Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

MM-rallin muutoksella huomattavat vaikutukset

1:50Hybridi poistui – miten se näkyi MM-rallikauden avauksessa?Hybridi poistui – miten se näkyi MM-rallikauden avauksessa? Asiantuntijat Riku Tahko ja Jari Ketomaa kertovat.
Julkaistu 28.01.2025 08:28
Toimittajan kuva

Tuomas Hämäläinen

tuomas.hamalainen@mtv.fi

TuoHamalainen

Yksi rallin MM-sarjassa täksi vuodeksi toteutetuista suurista muutoksista oli autojen hybridiyksiköistä luopuminen. MTV Urheilun asiantuntijat Riku Tahko ja Jari Ketomaa arvioivat vaikutusta Monte Carlon avausosakilpailun jälkeen.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 6.–9.11.
La: EK:t 8–14 klo 00.23 alkaen
Su: EK:t 15–20 klo 1.39 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

MTV Urheilun juontaja-selostaja Juho Kokko esitteli, että hybridiyksiköstä luopumalla autojen tehosta lähti laskutavasta riippuen noin 100 hevosvoimaa pois. Asiantuntijat Riku Tahko ja Jari Ketomaa pohtivat perään seurauksia.

– Helpompaan suuntaan autot menivät tällä. Kaikkien on varmasti helpompi hyökätä tuollaisen auton kimppuun, Tahko kiteytti.

Lue myös:
Nyt puhuu ulosajostaan Sami Pajari – "Pelastin heidät"

Asiantuntija perkasi, että Toyotan Elfyn Evans oli selkeästi pulassa hybridiyksikön kanssa selkeästi pulassa, mutta hänelle muutos toi helpotuksen, joka näkyi heti hyvänä kisana. Britti kaasutteli Monte Carlossa toiseksi, kun Toyotan nykyinen osa-aikaismies Sébastien Ogier saavutti jo uransa 10. Monte-voiton.

Mutkiin kovempaa hyökäten

Ajamisen muutoksia puinut Ketomaa nosti esiin etenkin vaikutukset mutkissa. Nopeudet ovat niissä nyt kovia.

– Kyllä minun mielestäni sellainen ero oli, että aika rohkeasti mennään mutaleikkauksiin ja ihan runtataan auto patteihin sisään. Se (auto) ei niin paljon liiku sivuttain, kun massamomenttia on vähemmän takapäässä. Hybridiyksikkö oli kuljettajan ja kartanlukijan penkin takapuolella tankin lähellä. Se toi taka-akselille lisäpainoa ja auto kulki sivuttain, Ketomaa sanoi.

Lue myös: Toyota-tähden syke nousi – villi tilanne juuri ennen maalia: "Oijoijoijoijoi"

Vaihteet olivat hänen analyysinsä mukaan vielä "vähän hakusessa kaikilla muilla paitsi Fordilla".

– Fordilla tuntui, että auto on tosi hyvin koko ajan kierrosalueella varsinkin kolmosvaihteella, joka on hyvin käytetty vaihde erikoiskokeilla.

– Vähän vaikeampi on pitää oikea vaihde päällä autossa ja vielä on ehkä hakemista moottori-insseillä ja kaikilla, että saadaan välitykset suhteutettua kunnolla autoon, mutta kaiken kaikkiaan sillä voi hyökätä kovempaa mutkiin.

Kuuntele asiantuntijoiden arviot ylälaidan videolta. Alla lisää arvioita.

2:52Kuka MM-rallikuskeista omaksui parhaiten hybridittömän auton ja uudet renkaat? Asiantuntijat yksimielisinäKuka kuskeista omaksui parhaiten hybridittömän auton ja uudet renkaat, joiden toimittaja vaihtui Pirellistä Hankookiin?

Lisää aiheesta:

MM-rallin mahtitalli kaivoi itselleen kammottavan kuopan – asiantuntijan kesämökkivertaus kertoo karua kieltäToyotan hurja etumatka paljastui – Kalle Rovanperä harmittelee tehtyä muutosta: "Saattavat sopia muille"MM-rallin pelätty aikapommi virittyi heti? Tähtikuskien ero kuin yö ja päivä – "Negatiivinen ja raskas"MM-rallin suomalaistähti lataa näkemyksensä – "hullu vehje" tekee kuljettajastakin matkustajan: ”Tuntuu välillä ihan sairaalta”Toyota-tähti nauttii olostaan Suomessa – kehuu Jari-Matti Latvalaa yhdessä asiassa yli kaikkien muidenSébastien Ogier väläytti veitsenterävää muistiaan: murjaisi Marcus Grönholmin legendaarisen lausahduksen yllättävässä paikassa
MM-ralliElfyn EvansGregoire MunsterToyotaM-SportRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 09:12
    Toyota

    Jäätävä puristus Sebastien Ogierilta – huimat asetelmat MM-rallin mestaruustaistossa

  • 07:18
    Toyota

    Draamaa MM-rallissa! Karu munaus pudotti Toyota-kuskin kärkikahinoista – Kalle Rovanperä hyötyy

  • Eilen17:32
    Juha Kankkunen

    Toyotalla tulenarka tilanne – Juha Kankkunen: "En aio sanoa mitään"

  • Eilen13:36
    Kalle Rovanperä

    MM-taisto uusiksi: Rovanperälle ja toiselle rallitähdelle esitettiin vaatimus

  • Eilen09:53
    Kalle Rovanperä

    Sebastien Ogier "veti sokan irti" – Kalle Rovanperällä musta hetki Japanin MM-rallissa