Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bensan kallistuminen näkyy myös veneasemilla: Hinta käynyt jo lähes kolmessa eurossa – "Huolimaton kuljettaja voi helposti kaksinkertaistaa polttoaineenkulutuksen"

Julkaistu 24.06.2022 08:38

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Polttoaineiden kovat hinnat näkyvät myös veneasemilla. Niillä yleisimmin myytävän 98E:n litrahinta on Polttoaine.netin mukaan käväissyt kesäkuussa korkeimmillaan paikoin jo lähes 2,90 eurossa, dieselin melkein 2,70 eurossa.

Ajotapa vaikuttaa liukuvan veneen kulutukseen vielä paljon rajummin kuin auton kulutukseen, joten kuljettaja pystyy vaikuttamaan suuresti polttoainekuluihin.

– Huolimaton kuljettaja voi helposti kaksinkertaistaa veneen polttoaineenkulutuksen samalla ajomatkalla. Ajotavan jälkeen yksi tärkeimmistä kulutukseen vaikuttavista tekijöistä on veneen pohjan puhtaus, alumiiniveneitä valmistavan Busterin markkinointipäällikkö Johan Finnberg sanoo.

Veneiden kulutusta vertaillaan yleensä kertomalla kulutus meripeninkulmaa kohti (litraa / mpk). Liukuvalle veneelle on tyypillistä, että liukukynnyksen lähestyessä polttoaineenkulutus kasvaa melko jyrkästi laskeakseen jälleen, kun päästään runko-moottori -yhdistelmän taloudellisimmalle nopeusalueelle.

Taloudellisen nopeuden valinnan lisäksi tärkeää on perämoottoriveneen trimmaaminen. Trimmaamalla eli moottorin ja perälaudan kulmaa muuttamalla saadaan liukuvan veneen keulaa ylemmäs ja vesilinjaa lyhyemmäksi.

– Vene liikkuu taloudellisesti silloin, kun se ei kynnä eli vesilinja on sopivan lyhyt ja märkäpinta-ala pieni, neuvoo Busterin tuotekehitysjohtaja Kalle Kanerva tiedotteessa.

Venesuunnittelija Aleksi Juusti kannustaa testaamaan rohkeasti moottoritrimmin eri asentoja.

– Ero on huima ajettaessa vaikka puolikaasulla eri trimmeillä. Paras trimmiasetus löytyy helposti kokeilemalla. Trimmiä kannattaa myös säätää matkan aikana esimerkiksi kuorman tai sääolosuhteiden, kuten aallokon muuttuessa, Juusti neuvoo.

Veneen noustua liukuun moottoritrimmiä aletaan vähitellen nostaa, kunnes moottorin ääni alkaa muuttua ja nopeus kasvaa. Kaasua voi samalla vähentää. Trimmin ylärajan ylittyessä moottorin ääni kovenee ja vauhti hidastuu, vaikka moottorin kierrosluku nousee. Tällöin moottori on noussut liian ylös vedestä ja potkuri lyö tyhjää.

– Kokeilemalla oppii nopeasti ymmärtämään, milloin veneen kulku on mahdollisimman kevyttä ja taloudellista. Tässä auttaa myös veneen kulutusmittarin seuraaminen, Kanerva sanoo.

Polttoainetalouden kannalta paras nopeusalue on erilainen jokaisen rungon, moottorin ja potkurin yhdistelmällä. Esimerkiksi Buster Lx:llä ja Yamaha F60 -perämoottorilla se on kahden hengen kuormalla noin 15–23 solmua, jolloin kulutus pysyy suunnilleen 0,5 litrassa meripeninkulmaa kohti. Taloudellisimmalla matkanopeudella Buster Lx:n tuntikulutus on noin kahdeksan litraa.

Pienemmät ja kevyemmät mallit ovat vähemmän herkkiä vauhdille, joten niillä voi ajaa laajalla nopeusalueella noin 0,4–0,5 litran kulutuksella meripeninkulmaa kohti. Liukukynnyksen tuntumassa niidenkin kulutus kuitenkin kasvaa rajusti.

Keula ylhäällä liukukynnyksen tuntumassa eli ”räkäplaanissa” ei kannatakaan ajaa, vaan polttoaineenkulutus pienenee kun veneen nostaa taloudelliseen liukunopeuteen.

Lue myös: MTV tapasi sähköautolla juhannuksen viettoon lähtevän Teemun Lahdessa: "Lataaminen noin yksi viidesosa bensan hinnasta"

Lisää aiheesta:

Juha-Pekka puristi Audinsa kulutuksen 2,2 litraan satasella – hänen parhailla vinkeillään voit säästää selvää rahaaMitä ikinä teetkin, älä yritä säästää polttoainelaskussa näin – "täysin turha vaaran aiheuttaja" työllistää meripelastajiaVaro salakavalia bensasyöppöjä: Nämä kaksi toimenpidettä voivat pienentää autosi kulutustaNämä 10 helppoa niksiä auttavat säästämään bensaa – kuulostavat pikkujutuilta, mutta vaikutus voi olla isoKommentti: Pääsin kokeilemaan polttomoottorilla toimivaa autoa – Lassen terävä koeajoraportti ei sovi huumorintajuttomilleKoeajossa seisten ajettava vesijetti – moottoriurheilua parhaimmillaan
Veneet ja laivatPolttoaineInflaatioKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • 14.9.09:53
    Venäjä

    Expressen: Venäläisalus ongelmissa Juutinrauman salmessa – virrat pois

  • 14.9.09:29
    Suomi

    Yhdysvaltain 155-metrinen ohjushävittäjä USS Bainbridge saapunut Suomeen

  • 14.9.05:41
    Dmitri Medvedev

    Arvo yli viisi miljoonaa: Mikä on Kotkassa lojuvan, Venäjän ex-presidenttiin yhdistetyn ökyjahdin kohtalo?

  • 12.9.14:44
    Dmitri Medvedev

    MTV pääsi Medvedeviin yhdistettyyn ökyjahtiin – tältä näyttää venäläinen luksus keittiöstä makuuhuoneisiin

  • 1.9.09:40
    Merikaapeli

    Sanaharkat viivästyttävät Eagle S:noikeudenkäyntiä – Tuomari mainitsi kidutuksen