Veneeseen tulisi aina tankata enemmän polttoainetta kuin kuvittelee tarvitsevansa.
Suomen Meripelastusseura kertoo tiedotteessaan, että vapaaehtoisilla meripelastajilla on ollut alkukesän aikana polttoaineen loppumisesta johtuvia tehtäviä selvästi keskimääräistä enemmän.
Polttoaineen loppuminen kesken venereissun on työllistänyt vapaaehtoisia meripelastajia jo vuosia. Tavanomaisena kesänä tästä johtuvien keikkojen osuus on 4–6 prosenttia, mutta tänä kesänä polttoaineen loppuminen on ollut syynä useammassa kuin joka kymmenennessä tehtävässä.
Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg toivoo, ettei yksikään veneilijä tinkisi polttoaineen määrästä sen huomattavasta kallistumisesta huolimatta.
Lue myös: Bensan hinta veneasemilla on käynyt jo lähes kolmessa eurossa – "Älä aja räkäplaanissa"
– Polttoaineen loppuminen kesken matkan on täysin turha vaaran aiheuttaja. Tankissa on hyvä olla 30 prosenttia enemmän tavaraa kuin matkan kulutukseksi on arvioitu, koska matkaan voi tulla mutkia. Sääolot voivat muuttua tai joudutaan jostain syystä ajamaan nopeudella, jolla kulutus suurempi, Stenberg sanoo tiedotteessa.