneet teknologiaa osaksi työpäiväänsä. Heidät on valjastettu iPad -laitteilla, jotka helpottavat suunnittelua ja lentokoneiden huollon reaaliaikaista seurantaa.

Teknologia helpottaa työtä

Aiemmin kaikki huoltomerkinnät ja -suunnitelmat tehtiin paperille, kertoo Finnairin lentokonehuollon digitaalisesta kehittämisestä vastaava johtaja Juha Karstunen. Merkintöjä tehtiin useita päivässä, jopa vuosien ajan.

Kurkkaa a350 -lentokoneen ohjaamoon!

1:22Tältä näyttää Finnairin Airbus A350 -lentokoneen ohjaamossa

– Tällä alalla on äärimmäisen tärkeää, että jokaisesta huoltotoimesta jää aina jälki, kuka on tehnyt ja mitä. 90 vuotta mekaanikot ovat tehneet nämä merkinnät ja huomiot paperiin. Näitä papereita säilytetään niin kauan, että lentokone myydään. Myynnin yhteydessä lentokoneen mukana lähtee 15 konttia paperia. Tämä on ihan yleismaailmallinen toimenpide, Karstunen kertoo.

– Me olemme lähteneet viemään tätä prosessia mobiiliapplikaatioihin. Sen avulla saamme esimerkiksi tilannekuvaa realistisemmaksi sekä helpotamme lentokonehuollon kirjanpitoa.

finnair 4Juha Karstunen (vasemmalla) ja Atte Luomala (oikealla) tutkivat huollon työnjohtajille tarkoitettua iPadia.

Aivan vielä Finnairin huolto ei ole kuitenkaan täysin paperiton, mutta pitkällä ollaan.

Käytännössä yhtiön kehittämät applikaatiot helpottavat lentokonehuoltoa kokonaisuutena. Tästä hyvänä esimerkkinä voidaan mainita esimerkiksi lentäjän havaitsema vika lennolla. Lentäjä merkitsee vian lentokoneen mukana kulkevaan digitaaliseen huoltokirjaan eli eLogiin.

finnairKuvassa lentokoneen digitaalinen huoltokirja.

ELogiin merkitty tieto välittyy huollon työnjohtoon, joka välittää sen edelleen mekaanikoille. Ennen kuin vika on kuitattu korjatuksi, eLogin näytöllä oleva varoitusvalo ei muutu punaisesta vihreäksi.

"Mittava osa bisneksestä tehdään digitaalisesti"

Digitaalinen pöhinä ei ole jäänyt pelkästään suomalaisen lentoyhtiön huoltohallien seinien sisäpuolelle. Finnair näkee digitaalisen osaamisen jo strategisena osaamisena, kertoo Finnairin Chief Digital Officer Katri Harra-Salonen.

– Erittäin mittava osa meidän bisneksestä tehdään digitaalisesti. Se ei ole enää pelkästään tulevaisuuden vaikutusta, meillä on jo tänä päivänä mittavia digitaalisia operaatioita, Harra-Salonen kertoo.

finnair 5Yhtiön digiosastolla kehitetään ja tutkitaan uusia digitaalisia palveluita.

Harra-Salosen mukaan digitaalisuus tarkoittaa nykyajan lentoyhtiössä useita asioita: miten se vaikuttaa nykyhetkeen, miten se muuttaa yhtiötä tulevaisuudessa sekä mitä mahdollisuuksia se tarjoaa kansainvälisillä markkinoilla.

– Kehitämme yhtiön sisällä jatkuvasti erilaisia toimintatapoja ja prosesseja, Harra-Salonen toteaa.

Lentoyhtiön kassavirta saadaan pääosin lentomatkustajista, joten myös heitä on huomioitava aina vain paremmin.

– Pyrimme kaikin tavoin palvelemaan asiakasta entistä paremmin sekä parantamaan asiakaskohtaamista ja -kokonaisuutta. Se on tietysti sekä myyntiä että palvelua.

finnair 6Digitaalisoitumista yhtiössä MTV:lle esittelivät Finnairin digiosaston työntekijät, Suvi Ihaksi, Seppo Pöyhönen ja Katri Harra-Salonen.

Tällä hetkellä Finnairin erityishuomio on yhtiön verkkosivujen ja mobiilisovelluksen varauskokemuksen kehittämisessä.

Yhtiö on huomannut, että panostaminen digitaalisuuteen todella kannattaa, sillä Harra-Salosen mukaan yhtiön internetsivujen ja mobiilisovelluksen kautta tehtävät lentovaraukset muodostavat noin neljänneksen yhtiön kokonaismyynnistä. Digitaaliset väylät ovat siten yksi Finnairin tärkeimmistä varauskanavista.

Edit 19.12: Lentokoneen digitaalinen huoltokirja on eLog, ei iPad.

Lisää aiheesta:

Voisiko tavallinen pulliainen lentää lentokonetta toimintaelokuvien tapaan?Salaisessa tehtaassa Espoossa valmistetaan teknologiaa, jota Nato ja ilmailualan kärkinimet himoitsevat – MTV vierailullaSuomalaisyrityksen kehittämän "koronantappolaitteen" kysyntä räjähti maailmalla – Cleamix etsii nyt kuumeisesti uusia osaajiaSuomalaisyritys kehitti teknologian, joka lyhentää kauppojen ruuhkajonoja: ”Ongelma saattaa olla pelkkä seuraus”Älykäs energiajohtaminen yrityksessä parantaa sisäilmaa ja säästää rahaa: ”Ihmisille pitää taata parhaat mahdolliset työskentelyolosuhteet”Pasi huolehtii satojen lentomatkustajien turvallisuudesta, mutta ihastui lennonjohtajan työhön pienien paperilappujen takia – MTV Uutiset vieraili lennonjohdossa selvittämässä, mitä ilmailun kulisseissa tapahtuu
LentokoneetDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • 1.11.06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • 30.10.19:38
    Lento-onnettomuudet

    Pakkolaskun tehneen lentokoneen luultiin törmänneen meteoriittiin – oikea syy onkin ehkä ihan muu

  • 27.10.20:27
    Yhdysvallat

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 26.10.06:16
    Liettua

    Pallo-ilmiö jatkuu Liettuassa: Vilnan lentoliikenne keskeytettiin

  • 25.10.07:27
    Liettua

    Tutkassa näkyi "kymmeniä palloja": Lennot jatkuvat taas Liettuassa oudon episodin jälkeen