MTV:n kirjeenvaihtaja arvioi tuoretta Estonia-raporttia: Nämä kysymykset ovat vielä auki

Tutkijat arvioivat, miten Estonian kylkeen on syntynyt nelimetrinen repeämä – kirjeenvaihtaja kertoo, mistä on kyse 5:21
Estonia-tutkimusten alustavien johtopäätösten mukaan Estonia ei ollut merikelpoinen – näin MTV Uutisten kirjeenvaihtaja Petri Saraste arvioi raporttia.

MTV Uutisten kirjeenvaihtaja Petri Saraste arvioi tuoretta tutkimusryhmän raporttia Estonia-autolautan uppoamissyystä. 

Alustavien johtopäätösten mukaan Estonia ei ollut merikelpoinen, kertovat viranomaiset. Arvio poikkeaa aikaisemmasta arviosta.

– Tutkimus on ollut hyvin perusteellinen. Äänitteet ja kuvatodisteet tukevat sitä teoriaa, että kyseessä on ollut keulaportti, joka on pettänyt. Sen jälkeen vettä on tulvinut sisään. 

Onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä ja 137 pelastui.

Saraste toteaa, että raportin mukaan sataprosenttisella varmuudella räjähdystä tai törmäystä ei edelleenkään voida poissulkea, vaikka viitteitä niihin ei ole.

Keularampin nostoa suunniteltu

Tutkimuksessa dokumentointi on ollut merkittävässä roolissa. Kuvatodisteita on syynätty tarkkaan, samoin lautan liikkeitä onnettomuushetkellä.

Tutkinta jatkuu edelleen. Arviointityössä siirrytään analysointivaiheeseen – jopa keularampin nostamista on suunniteltu.

Raportin mukaan keulavisiirin rakenteessa oli vikoja, jotka olisi voitu löytää, jos keulan osat olisi tarkastettu. Koska keulan osia ei ollut tarkastettu, keulavisiirin viat olivat jääneet huomaamatta.

Onnettomuustutkinnan mukaan Estonian uppoamisen syy oli keulavisiirin irtoaminen kovassa merenkäynnissä ja veden tulviminen alukseen.

Toiseksi keularampin sijainti törmäyslaipion yläpuolisena jatkeena poikkesi säännöksistä. 

Alustavaa arviointia johtaa Viro, mutta vedenalaisia tutkintatoimia hylyn luona ovat tehneet Viron ja Ruotsin onnettomuustutkintaviranomaiset.

Nämä kysymykset vielä selvittämättä

Viranomaiset eivät kuitenkaan halunneet ottaa raportissaan kantaa siihen, kenen vastuulla mahdollisesti oli, että Estonia liikennöi puutteista huolimatta.

Voi olla, ettei varsinaista "syyllistä" pyritäkään etsimään, vaan tutkinta painottuu teknisiin ongelmiin.

Myös kysymys siitä, miksi keularampin sijainti sai olla poikkeuksellinen, on auki. Viranomaisten mukaan asiaankuuluvaa todistusta merikelpoisuudesta ei olisi saanut myöntää ilman keulan osien tarkastusta. Selvittämättä on, miksi todistus myönnettiin vioista huolimatta.

Otkes mukana tutkinnassa

Myös Suomen onnettomuustutkintakeskus Otkes on ollut mukana arvioinnissa, sillä onnettomuus tapahtui Suomen aluevesillä.

– Onnettomuudesta selviytyneiden haastatteluita jatketaan, samoin sukelluksiakin saatetaan vielä tehdä. 

Alustava arviointi saadaan viranomaisten mukaan päätökseen luultavasti ensi vuonna. Etenkin uhrien omaiset ovat vaatineet tutkintaa.

Lue myös:

    Uusimmat