Polttoaineiden kovat hinnat näkyvät myös veneasemilla. Niillä yleisimmin myytävän 98E:n litrahinta on Polttoaine.netin mukaan käväissyt kesäkuussa korkeimmillaan paikoin jo lähes 2,90 eurossa, dieselin melkein 2,70 eurossa.
Ajotapa vaikuttaa liukuvan veneen kulutukseen vielä paljon rajummin kuin auton kulutukseen, joten kuljettaja pystyy vaikuttamaan suuresti polttoainekuluihin.
– Huolimaton kuljettaja voi helposti kaksinkertaistaa veneen polttoaineenkulutuksen samalla ajomatkalla. Ajotavan jälkeen yksi tärkeimmistä kulutukseen vaikuttavista tekijöistä on veneen pohjan puhtaus, alumiiniveneitä valmistavan Busterin markkinointipäällikkö Johan Finnberg sanoo.
Veneiden kulutusta vertaillaan yleensä kertomalla kulutus meripeninkulmaa kohti (litraa / mpk). Liukuvalle veneelle on tyypillistä, että liukukynnyksen lähestyessä polttoaineenkulutus kasvaa melko jyrkästi laskeakseen jälleen, kun päästään runko-moottori -yhdistelmän taloudellisimmalle nopeusalueelle.
Taloudellisen nopeuden valinnan lisäksi tärkeää on perämoottoriveneen trimmaaminen. Trimmaamalla eli moottorin ja perälaudan kulmaa muuttamalla saadaan liukuvan veneen keulaa ylemmäs ja vesilinjaa lyhyemmäksi.
– Vene liikkuu taloudellisesti silloin, kun se ei kynnä eli vesilinja on sopivan lyhyt ja märkäpinta-ala pieni, neuvoo Busterin tuotekehitysjohtaja Kalle Kanerva tiedotteessa.
Venesuunnittelija Aleksi Juusti kannustaa testaamaan rohkeasti moottoritrimmin eri asentoja.
