Ministeriö vastaa kilometrikorvauskritiikkiin: Leikkuri lisää oikeudenmukaisuutta

Hallituksen suunnitelmat leikata kilometrikorvauksia ovat kuumentaneet muun muassa ammattiliittojen, eri etujärjestöjen, opposition ja MTV3 Uutisten lukijoiden tunteita.

Valtiovarainministeriön lakiluonnosta aletaan käsitellä hallituksen budjettiriihessä piakkoin ja esityksen keräämät kriittiset lausunnot otetaan käsittelyssä huomioon.

– Nyt arvioidaan, miten esitystä on tarpeen täsmentää perustelujen tai sisällön suhteen, kertoo erityisasiantuntija Ilkka Lahti valtiovarainministeriön vero-osastolta.

Lakiluonnoksen mukaan korvaus työajosta olisi kilometriä kohden 43 senttiä nykyisen 45 sentin sijaan. Näkyvämmin korvauksia leikattaisiin niiltä kilometreiltä, jotka menisivät 15 000 kilometrin yli. Ylittäviltä kilometreiltä korvaus olisi vain 25 senttiä.

"Kaikki kustannukset korvataan"

Lahti korostaa, että jatkossakin kaikki työn tekemisestä aiheutuvat kustannukset korvataan. Sen sijaan esityksellä halutaan eroon niin sanotusta ylikompensaatiosta, eli siitä, että paljon ajavat saavat korvauksia liikaa kuluihin nähden.

– Laskenta lähtee siitä ajatuksesta, että autolla ajetaan työajoja keskimäärin 15 000 kilometriä. Näihin ensimmäisen 15 000 kilometrin korvauksiin on sisällytetty korvaukset kaikista kiinteistä kustannuksista, kuten vakuutuksista. Kun tämä raja ylitetään, korvauksia saisikin jatkossa vain muuttuvista kustannuksista, siis polttoaineesta ja huolloista, Lahti selvittää.

Tällä hetkellä korvaukset ovat siis Lahden mukaan liian suuria, sillä kiinteistä kustannuksista maksetaan vielä 15 000 kilometrin jälkeenkin, vaikka ne on jo kertaalleen maksettu. Muuttuvien kustannusten sen sijaan lasketaan maksavan noin 18 senttiä kilometriltä.

"Uudistuksella yhdenvertaisuutta"

Lahden mukaan leikkausesityksellä ei pyritä suitsimaan harmaata taloutta eli sitä, että verovapaita kilometrikorvauksia maksettaisiin perusteettomasti.

– Verovalvonta on se keino, jolla pyritään valvomaan sitä, että työnantaja maksaa kilometrikorvauksia vain työntekijän aidoista työmatkoista. Väärinkäytöksiin näillä leikkauksilla ei pystytä vaikuttamaan, Lahti sanoo.

Lahti korostaa, että esityksellä halutaan parantaa palkansaajien välistä yhdenvertaisuutta.

– Ei ole perustetta asettaa yhtä ammattiryhmää muiden edelle ja maksaa verotonta palkkaa kilometrikorvauksina. Leikkausten tavoitteena on vain aitojen kustannusten korvaaminen ja ylikompensaatiosta luopuminen.

Valtiovarainministeriössä on alustavasti laskettu, että leikkaukset toisivat valtiolle rahaa maksimissaan 70 miljoonaa euroa verotuottoina. Lahti kuitenkin sanoo, että tuottojen laskeminen on hyvin haastavaa.

– Tuottoja tulee, jos tulee. Tärkein tavoite on kuitenkin tasa-arvon toteutuminen ja ylisuurten korvausten maksun lopettaminen, Lahti tiivistää.

Lue myös:

    Uusimmat