Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Minä vuonna turva-auto tuli mukaan formula 1:een? Oliko tälle jokin erityinen syy kolari esim.?

Julkaistu 16.03.2007 05:08

Turva-auto kävi ensimmäistä kertaa radalla F1-ajojakson aikana Itävallan GP:ssä 1973 harjoituksissa. Turva-autoa käytettiin ensimmäistä kertaa F1-kisassa Kanadan GP:ssä 1973. Turva-auto aiheutti silloin kuitenkin suurta sekaannusta, sillä se tuli radalle väärän auton eteen. Näin kolme autoa pääsi ottamaan lähes kierroksen etumatkan turva-auton perään jääneisiin kuljettajiin nähden.

Turva-auton käyttöönottoa edelsi todellakin pari isoa onnettomuutta. Etelä-Afrikan GP:ssä Clay Regazzoni joutui pahaan onnettomuuteen, jossa hän menetti tajuntansa palavassa autossa. Toinen kuljettaja Mike Hailwood syöksyi pelastamaan Regazzonin ulos autosta. Regazzoni selvisi vähäisin vammoin, mutta samalla kaudella Hollannin GP:ssä Roger Williamson menehtyi palavaan autoonsa, kun kisaa ei hänen onnettomuudestaan huolimatta keskeytetty eikä radalle näin lähetetty paloautoja sammuttamaan liekkejä.

Nykyisenkaltaiset turva-autosäännöt vakiintuivat formula ykkösissä vuonna 1992.

Turva-autoa käytettiin tiettävästi ensimmäisen kerran 1911 Indianapolis 500 -kisassa. Sitä ei tosin tuolloin käytetty radalla olevan vaaran takia, vaan sen takia, että yleisö pystyi käymään ostamassa syötävää ilman, että heiltä jäi näkemättä kilpa-autoilua.

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Suomalaisyritys F1-tallin sponsoriksi – näytillä jo ensi viikonloppunaKalle Rovanperä tunnustaa hurjan faktan – Kimi Räikkösen ura esimerkkinäKalle Rovanperältä F1-paljastus – tältä meno näytti Red Bull -autossaKalle Rovanperä paljastaa MTV Urheilulle: F1-sarja tähtäimessä!Mika Häkkisen hämmästyttävä F1-väite nousi esiin – "Häntä pilkattiin noista väitteistä"Christian Horner välttää lakituvan – kovia syytöksiä esittänyt nainen maksettiin muhkealla summalla hiljaiseksi
F1

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen12:35
    Moottoriurheilu

    Suomalaisyritys F1-tallin sponsoriksi – näytillä jo ensi viikonloppuna

  • 10.10.06:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä tunnustaa hurjan faktan – Kimi Räikkösen ura esimerkkinä

  • 9.10.17:10
    MM-ralli

    Kalle Rovanperältä F1-paljastus – tältä meno näytti Red Bull -autossa

  • 9.10.10:48
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä paljastaa MTV Urheilulle: F1-sarja tähtäimessä!

  • 8.10.17:23
    Mika Häkkinen

    Mika Häkkisen hämmästyttävä F1-väite nousi esiin – "Häntä pilkattiin noista väitteistä"