MM-rallitalli hylkää pitkään palvelleen automallin – M-Sport esitteli ensimmäisenä uuden hybridiautonsa

Rallin MM-sarjassa kilpaileva M-Sport julkaisi tänään ensimmäiset kuvat uudesta Rally1-autostaan, jolla talli kilpailee ensi vuonna alkavalla MM-sarjan hybridiaikakaudella.

Aiemmin Fordin virallisena tehdastallina kilpaillut M-Sport on käyttänyt vuodesta 2011 lähtien ralliautonsa pohjana Fordin Fiesta-mallia, mutta ensi kaudesta alkaen tallin autot perustuvat Puma-malliin.

Yleisö pääsee näkemään uuden Ford Puma Rally1 -auton prototyypin viikonloppuna Englannissa järjestettävässä perinteikkäässä Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa, jossa ratin takana ovat tallin kisakuski Adrien Fourmaux ja testikuski Matthew Wilson. Tämän jälkeen M-Sport käyttää kyseistä autoa testiautona ensi kautta silmällä pitäen.

Uusissa hybridiautoissa käytetään 1,6-litraista turboahdettua polttomoottoria, mutta sen rinnalla on 100 kilowatin sähkömoottori ja 3,9 kilowattitunnin akku. Kuljettajat voivat käyttää sähkömoottorin tarjoamaa lisätehoa valikoiden erikoiskokeiden aikana. Akku latautuu jarrutuksissa, ja siihen saa virtaa myös huoltoalueiden latauspisteistä.

Polttomoottorissa käytetään ensi kaudesta alkaen sataprosenttisesti fossiilivapaata polttoainetta.

– Hybridin mukaantulo tarkoittaa sitä, että autot ovat tehokkaampia kuin koskaan, ja muutos tulee näkymään myös tuotantoversioiden voimansiirrossa. Vaihto Pumaan on jännittävä, ja auto näyttää fantastiselta. En malta odottaa sitä, kun näen sen Monte Carlo -rallin lähtöviivalla tammikuussa 2022, M-Sportin perustaja ja omistaja Malcolm Wilson sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat