Nuorten suosimat mopoautot ovat vaihtuneet monin paikoin mönkijöihin. Suomessa liikennekäytössä olevia koppimönkijöitä oli kesäkuun loppuun mennessä noin 7 500 kappaletta. Sen sijaan mopoautoja oli viime vuoden lopussa enää vain noin 3 900, selviää liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista.
Traficomin johtavan asiantuntijan Marjo Immosen mukaan sääsuojattujen mönkijöiden eli koppimönkijöiden suosion kasvu on ollut aika tasaisesti nähtävistä kaikissa Suomen maakunnissa.
– Mönkijöillä pääsee ajamaan kovempaa, mikä voi olla sellainen asia, joka nuoria kiinnostaa, Immonen sanoo.
Mopoautojen määrä on puolittunut vuosien 2016–2023 välillä. Vuoden 2016 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä noin 8 000 mopoautoa, kun viime vuonna niitä oli vain noin 4 000.
Lue myös: Traktorimönkijöiden määrä liikenteessä kasvanut – nuorten viehtymys menopeliin näkyy onnettomuustilastoissa
Mönkijöiden ensirekisteröinnit ovat samalla moninkertaistuneet. Viime vuonna kaikkia mönkijöitä ensirekisteröitiin yhteensä noin 9 500, joista noin 1 300 oli nuorten suosimia koppimönkijöitä.
Väkilukuun suhteutettuna koppimönkijöitä on mopoautoihin verrattuna eniten Kainuussa, Lapissa ja Keski-Suomessa. Määrällisesti eniten koppimönkijöitä on Uudellamaalla.
Mopoauto näyttää yhä säilyttäneen kilpailukykynsä Satakunnassa, Pirkanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla. Koppimönkijöiden suosio on kuitenkin kasvanut näissäkin maakunnissa nopeasti.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti arvioi, että mönkijöiden monikäyttöisyys voi lisätä niiden kiinnostavuutta.
– Niillä saatetaan esimerkiksi tehdä jotain töitä, mitä mopoautolla ei pystyisi suorittamaan, kuten lumenluontia tai metsätöitä.
