Mönkijäonnettomuudet ovat viime vuosina lisääntyneet, kerrotaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.
Juhannuksena sattui kaksi kuolemaan johtanutta mönkijäonnettomuutta eri puolilla Suomea. Edelleen puhutaan kuitenkin hyvin pienistä määristä verrattuna muihin ajoneuvo-onnettomuuksiin. Tilastojen mukaan Suomessa kuolee 2-9 ihmistä mönkijäonnettomuuksissa vuosittain.
– Edelleen kyse on siis hyvin pienistä määristä, kun puhutaan kuolemaan johtaneista mönkijäonnettomuuksista, painottaa johtava asiantuntija Jussi Pohjonen Trafista.
Mönkijän tarkoitettu maastoon
Mönkijät on jaoteltu kahteen päätyyppiin: maastokäyttöisiin ja tiekäyttöisiin. Suomessa maastokäyttöisiä mönkijöitä ei tarvitse rekisteröidä, joten kokonaiskuvaa niiden määristä tai niillä ajetuista onnettomuuksista ei ole. Vain kuolemaan johtaneet onnettomuudet päätyvät Trafin tietoon.
Jo 15-vuotta täyttänyt saa kuljettaa maastokäyttöistä mönkijää ilman ajokorttia maanomistajan luvalla. Vihdin onnettomuudessa juhannuksena käytössä ollut mönkijä oli tiettävästi tiekäyttöön tarkoitettu traktorimönkijä, johon vaaditaan ajolupa.
Pohjonen muistuttaa, että mönkijä on tarkoitettu maastoajoneuvoksi, vaikka se olisi rekisteröity tai rekisteröimätön.
– Alkuperäinen valmistajan tarkoittama käyttötarkoitus on maastokäyttö. Sen mukaan tulevat myös mönkijän ajo-ominaisuudet. Mönkijä onkin tarkoitettu työkoneeksi puiden vetämiseen, metsästäjille, liikkumiseen vaikeakulkuisessa maastossa ja niin edelleen.
Mönkijä ei salli äkkinäisiä liikkeitä
Viime vuosina mönkijän käyttötarkoitus on laajentunut.