Muun muassa sosiaalisen median kautta suurta mielenkiintoa herättänyt Soita Mummolle -kampanja on nostanut esille vanhusten suurimman vitsauksen, yksinäisyyden.
Tänään vietettävä Soita Mummolle -päivä huipentaa Soita Mummolle -kampanjan, jonka tarkoitus on ollut herkistää kansalaisia huomaamaan seniori-ikäisten yksinäisyys. Tärkeässä osassa on myös toimiminen, sillä kampanja pyrkii aktivoimaan ihmisiä soittamaan omille isovanhemmilleen.
Seniori- ja vanhustyötä tekevän HelsinkiMission toiminnanjohtaja Olli Valtonen on kampanjan hengessä mukana.
- Vanhusten yksinäisyys on HelsinkiMissiolle erittäin läheinen asia. Soita Mummolle on aivan loistava kampanja, joka on koko yhteiskuntaa rakentavaa hyväntekeväisyyttä.
Soita Mummolle on kerännyt esimerkiksi Facebookin kautta jo yli 4 000 fania. Vanhusten yksinäisyys koskettaa suomalaisia, ja se on huomattu myös HelsinkiMissiossa.
- Meillä on vuosittain kampanjoita, joiden tarkoitus on kiinnittää huomiota vanhusten suurimpaan vitsaukseen, yksinäisyyteen. Olemme olleet hämmästyneitä ihmisten vastaanottavaisuudesta.
Puhelin hyvä väline torjua yksinäisyyttä
Vanhusten yksinäisyys ei välttämättä tarkoita sitä, että hän on maailmassa täysin yksin.