Mikä on hyvä hetki ostaa uusi sähköauto? Hinta voi pudota nopeasti jopa tonneilla – näissä malleissa nyt hyvät alet

1:55
Sähköautoilija Mikko Niimes kertoi Maikkarin Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa, mitkä ovat sähköauton huonot puolet.

Sähköautojen hinnoissa voi tapahtua odottamattomia pudotuksia. Mihin edelläkävijän tulee varautua?

Autot sen kuin kallistuvat, siihenhän on totuttu. Sähköautojen kohdalla tämäkin vanha totuus horjuu.

Tuorein hinnanalennus tuli täyssähköautojen autoveron poiston kautta. Hallitus linjasi budjettiriihessään, että niiden autovero poistuu lokakuun alussa. Tosin kun valtio yhdellä kädellä antaa, toisella se ottaa: lokakuun alun jälkeen hankittujen täyssähköautojen vuotuisen ajoneuvoveron perusveroa korotettiin 65 eurolla, eli toimenpide oli niin sanotusti veroneutraali.

Autoliitto tosin epäili veroneutraaliutta ja harmitteli, että edullisemman sähköauton hankkija maksaa lopulta enemmän ajoneuvoveron korotuksena kuin saa hyötyä autoveron alennuksesta.

Lokakuussa täyssähköautojen rekisteröinnit nousivat kuitenkin uuteen ennätykseen, vaikkakin osasyynä voi pitää sitä, että rekisteröintejä lykättiin autoverottoman kuukauden puolelle.

Autoalan Tiedotuskeskuksen laskelman perusteella autoveron poistaminen alensi täyssähköautojen hintaa keskimäärin 1 500 eurolla, lakiesityksen mukaan 1 200 eurolla. Edullisemman pään sähköautoissa alennus olisi noin 500 euroa ja kalliimmissa noin 4 000 euroa.

Sähköautot alessa

Autoveron poistoa todellisempia alennuksia tuleekin suoraan autonvalmistajilta, maahantuojilta ja kauppiailta. Viime päivinä esimerkiksi Länsiauto on mainostanut Opel Mokka-e Comfortin hintaetua, jonka kerrotaan olevan peräti 6 364 euroa.

Sievoiseen summaan on tosin laskettu mukaan täyssähköautojen hankintatuen 2 000 euron osuus ja autoveron poistosta syntynyt hinnanalenema, joka on Mokka-e:n kohdalla 887–1 014 euroa, mutta varsinaista hinnanalennustakin on lähes 3 400 euroa. Mokka-e:n alkaen-hinta on nyt painettu kympin alle 30 000 euron.

Opelin Corsa-e:kin on saanut saman suuruusluokan alennuksen, ja nyt sen hinta alkaa 27 990 eurosta.

Nissan Leafin hinnassa neljänneksen pudotus

Toisen sukupolven Nissan Leaf tuli markkinoille vuonna 2018. Silloin 40 kilowattitunnin akulla varustetun auton alkaen-hinta oli 35 900 euroa. Hankintatuki oli keväällä 2018 saman suuruinen kuin nyt, 2 000 euroa. Kuluttajan maksettavaksi jäi siis 33 900 euroa.

Nyt Autokeskus mainostaa 40 kilowattitunnin akulla varustetun Leafin hinnan alkavan 25 213 eurosta valtion hankintatukineen, autoveron alennuksineen ja Nissanin 3 280 euron lisätukineen. Uuden Leafin hinta on siis alle neljässä vuodessa pudonnut yli 8 500 euroa, vähän päälle 25 prosenttia.

Samaan aikaan käytettyjen autojen kaupoissa on pari-kolme vuotta vanhoja Leafeja myytävänä uutta kovemmalla hinnalla. Autojen varustelutasossa voi tosin olla eroja.

Muistatteko e-Golfin?

Sähköautojen laskevat hinnat ei ole mitenkään uusi asia. Lokakuussa 2019 Volkswagen pudotti e-Golfin hintaa Suomessa 8 000 eurolla.

”Hinta on asemoitu uudelleen tämän hetken markkinatilannetta vastaavaksi”, kerrottiin Kauppalehdelle silloin VW:n maahantuonnista. Ennen alennusta e-Golf maksoi täällä noin 43 000 euroa.

Ale ei loppunut tähän, vaan huhtikuussa 2020 e-Golfin hinta painui hankintatuen ja Volkswagenin oman 4 000 euron ”juhlatuen” ansiosta alle 30 000 euron. Osansa oli silläkin, että samaan aikaan Volkswagen oli tuomassa markkinoille ensimmäistä uuden sukupolven sähköautoa, ID.3:a. Sen tuotannon alkaminen tosin viivästyi, ja tätä nykyä mallistosta jo poistunut e-Golf sai jatkoaikaa. Muutamassa vuodessa pakasta vedetyn e-Golfin hinta laski siis yli 13 000 euroa.

Täyssähköisten kansanautojen ohella Tesla on aivan oma lukunsa: autojen hinnat ovat milloin laskeneet, milloin nousseet.

Ensimmäistä sähköautoaan ostavalle hinnanalennukset ovat luonnollisesti hyviä uutisia, aiemmin sähköautoihin siirtyneille edelläkävijöille ei niinkään. Tosin ainakin kotisähköllä lataavat voivat lohduttautua ainakin sillä, että polttoainekuluissa on tullut säästöä fossiilisiin verrattuna.

Hinnat laskevat entisestään?

Miten tästä eteenpäin? Jos sivuutetaan tämän hetkinen autoalaa riivaava sirupula ja sen aiheuttama uusien ja käytettyjen autojen hinnannousu, uskoo moni, että uusien sähköautojen hinnat laskevat pitkällä aikavälillä edelleen. Kilpailu kiristyy, kun uusia malleja tulee tuon tuosta markkinoille. Samaan aikaan kiinalaiset autotehtaat kokoavat rivejään pitkään marssiin kohti Euroopan markkinoita.

Esimerkiksi investointipankki UBS ennusti vuosi sitten, että sähköautojen hinnat laskevat polttomoottoriautojen hintojen tasolle jo vuonna 2024. Ennuste perustuu suurelta osin siihen, että sähköauton kalleimman komponentin eli korkeajänniteakun hinta laskee nopeasti tekniikan kehittyessä.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajan Tero Kallion arvio on varovaisempi. Hän aprikoi marraskuussa Aamulehdessä, että ladattavien autojen ja polttomoottoriautojen hinnat ovat samalla tasolla vasta vuosien 2027–2028 paikkeilla. Kallio pitää arviotaan kuitenkin vielä epävarmana, sillä sähköautojen kysynnän kasvaessa myös akkumetallien hinnat ovat nousseet.

Hankintatuki vauhdittaa

Anteliaiden hankintatukien maissa sähköautot kilpailevat jo tosissaan polttomoottoriautojen kanssa hinnoista. Yksi uusimmista Kauppalehden koeajamista täyssähköautoista on VW-konsernin sähköautoperheen Cupra Born, jonka listahinta Saksassa on 37 220 euroa.

Autokauppiaan tarjouksen ja paikallisen hankintatuen ansiosta auton hintaan tulee kuitenkin 9 570 euron alennus, eli saksalaiselle asiakkaalle jää maksettavaksi alle 28 000 euroa. Bornin Suomen-hintaa ei ole vielä julkistettu.

Autoverottomassa Ruotsissa täyssähköauton hankintaa tuetaan 6 850 eurolla. Norjassa tuet ovat niin suuria, että syksyllä täyssähköautojen osuus nousi ensirekisteröinneistä 80 prosenttiin.

Suomessa hankintatuki on 2 000 euroa. Autoalan kyselyn perusteella suomalaiset tahtoisivat tuen olevan 6 000 euroa. Koska näin ei ole, houkutteleeko eri maiden erilainen tukipolitiikka sähköauton hakemiseen ulkomailta?

Paljon mahdollista, ja näinhän jotkut jo tekevätkin. Ruotsissa huolestuttiin jo kolmisen vuotta sitten siitä, että ruotsalaisten verorahoilla tukemia sähköautoja myydään saman tien Norjaan. Norjassa tukea tosin maksetaan myös käytetyn sähköauton ostajalle.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja