Miksi Azerbaidzhan on F1-kisaisäntä? Maksaa hirmuisen summan kisan järjestämisestä

Azerbaidzhanin GP ajetaan toista kertaa historiassa tulevana viikonloppuna Bakun katuradalla. Kyseessä on kyllä kolmas Bakussa ajettava kisa, mutta kaudella 2016 kisa kantoi nimitystä Euroopan GP.

MAINOS

Azerbaidzhanin F1-viikonloppu
C Morella!

Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 10.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Azerbaidzhan on takuulla yksi F1-kalenterin eksoottisimmista kohteista. Maalla ei ole juuri ollenkaan F1-historiaa eikä Kaukasiassa ole ennen järjestetty yhtään F1-kisaa, vaikka Sotshissa sijaitseva rata ei olekaan maantieteellisesti kaukana (n. 1 100 km).

F1-kalenteri on toivottanut viimeisen 15 vuoden aikana yhä enemmän uusia ja eksoottisia kisaisäntiä ja perinteiset maat ovat saanet tehdä tilaa öljytuotannon rikastuttamille valtioille.

Aluksi Azerbaidzhan hankki F1-kisaisännyyden, jotta maa kasvattaisi näkyvyyttään ja houkuttelisi entistä enemmän turisteja. F1-kisoja seuraa miljoonia ihmisiä maailmassa ja kisan oli tarkoitus myös näyttää Baku kaikessa kauneudessaan. Katuratakin on suunniteltu näyttämään kaupungista vain parhaat puolet.

Kilpailun tarkoitus ei olekaan tehdä voittoa järjestäjille, vaan markkinoida maata turisteille. Rahahan ei Azerbaidzhanista hetkeen lopu, siitä pitää huolen maan suuri öljy- ja kaasutuotanto. Azerbaidzhan maksaa F1-kisasta eri lähteiden mukaan noin 40 miljoonaa dollaria (n. 33 miljoonaa euroa).

Tilastojen mukaan GP tekikin tehtävänsä heti vuonna 2016. Azerbaidzhanin turismi nimittäin kasvoi tuolloin 11 prosentilla edellisvuodesta.

Eikä F1-kisa ole suinkaan ainoa tapa, jolla Azerbaidzhan markkinoi itseään. Esimerkiksi Bakussa pelataan neljä ottelua jalkapallon EM-kisoissa vuonna 2020.

Ensimmäiset kaksi kilpailua Kaspianmeren rannalla sijaitsevalla Bakun katuradalla olivat kuin yö ja päivä. Siinä missä kauden 2016 kisa oli koko vuoden tylsin, oli viime kauden kisa puolestaan yksi Formula ykkösten lähihistorian viihdyttävimmistä.

Lue myös:

    Uusimmat