Mercedestä haastavan Red Bullin nololla tuloksella kauaskantoiset vaikutukset – "Anteeksiantamatonta"

Red Bullia pidettiin kauteen lähtiessä Mercedeksen suurimpana uhkaajana. Sitä se olikin, niin kauan kuin heidän autonsa kestivät radalla. C Moren F1-selostaja Niki Juusela pelkää eron kasvaneen jo heti liian suureksi.

Red Bullin avauskilpailusta muodostui totaalinen katastrofi, vaikka aineksia hyvään tulokseenkin oli ilmassa. Eriävällä rengastaktiikan Mercedes-kuskeihin nähden valinneen Max Verstappenin piti taistella jopa voitosta, mutta tekniset murheet pilasivat hänen kilpailunsa jo alkutaipaleella.

Loppuhetkillä myös Alexander Albon nosti päätään. Turva-auton vuoksi Albon pääsi hyökkäämään Lewis Hamiltonin kimppuun. Hän pääsikin jo hetkellisesti hallitsevan mestarin ohi, mutta sitten osui.

Eikä ongelmat päättyneet osumaan. Muutamaa kierrosta myöhemmin myös Albon joutui ajamaan radan sivuun teknisten murheiden vuoksi.

– Molemmat autot jäävät radan varteen. Se on melkein anteeksiantamatonta kauden ensimmäisessä osakilpailussa, C Moren F1-selostaja Niki Juusela tylyttää.

Keskeytysten vuoksi Mercedes karkasi Red Bullilta heti kättelyssä 37 pisteen päähän. Se on auttamatta liikaa, jos Red Bull mielii juhlia mestaruutta kauden päätteeksi.

– Jos mietitään kuljettajien ja tallien voimasuhteita, Mersu nappaa valtavan pistepotin ja Red Bull jää nollille. Tiedetään, että kauden aikana ajetaan mahdollisesti 10, 12 tai 15 kilpailua, kukaan ei tiedä lukumäärää. Se on liian iso etumatka antaa heti ensimmäisessä kilpailussa, Juusela summaa.

Tekniset murheet aiheuttavat Red Bullin työntekijöille suurta päänvaivaa. Kausi jatkuu samaisella Itävallan radalla jo tulevana viikonloppuna, joten ongelmat on löydettävä nopeasti.

Red Bullin taktinen veto jäi piippuun

Red Bull yllätti monet, kun Max Verstappen valitsi aika-ajojen toisessa osiossa medium-renkaat, kun muut kuljettajat ajoivat pehmeällä seoksella. Tämän piti antaa Verstappenille suurta hyötyä voittotaisteluun, mutta tekniset murheet pilasivat yllätysmomentin.

Tulevassa kilpailussa vastaavanlaista yllätystä ei varmastikaan tulla näkemään. Mercedes on oppinut edellisestä.

– Nyt, kun ajetaan samalla radalla kaksi perättäistä osakilpailua, Mercedes ei tule tekemään toisessa osakilpailussa tätä samaa kömmähdystä, vaan laittavat aika-ajon kakkosvaiheessa myös tämän medium-renkaan ja nollaavat sen yllätysmahdollisuuden, joka Verstappenilla piti tänä viikonloppuna olla, Juusela ennakoi.

– Tämä olisi ollut Verstappenin iskun paikka ottaa se niskalenkki Mersusta myös taktisella puolella. Pidempi stintti mediumilla ja tätä kautta ehkä ajaa voitto mahdollisuuksien mukaan.

Avausviikonloppu osoitti, että Mercedes on jälleen ykkössuosikki mestariksi. Red Bull on saksalaistallin suurin, ja ehkä jopa ainoa haastaja, koska Ferrarin suorituskyky oli järkyttävän heikko kärkitalleihin nähden. Red Bullilakin riittää kuitenkin vielä työsarkaa etumatkan kuromiseksi.

– Uskon, että kisavauhdissa ollaan lähellä, mutta uskon Mercedeksen olevan tällä radalla askeleen edellä Red Bullia. Yhdellä kierroksella Mercedes on selkeästi nopein. Kisavauhdissa Red Bull on lähellä, mutta ei riittävän lähellä.

Lue myös:

    Uusimmat