Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Missä menee ilmaisen mainoksen ja varastamisen raja? Kännykkäkuvaaminen myllertää keikkakulttuuria

Lyhyet videopätkät saattavat hyödyttää sekä artisteja että auttavat artistin ihailijoita fanittamisessa
Lyhyet videopätkät saattavat hyödyttää sekä artisteja että auttavat artistin ihailijoita fanittamisessa/All Over Press
Julkaistu 25.06.2023 14:41

MTV UUTISET - STT

Suomessa näkyy vuosi vuodelta enemmän kuvaamista yhtyeiden keikoilla. 

Kuumaa -yhtyeen kiertuemanageri Konsta Viipuri on seurannut keikkakulttuurin muutosta lavojen sivustoilla jo vuosia, ja hän on huomannut suomalaisessa yleisössä ulkomaalaisen keikkayleisön piirteitä etenkin viime vuosina – kaikki taltioidaan puhelimeen.

– Kärjistetysti voisi sanoa, että mitä nuorempi yleisö on, sitä enemmän kuvaamista tapahtuu, Viipuri kuvailee.

Suomalaisen keikkajärjestäjän Fullsteam Agencyn markkinointijohtaja Jenni Valtiala kertoo kuvaamisen olevan nuorille luonnollinen tapa tulkita elämää ja ympäröivää maailmaa.

– Nuoret ovat kasvaneet älypuhelimien kanssa. Kuvaaminen on usein heidän tapansa nauttia keikasta ja ilmaista itseään ja kokemustaan.

Toisaalta kuvaaminen myös vie väkisinkin huomiota keikasta muualle. Pelkän kuvaamisen rinnalla enää ei ole epätavanomaista, että videoita ladataan sosiaalisen median alustoille jo esityksen aikana.

– Varmasti tulee aika reaaliaikaista raporttia esimerkiksi Tiktokiin, sitä en epäile, Valtiala lisää.

Viipuri pohtii, jääkö yleisöltä osa keikkakokemuksesta saamatta, jos suurimman osan keikasta katsoo ruudun läpi. Toisaalta hänestä kuvaaminen mahdollistaa sen, että kokemus jatkuu keikan jälkeenkin.

–  (Aiemmin) keikan jälkeen saattoi hyvällä lykyllä nähdä sanomalehdessä kaksi kuvaa edellisen illan tunnelmasta. Nyt katsojalla saattaa olla kymmeniä tai jopa satoja videopätkiä keikalta, ja niitä voi fiilistellä vielä pitkään. Kuvaaminen tuo myös siinä mielessä varmasti lisäarvoa asiakkaalle.

Kuvaaminen tuo kysymyksen tekijänoikeuksista

Kokonaisten keikkojen kuvaaminen julkiseen levitykseen ilman oikeuksien kysymistä ei ole luvallista, Valtiala sanoo.

– Samoin kuten stand up- tai teatteriesityksiä, ei keikkojakaan pitäisi sillä tavoin kuvata.

Myös Live Nation Suomen kehitys- ja operatiivinen johtaja muistuttaa, että tapahtuman kuvausoikeudet omistaa aina artisti.– Siitä huolimatta nykypäivänä lähes kaikki artistit ymmärtävät, että kännyköillä kuvattava materiaali päätyy eri kanaviin, Rautala kommentoi.Valtialan arvion mukaan levy-yhtiöt seuraavat Youtubeen ladattua sisältöä artisteista väärinkäytön varalta.– Musiikin tekijän tulisi aina saada korvaus, kun hänen musiikkiaan käytetään tai esitetään jossain muodossa, joten on luonnollista, että tekijänoikeusrikkomuksiin puututaan levy-yhtiön tai muun artistia edustavan sidosryhmän kautta.Viipurin mielestä kuvaamisen hyöty-haittasuhdetta täytyisi pohtia enemmän.– Kuvaamisen rajoittaminen vaatii paljon resursseja, esimerkiksi järjestyksenvalvojia. Kuvaus ja videon someen laittaminen tuo kuitenkin aina lähestulkoon ilmaista promoa artistille. Loppupeleissä kuvaaminen on artistille hyvä asia ja lähtökohtaisesti sataa artistin laariin.Valtiala on samaa mieltä siitä, että lyhyet videopätkät hyödyttävät sekä artisteja että auttavat artistin ihailijoita fanittamisessa.– Katsoja innostuu videoista ja haluaa keikalle myös itse, ennemmin kuin että ajattelisi, että "ah, nyt mun ei tarvitse mennä, koska mä nyt näin tän".

Mirkka Rautala














Lue myös: Huolestuttava piirre musiikkitapahtumissa – jopa kolmasosa kokenut epäasiallista käytöstä

Lisää aiheesta:

Tuhannet seurasivat suorana, kun Iida ryyppäsi ja kumppanin olo romahti – näin rappiosta tulee viihdettäTuhannet suomalaiset katsoivat kanssani, kun Iida ryyppäsi suorassa lähetyksessä ja kumppanin olo romahti – uusi ilmiö tekee rappiosta viihdettäJulkkispromoottorin yritys jätti laskut maksamatta – Tapahtumateollisuus: "Se heittäköön ensimmäisen kiven..."Huippumenestystä niittänyt Teemu Brunila auttaa nuoria muusikoita ponnahtamaan kansainvälisille markkinoille – toivoo muutosta alasta saataviin tuloihin: "Vain kapea kärki saa tästä alasta elannon"Erika Vikmanin viestiboksiin kilahti vähättelevä viesti – myös Arttu Wiskari nosti alaa koskevan aiheen esiin ja pyytää keskustelua asiastaPromoottori ei pidä kotimaisten festarilippujen hintoja korkeina: "Olemme huomattavasti Ruotsiakin jäljessä"
TapahtumatMusiikkiPuhelimetFestivaalitKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tapahtumat
  • Eilen18:26
    Ruoka

    Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2025: Tässä ovat uudet Suomen mestarit!

  • Eilen06:49
    Taide

    Tässä on Picasson julkisuudelta piileskellyt maalaus: Huutokaupataan tänään kovaan hintaan

  • 18.9.10:01
    Roosa Nauha

    Tältä näyttää vuoden 2025 Roosa nauha

  • 18.9.10:00
    Roosa Nauha

    Hän on vuoden 2025 Roosa nauha -suunnittelija

  • 18.9.08:48
    Roosa Nauha

    Vuoden 2025 Roosa nauha -suunnittelija julkistettiin