MTV paikalla: Tältä näyttää Tampereelle rakennettavan Uros Live -areenan työmaalla juuri nyt

2:06
Katso videolta, miltä Uros Liven rakennustyömaalla näyttää.

Tampereen ydinkeskusta muuttuu parhaillaan, kun Kansi ja areena -kokonaisuutta rakennetaan junaradan päälle. Monitoimihallissa on määrä pelata jääkiekon MM-kisoja keväällää 2022, ja aikataulu on pari kuukautta myöhässä.

Lähes 400 rakennustyöntekijää huhkii Tampereen Kansi ja Areena -hankkeen työmaalla kaupungin ydinkeskustassa. Rautatien päälle rakennetun kannen päälle nousee monitoimiareenan, hotellin, asuntojen, liiketilojen ja kasinon muodostama kokonaisuus.

Tällä hetkellä menossa on esimerkiksi talotekniikan rakentaminen ja teräksisten kattoristikoiden asentaminen.

Epätavallinen rakennuspaikka ja betonikannen rakentaminen radan päälle toi alussa omat haasteensa. Rakennuttaja SRV:n mukaan esimerkiksi vaimennukseen piti kiinnittää huomiota, jotta radan tärinä ei vaikuttaisi rakenteisiin.

–Täytyy sanoa, että olemme vaikeimmat asiat jo voittaneet. Eli kansi tehtyä ja runko on niin pitkällä. Sisätöissä on selkeämpää se tekeminen, sanoo projektijohtaja Rauno Kulmala SRV:ltä.

Pitääkö aikataulu?

Uros Live -nimisen areenan on määrä valmistua ensi vuoden loppuun mennessä ja jääkiekon MM-kisoja pelataan täällä keväällä 2022. Aikataulusta ollaan nyt hieman jäljessä.

– Olemme noin pari kuukautta jäljessä. Meillä on tavoitteena katsoa jatkossa, mitä on meillä on tehtävissä, mutta muuten ollaan samassa tilanteessa edelleen, Rauno Kulmala toteaa.

Fanien lisäksi odotuksia on myös Tampereen liigajoukkueilla, joiden pitäisi aloittaa runsaan vuoden kuluttua kautensa uudella areenalla.

– Kaikki ratkeaa siinä, että saadaan kalenterit stemmattua keskenään eri osapuolten välillä. Teemme sitä kesän aikana. Areena rakentuu lohkoissa ja pyrimme yhdessä löytämään juuri oikean avauspäivämäärän. Vuoden 2021 jälkimmäisellä puoliskolla ollaan avoinna, se on päivänselvä asia, muotoilee Uros Liven toimitusjohtaja Marko Hurme.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat runsaat 550 miljoonaa euroa, josta Tampereen kaupungin osuus on 60 miljoonaa. Toisen vaiheen eli niin sanotun pohjoiskannen pitäisi valmistua vuonna 2025.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja