Turva-auto kävi ensimmäistä kertaa radalla F1-ajojakson aikana Itävallan GP:ssä 1973 harjoituksissa. Turva-autoa käytettiin ensimmäistä kertaa F1-kisassa Kanadan GP:ssä 1973. Turva-auto aiheutti silloin kuitenkin suurta sekaannusta, sillä se tuli radalle väärän auton eteen. Näin kolme autoa pääsi ottamaan lähes kierroksen etumatkan turva-auton perään jääneisiin kuljettajiin nähden.
Turva-auton käyttöönottoa edelsi todellakin pari isoa onnettomuutta. Etelä-Afrikan GP:ssä Clay Regazzoni joutui pahaan onnettomuuteen, jossa hän menetti tajuntansa palavassa autossa. Toinen kuljettaja Mike Hailwood syöksyi pelastamaan Regazzonin ulos autosta. Regazzoni selvisi vähäisin vammoin, mutta samalla kaudella Hollannin GP:ssä Roger Williamson menehtyi palavaan autoonsa, kun kisaa ei hänen onnettomuudestaan huolimatta keskeytetty eikä radalle näin lähetetty paloautoja sammuttamaan liekkejä.
Nykyisenkaltaiset turva-autosäännöt vakiintuivat formula ykkösissä vuonna 1992.
Turva-autoa käytettiin tiettävästi ensimmäisen kerran 1911 Indianapolis 500 -kisassa. Sitä ei tosin tuolloin käytetty radalla olevan vaaran takia, vaan sen takia, että yleisö pystyi käymään ostamassa syötävää ilman, että heiltä jäi näkemättä kilpa-autoilua.
(MTV3)