Miksi Raaseporin turmakuskia halutaan yhä syyttää? Varusmiesliitto tyrmistyi yllätyskäänteestä oikeusjupakassa: "Annetaan nyt vihdoinkin tälle varusmiehelle rauha"

Syyttäjä kertoi tänään aikovansa valittaa Raaseporin tasoristeysturman tuomiosta hovioikeuteen. Varusmiesliitto antaa tiukkaa palautetta siitä, että jo valmiiksi pitkäksi venynyttä oikeusprosessia halutaan viedä yhä eteenpäin.

Kolme varusmiestä kuoli kaksi vuotta sitten Raaseporissa tapahtuneessa tasoristeysonnettomuudessa. Viime viikolla käräjäoikeus hylkäsi kaikki turmassa autoa kuljettanutta parikymppistä varusmiestä vastaan nostetut syytteet.

Syytettä ajanut apulaisvaltakunnansyyttäjä Jukka Rappe päätti kuitenkin hakea tapauksessa vielä jatkokäsittelylupaa Helsingin hovioikeudelta. Varusmiesliitto ottaa nyt "tyrmistyneenä" kantaa uusimpaan käänteeseen pitkässä ja monivaiheisessa oikeusprosessissa.

– Tässä on ollut taustalla useampi kihlakunnansyyttäjä. Ensimmäinen totesi, että varusmies jätetään kokonaan syyttämättä. Sitten osoitettiin toinen kihlakunnansyyttäjä, joka totesi käräjäoikeudessa, että hänelle ei vaadita lainkaan rangaistuksia. Tämän jälkeen vielä käräjäoikeus jätti kokonaan tuomitsematta ja rankaisematta, kertaa Varusmiesliiton puheenjohtaja Matias Pajula MTV Uutisille.

– Jos asiaa yritetään vielä tämän prosessin jälkeen viedä eteenpäin, en tiedä mitä se palvelee. On selvää, että kyseinen varusmies on kärsinyt ja tulee kärsimään tästä koko elämänsä. Mitä käsittelyn jatkamisella yritetään voittaa? Pajula pohtii.

"Annetaan nyt vihdoinkin rauha"

Pajulan mukaan syitä Raaseporin turmaan oli useita, ja virheitä tehtiin niin Puolustusvoimien kuin Tiehallinnonkin osalta.

Hänen mukaansa jo syyttömäksi todetun ja käskyn alla toimineen varusmiehen syyttämisen sijaan olisikin tarpeen perata muita turmaan vaikuttaneita tekijöitä.

– Annetaan nyt vihdoinkin tälle varusmiehelle rauha. Sen jälkeen pohditaan koko kokonaisuus vielä läpi niin, että selvitetään, missä on mennyt vikaan. Puolustusvoimat on käskenyt varusmiehen ajamaan tälle tasoristeykselle, vaikka lähellä olisi ollut turvallisempikin, Pajula toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat