Ferrari on syksyn tultua jäänyt Mercedeksestä äkillisesti takamatkalle. Yhtenä selityksenä vauhdin putoamiselle on spekuloitu autosta mahdollisesti poistettua sääntöjä kiertävää akkutekniikkaa.
Sekä Ferrari että Kansainvälinen Autoliitto FIA vahvistivat viime viikonloppuna Suzukassa FIA:n laitattaneen Ferrarin autoihin ylimääräisen sensorin, jolla tutkitaan Ferrari-auton toimintaa.
Ferrarin tallipomo Maurizio Arrivabene tyrmäsi väitteet Ferrarin auton tai akun laittomuuksista. Arrivabeneä myös suututti, että tieto ylimääräisestä sensorista tuli julki.
– Akkujärjestelmämme on aika monimutkainen, mutta se on yhä Ferrarin tekijänoikeuksien alaista omaisuutta. Kilpailijamme puhuvat ja toivon todellakin, etteivät kaikki muut saa tekniikkaamme selville, Arrivabene sanoi Sky Italian mukaan.
FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting ei suostunut kertomaan, mitä varten sensori asennettiin.
– En voi kertoa siitä. Jos kertoisin, pitäisi minun kuvailla Ferrarin auton tekniikkaa, ja silloin muut tiimit ymmärtäisivät heidän autostaan enemmän. En voi antaa sellaista tapahtua, Whiting sanoi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vielä loppukesälläkin Ferrarilla oli Mercedekseen verrattuna tehoetua. Mercedeksen tähtikuljettaja Lewis Hamilton hämmästeleekin äkillistä käännettä.
