Mitä kalliimpi lippu, sitä suurempi palvelumaksu – miksi näin?

Mitä kalliimpi lippu, sitä enemmän lipuista saa pulittaa palvelumaksuja lipunvälitysyrityksille. Sekä Lippupalvelu, Lippupiste että Tiketti perivät sitä suuremman palvelumaksun asiakkaan ostamasta lipusta, mitä kalliimpi lippu on. Miksi näin?

Tiketin palvelumaksukäytäntö muuttui tammikuun puolivälissä. Nykyisin palvelumaksu on alle 25 euron lipusta 1,50 euroa. 25,01–50 euron lippujen palvelumaksu on 50 senttiä kalliimpi eli kaksi euroa lippua kohden.

Kun Tiketistä ostaa yli 50 euron hintaisen lipun palvelumaksu on jo 2,50 euroa. Lisäksi internetin luottokorttiostoista peritään vielä yhden prosentin maksutapalisä. Mistä moinen hinnoittelutapa johtuu, Tiketin toimitusjohtaja Mirva Merimaa?

– Se perustuu rahahuoltokustannuksiin. Mitä isompi rahasumma liikkuu, sitä enemmän se maksaa meille. Esimerkiksi luottokorttiyhtiöt ottavat luottokorttimaksuista prosentin verran palkkiota, joten 120 euron lipusta lähtee 1,20 euroa, Merimaa perustelee.

Myös Lippupalvelu ja Lippupiste veloittavat palvelumaksuja porrastetusti lippujen hintojen mukaisesti. Alle kymmenen euron lipuista peritään 1,50 euron palvelumaksu. 10–39,99 euron lipuista palvelumaksua lähtee euron verran enemmän eli 2,50 euroa. Yli 40 euron lipun toimituskulu on 3,50 euroa.

Lippupiste perustelee käytäntöä normaalilla myyntikatteella.

– On lähdetty siitä, että kun on kalliimpi lipun hinta, niin silloin on varaa ottaa pikkuisen isompi palkkio. Vastaavasti halvemmasta lipusta voi ottaa pienemmän palkkion. Ei siinä mitään muuta perustetta ole. Työmäärällisesti kalliimpi lippu ei ole sen isompi, Lippupisteen markkinoinnin ja kuluttajamyynnin johtaja Petri Karjalainen kertoo.

Uudistusten taustalla asiakkaiden toive

Lippupalvelu uudisti palvelu- ja toimitusmaksunsa viime elokuussa. Sen maksu-uudistuksen taustalla oli asiakkaiden toive.

– Sitä ennen meillä oli tasamaksukäytäntö, mikä on maailmalla hyvin harvinaista. Maailmalla prosenttiratkaisu on hyvin tyypillinen. Saimme paljon palautetta sekä kuluttajilta että tapahtumajärjestäjiltä. Heidän mielestään oli väärin, että esimerkiksi yhdeksän euron klubilipusta lähti 2,5 euron palvelumaksu, kun taas esimerkiksi Madonnan 165 euron konserttilipun kohdalla 3,5 euron palvelumaksu ei tunnu kovin suurelta, Lippupalvelun toimitusjohtaja Ari Kuokkanen perustelee.

Myös Tiketin tammikuussa voimaan tullut palvelumaksu-uudistus lähti Merimaan mukaan asiakkaiden aloitteesta. Aiemmin Tiketti peri erillisiä maksuja sähköpostilla ja tekstiviestillä tilatuista lipuista ja verkkokauppamaksuista.

– Olemme pyrkineet mahdollisimman yksinkertaiseen malliin.

Lippupiste veloittaa enemmän suurtapahtumista

Sekä Tiketissä että Lippupalvelussa ihmetellään Lippupisteen tapaa ottaa massatapahtumien lipuista euron verran enemmän palvelumaksua kuin muista lipuista. Massatapahtumaksi Lippupiste määrittelee stadion- ja areenakonsertit ja muut suuret kertaluontoiset tapahtumat. Lippupisteen markkinoinnin ja kuluttajamyynnin johtaja Petri Karjalainen perustelee lisämaksua lisätyöllä.

– Tässä on kyse siitä, että kalliimmista lipuista voidaan ottaa maksua vähän enemmän, mutta myös siitä että massatapahtumat työllistävät aika paljon enemmän. Pitää varautua ja lisätä resursseja esimerkiksi puhelinpalvelussa. Ja sitten tulee aika paljon peruutuksia, kuten nyt viimeisen vuodenkin aikana useampi kansainvälinen tähti on peruuttanut konserttinsa. Massatapahtumissa tulee työtä monessa vaiheessa enemmän.

Lipunvälitysbisnes ei ole kultakaivos

Lipunvälistysyritykset korostavat, että Suomessa välitetyistä lipuista peritään erittäin alhaisia palvelumaksuja jos verrataan esimerkiksi muihin Länsi-Euroopan maihin.

– En tiedä yhtään muuta toimialaa tai yritystä, joka tekisi bisnestä näin pienellä katteella, Lippupisteen Petri Karjalainen sanoo.

Suomalaisten lippufirmojen välityspalkkiot pitää matalina alan kova kilpailu.

Lue myös:

    Uusimmat