MTV:n ja Dagmarin tutkimus: Televisiomainonta vauhdittaa myyntiä erinomaisesti – "Tärkeä rooli lisämyynnin sekä jatkuvan kasvun varmistajana"

MTV Oy ja Dagmar selvittivät, miten nykypäivän mainosmediat vauhdittavat suomalaisyritysten kasvua. 

MTV:n tilaama tutkimus on laajin Suomessa koskaan toteutettu markkinointi-investointien vaikutuksia eri mediaryhmissä tarkasteleva tutkimus.

Tutkimuksessa selvitettiin mainonnan yhteyttä yrityksen myyntiin.

Keskeisimpinä havaintoina tutkimuksessa ilmeni, että digitaaliset mediat tuottavat lähinnä välittömiä vaikutuksia yrityksen myyntiin. Sanomalehtien ja total TV:n (television ja verkko-TV:n) huomattiin vaikuttavan myyntiin vielä viikko mainoskampanjan jälkeen. Ajatellen lisämyyntiä, televisiomainonnalla oli tähän kaikkein suotuisimmat vaikutukset.

– Televisio kukoistaa, vaikka erilaisia mediaryhmiä on enemmän kuin koskaan. Kun tarkastellaan eri mainosmedioiden tuottamaa lisämyyntiä, nähdään, että TV:llä on tärkeä rooli lisämyynnin sekä jatkuvan kasvun varmistajana. Massamediana se tavoittaa laajasti, ja näiden tutkimustulosten valossa näyttää myös siltä, että TV:n avulla päästään kaikista mediaryhmistä todennäköisimmin suuriin liiketoiminnallisiin tuloksiin, MTV:n toimitusjohtaja Johannes Leppänen iloitsee yhtiön tiedotteessa.

Digitaalisista medioista SEA (eli hakukonemainonnalla), display-mainonta ja Facebook (sisältäen Instagramin) tuottivat suurimman osan mainonnalla saavutetusta verkkosivuliikenteestä. Näiden perässä seurasi total TV.

– Eri mediaryhmillä on erilaiset vahvuudet. Total TV:llä saadaan laajin peitto ja pisin vaikutusaika myyntiin. SEA ja muut digimediat toimivat myynnin kotiuttavina mediakanavina. Elokuvamainonnalla on monesti vahva brändillinen rooli ja tavoitteet. Myös muilla mediakanavilla on omat vahvuutensa ja roolinsa media mixissä. Yritykset tarvitsevat kasvaakseen huolella pohditun mediavalikoiman, jossa optimoidaan niin välittömän, lyhyen kuin pitkän aikavälinkin vaikutukset. Uskon, että ne yritykset, jotka ymmärtävät eri medioiden välisiä syy- ja seuraussuhteita ja kehittävät mainosinvestointejaan nämä eri aikajänteet huomioiden, kasvavat tulevaisuudessa, kuvailee tutkimuksen toteuttaneen Dagmarin Ilkka Keskiväli, Director of Advanced Analytics.

Tutkimus arvoi myös MTV:llä mainostamisen kannattavuutta suhteessa muihin kaupallisiin medioihin. Tulos oli positiivinen MTV:n kannalta: Mainostamisen MTV:llä arvioitiin olevan 15 prosenttia kannattavampaa verrattuna kilpailijoihin.

Lue koko yhtiön tiedote täältä.

Lähde: Ekometristen mallinnusten meta-analyysi Suomessa. Toteuttaja: Dagmar Oy. Tilaaja: MTV Oy.

Mallinuksessa mukana 59 brändiä, 95 mallinnusta, 200 miljoonaa mediaeuroa, v. 2016–2020. Tutkimuksessa olivat mukana seuraavat mediat: TV, sanomalehdet, aikakausilehdet, radio, display-mainonta, webTV, Facebook (mukaan lukien Instagram), SEA, OOH (ulkomainonta) ja elokuva. Pääasiassa mallinuksessa suureena on käytetty liikevaihtoa, myyntikappaleita tai asiakasvirtaa. Liiketoiminnallisia vaikutuksia selvitettiin eri toimialoilla – päivittäistavarakaupassa, erikoistavaroiden puolella ja palveluliiketoiminnassa.

Lue myös:

    Uusimmat