Meripelastustehtävät ovat lisääntyneet tänä kesänä Suomen rannikolla.
Lämmin kesä on pitänyt veneilijät liikkeellä, ja samalla myös haverien määrä on kasvanut edellisvuosiin verrattuna. Meripelastusta johtavalla Rajavartiolaitoksella piikin syykin on selvillä.
– Tämä kesä on ollut vähän vilkkaampi kuin aikaisemmat kesät johtuen varmaan hyvästä säästä, arvioi kapteeniluutnantti Mikko Hirvi Helsingin meripelastuslohkokeskuksesta.
Heinäkuun toisella viikolla Rajavartiolaitoksen Helsingin yksikköön tuli lähes 80 hälytystä hätätilanteesta.
Kun hälytys tulee johtokeskukseen, apuun lähtee tilanteesta riippuen joko Rajavartiolaitos, poliisi, pelastuslaitos tai vapaaehtoinen pelastaja.
Eniten pieniä havereita
Hirven mukaan kaikista eniten tehtäviä on silloin kun sää on kaunis mutta tuulinen. Huonolla säällä haasteet kuitenkin kasvavat.
– Huonommalla säällä tehtävät ovat usein aikakriittisempiä eli ne voivat olla vakavampia nopeammin.
Eniten merellä sattuu pieniä havereita. Meripelastukseen lähdetään kuitenkin vain jos ihmishenki on vaarassa tai vaarassa joutua vaaraan.
– Valtaosa tehtävistä on erilaisia meripelastukseen liittyviä konerikkoja, karilleajoja, avustuksia ja valitettavasti välillä polttoaineen loppumisiakin. Hätätilanteita, joissa ihmishenki on välittömässä vaarassa, on ehkä viitisen prosenttia, Hirvi arvioi.
Avun saapumiseen kuluvat aika on riippuvainen sijainnista: yleensä merivartio partioi siellä, missä on eniten veneilijöitä. Ulapalla apua voi joutua odottamaan pidempään.
Kalusto on kuitenkin vasta uusittu ja Rajavartiolaitoksen partioveneet puskevat Suomenlahdella ja Pohjanlahdella tarvittaessa yli 40 solmun nopeudella.
Sisävesillä varomattomampaa
Veneissä on muitakin etuja kuin nopeus. Tutkat ja kamerat auttavat vaikeissa pelastustehtävissä ja huonossa säässä.
Vanhempi merivartija Janne Koskinen muistaa, että joskus veden varaan joutunut on löydetty lippalakin perusteella.
– Jos vaatekappale on vielä lämmin ja ihminen on vajonnut pinnan alle, niin vaatekappaleeseen kertynyt lämpö pysytään havaitsemaan kameralla, Koskinen kertoo.
Tilastojen mukaan merellä hukkuu vuosittain selvästi vähemmän ihmisiä kuin sisävesillä.
Hirvi uskoo, että osasyy on se, että merillä liikutaan järeämmällä kalustolla.
– Varmaan on niin, että veneilykulttuuri on vähän kirjavampaa sisävesillä ja siellä on toisenlaisia venetyyppejä kuin täällä merellä.
Toisin sanoen, merellä liivittömiä soutuveneilijöitä kohtaa harvemmin.
Uusimmat
-
15:52
EK5: "Ei pitänyt" – pätkällä yllätys: MTV seuraa Kroatian MM-rallia
-
15:38
Juuri nyt: Henkilö uhkaa räjäyttää itsensä Iranin Pariisin-suurlähetystöllä
-
15:31
Hiihtoliitto myllerryksessä – toiminnanjohtaja sai lähteä
-
15:14
Ott Tänakin ympärillä muhii rallifiasko
-
15:10
Kanye Westiä epäillään pahoinpitelystä
-
14:57
Suomalainen everstiluutnantti: Tämä on Israelin "kirurgisen" iskun viesti
-
14:48
Kuutti pyrki sinnikkäästi kohti merta Helsingissä – katso Harrin kuvaama video
-
14:42
MTV testasi: Suomessa keksittiin ennennäkemätön sushi – "Aiomme myydä tätä Japaniin"
-
14:38
Ensin vatsa tyhjäksi, sitten renkaat – MM-rallin suomalaiskuskilla painajaisreissu
-
14:36
Auto törmäsi pyöräilijään ja pakeni – poliisi pyytää autoilijaa ilmoittautumaan
-
14:27
HIFK:lle kova menetys – Suomen mestari siirtyy ulkomaille
-
14:24
Rantaradalla henkilövahinko – junaliikenne pysähtynyt Helsingin ja Turun välillä
-
14:08
Venäjä tehnyt suuren ilmahyökkäyksen – Ukraina kertoo ampuneensa alas pommikoneen
-
14:07
Sebastien Ogierilta mystinen heitto kuumasta puheenaiheesta
-
14:02
Hallituslähteet STT:lle: Suomessa tullaan irtisanomaan tuhansia virkamiehiä
-
14:00
Tapakouluttajan mukaan "ole oma itsesi" ei ole aina hyvä neuvo
-
13:59
Urheilupomon ero ei ratkaise HIFK:n ongelmia – Petteri Sihvoselta painava huomautus: "Toinen pää palaa vielä"
-
13:50
Konkarituottaja puhui törkeästi Sydney Sweeneystä – näyttelijä vastaa: "Häpeällistä"
-
13:46
Poliisi nappasi rikollisorganisaation jäseniä – epäillään lukuisista perämoottorivarkauksista
-
13:24
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta sai lakkolakimietintönsä valmiiksi
-
Lataa lisää