Metsäteollisuus päätti maanantaina lähteä mukaan liittokohtaisiin neuvotteluihin kilpailukykysopimuksesta. Metsäteollisuuden päätös ei kuitenkaan avannut umpisolmua.
Järjestö ilmaisi selvästi tyytymättömyytensä tilanteeseen ja asetti tiukat ehdot neuvotteluille, eikä vastapuolella näkynyt merkkejä linjan muuttumisesta.
Metsäteollisuus vaatii, että Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n on varmistettava SAK:n kanssa, että koko kuljetusketju on mukana sopimuksessa.
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton (AKT) puheenjohtaja Marko Piirainen ei näe edelleenkään mitään mahdollisuuksia muuttaa liiton linjauksia kilpailukykysopimuksesta. Piirainen totesi STT:lle, että liiton valtuuston maaliskuun alussa tekemä päätös irtautua neuvotteluista oli yksimielinen
Metsäteollisuus vaatii yksiselitteisesti, että koko kuljetusketjun on oltava mukana sopimuksessa. AKT:n lisäksi kuljetusketju sisältää muun muassa Erityisalojen Toimihenkilöliiton Erton jäseniä. Erto hyväksyi liittoneuvottelut, mutta autoliikennealojen ja huolinta-alojen toimihenkilöiden asia ratkaistaan myöhemmin.
– Koko porukan pitää olla mukana, jotta sopimus olisi kattava ja ettei kuljetusketjuun tule häiriöitä missään henkilöstöportaassa, painotti Metsäteollisuuden työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen STT:lle.
Keskusjärjestöt toiveikkaampia
Keskusjärjestöissä ollaan kuitenkin toiveikkaampia.
EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies arvioi STT:lle, että liittoneuvottelut ovat käynnistyneet ja nyt pitää tehdä kaikki mahdollinen sopimuksen syntymiseksi.